نسخه مدیران پایتخت برای تسهیل عبور و مرور اعلام شد

20 ایراد وارد بر نسخه جدید طرح ترافیک + جدول

کدخبر: ۱۹۶۵۲۰
کلیات طرح جدید ترافیکی شهر تهران که قرار است جایگزین نسخه قدیمی «طرح ترافیک» با سابقه دست‌کم چهار دهه اجرا بدون به‌روزرسانی بر اساس تحولات شهر شود، در حالی به تصویب شورای ترافیک تهران رسیده است که ۲۰ ایراد اساسی در این نسخه وجود دارد. در تدوین نسخه جدید ترافیکی برای پایتخت، از اهدافی که مدیریت شهری در سال ۵۸ با اجرای طرح ترافیک به دنبال تحقق آن بوده است، انحرافات مشهودی وجود دارد. فراتر از آن، طرح مذکور به خودی خود حاوی ایراداتی است که در مجموع وقوع دو سناریو را در صورت اجرا محتمل و نیز وضعیت سه ابرچالش اصلی پایتخت شامل ترافیک، آلودگی هوا و ناکافی بودن ظرفیت حمل‌ونقل عمومی را در سال ۹۷ به مراتب وخیم‌تر می‌کند.
20 ایراد وارد بر نسخه جدید طرح ترافیک + جدول

به گزارش اقتصادنیوز ، نسخه مکتوبی که شهرداری تهران برای توجیه و دفاع از طرح جدید جایگزین طرح ترافیک به رسانه‌ها ارائه و روز گذشته نیز در نشست خبری جزئیات آن را تشریح کرد، اگرچه حاکی از این است که مدیران ترافیکی در ظاهر به این موضوع باور دارند که طرح ترافیک که از سال ۵۸ تاکنون در تهران اجرا می‌شود، نتوانسته در زمینه تحقق اهداف پیش‌بینی شده موفق باشد، اما با این حال از دیدگاه کارشناسان با اجرای نسخه جایگزین نیز تحقق این اهداف بعید به نظر می‌رسد.

مهم‌ترین هدف طرح‌های محدودیت ترافیکی، کاهش مطلوبیت سفر با خودروی شخصی و کاهش حجم ترافیک است، اما در نسخه جدید قرار است به جای تداوم اعمال محدودیت برای ورود خودروها به محدوده طرح‌های ترافیک و زوج‌وفرد، اولا طرح زوج و فرد به‌طور کلی منتفی شود؛ ثانیا ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک بر خلاف روند کنونی، برای کل خودروهای پلاک تهران که تعداد آنها به چهار میلیون دستگاه می‌رسد، آزاد ‌شود.

مدیران شهری در توجیه اینکه چرا تردد در محدوده مرکزی شهر را به کلی آزاد کرده‌اند، انگیزه خود را برقراری عدالت اجتماعی عنوان و تاکید می‌کنند که همه شهروندان باید به‌طور یکسان حق استفاده از امکانات شهر را داشته باشند. هر چند این ایده فی‌نفسه درست است اما کارشناسان اعلام می‌کنند مسوولیت مدیریت شهری در شهری نظیر تهران این است که تمام دغدغه خود را صرف مهار ترافیک و آلودگی هوا کند. این در حالی است که محتوای نسخه اصلاح شده طرح ترافیک به شکل فعلی که مدنظر مدیریت شهری است و جزئیات آن دیروز اعلام شد به منزله نصب قفل‌ دستی برجریان ترافیک خواهد بود.

ایرادات مدل جدید طرح ترافیک

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید