منحنی بازدهی اوراق دولتی 18 آبان منتشر شد + نمودار

برآورد «پیش‌نگر نرخ سود» در ماه‌های آینده

کدخبر: ۳۷۱۹۹۶
اقتصادنیوز: امروز 18 آبان 1399 نرخ‌های بازده اوراق بدهی دولتی در کلیه سررسیدها کاهش داشتند. برخی تحلیل‌گران این کاهش را ناشی از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده و تعدیل انتظارات تورمی فعالان بازار ارزیابی می‌کنند.
برآورد «پیش‌نگر نرخ سود» در ماه‌های آینده

به گزارش اقتصادنیوز امروز  معاملات اوراق بدهی دولتی نسبت به روزگذشته  5درصد کاهش داشت و به رقم 295  میلیارد تومان رسید.

در همین زمینه 

تحلیل‌گران بر این باورند که کاهش نرخ‌های سود در اقتصاد را می‌توان به کاهش انتظارات تورمی ناشی از تحولات سیاسی نسبت داد. این خوش‌بینی باعث کاهش قیمت دارایی ها (ارز، طلا و سهام) و کاهش نرخ سود مورد انتظار فعالیت های اقتصادی شده است.

 نرخ‌های بازده در روز یکشنبه در کلیه سررسیدها کاهش داشتند. نرخ‌های بازده تا سررسید شش ماه، یکسال و دوسال با کاهش 1.1، 0.1 و 0.1 درصد به ترتیب به 17.4، 18.5 و 20.7 درصد رسیدند.

برآورد نرخ سود آتی

در بازار اوراق آتی، منحنی بازدهی اوراق امروز با اوراق دیروز روندی متمایز را تجربه کرد. اگر منحنی بازدهی اوراق آتی در روز هفدهم آبان را مورد بررسی قرار دهیم شاهد آن خواهیم بود که قوس منحنی بسیار کم بوده است. در نمودار موجود دست‌کم تا محدوده 1200 روزه، منحنی تا حدود زیادی تخت شده است و عملا قله ندارد. در محدود 1200 روز شاهد نرخ سود 26 درصد بودیم.

با این حال اگر چه امروز هم به شاهد قله در محدوده بالای دو سال نیستیم، اما شاهدیم که شیب از حالت صعودی خارج شده و از محدوده 800 تا 1200 روزه مماس خط 24 درصد قرار دارد. طبق این منحنی انتظارات بازدهی بالای دو ونیم سال با دو درصد کاهش روی 24 درصد قرار گرفته است.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

منحنی بازدهی اوراق 18 آبان

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید