مقصد نفت‌کش‌های ایران کجاست؟

کدخبر: ۴۳۳۹۱۳
اقتصادنیوز:‌ یک کارشناس حوزه نفت و انرژی معتقد است با وجود اعلام گمرک چین درباره عدم واردات نفت از ایران، این کشور همچنان مقصد نفت‌کش‌های ایرانی است.
مقصد نفت‌کش‌های ایران کجاست؟

به گزراش اقتثادنیوز به نقل از خبرآنلاین، محمود خاقانی در رابطه با اعلام اخیر گمرک چین مبنی بر عدم واردات نفت ایران، گفت: آمار واردات نفت ایران از سوی چین که از سوی گمرک این کشور برای شش‌ماهه ابتدایی سال جاری میلادی صفر اعلام‌شده از یک‌سو درست و از سوی دیگر نادرست است. رصد نفت‌کش‌ها چیز دیگری می‌گوید و ما کماکان در حال صادر کردن نفت به چین هستیم. ایران به این سبب که غیرمستقیم و باواسطه نفت خود را به چین می‌رساند، میزان آن در گمرک چین به نام نفت ایران ثبت نمی‌شود و گمرک این کشور به‌درستی گفته اما واقعیت جاری این است که ایران با جدیت در حال صادرات نفت خام به چین است.

خاقانی در ادامه افزود: موضوع تحریم‌ها و ابعاد آن را همه می‌دانیم. اما جدای از ظالمانه بودن این تحریم‌ها، فارغ از آنچه طرف تحریم کننده انجام می‌دهد، از سوی ما چه اتفاقی افتاده است؟ ما نه‌تنها تلاشی برای رفع تحریم‌ها نکرده‌ایم بلکه برای بی‌اثر کردن آن‌ها هم کاری نکرده‌ایم و تنها در این مدت به شعار دادن اکتفا نموده‌ایم. در چنین شرایطی است که وقتی از کاسبان تحریم سخن می‌گوییم می‌توانیم رد پای آن‌ها را در تمامی وقایع دید؛ هرچند که معتقدم کاسبان تحریم منحصر به ایران نیستند و امروز دیگر یک باند مافیای بین‌المللی شده‌اند.

او خاطرنشان کرد: امروز ما به دو کشور چین و روسیه نفت خام صادر می‌کنیم. موضوع صادرات نفت ایران به روسیه هم داستان‌ها دارد اما اگر آن را به کناری نهیم، به‌طور نمونه در همین موضوع صادرات نفت ایران به چین، شما ببینید آیا به‌واقع دولت و مردم منتفع اصلی این صادرات در شرایط فعلی هستند. قطعاً پاسخ خیر است، زیرا کشورمان اف ای تی اف را نپذیرفته است حتی اگر چین هم بخواهد به تحریم‌های آمریکا بی‌توجهی کند و پول نفت ایران را بدهد، نمی‌تواند چنین کند زیرا مبادلات مالی چین هم به خطر می‌افتد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید