منحنی بازدهی اوراق دولتی۸ آذر ۱۳۹۹ منتشر شد + نمودار

هجوم حقوقی‌ها به بازار بدهی/ نرخ سود کاهش یافت

کدخبر: ۳۷۶۱۵۱
اقتصادنیوز: امروز 9 آذر 1399 بازار معاملات اوراق بدهی روندکم‌رمق چند هفته اخیر را تداوم بخشید.
هجوم حقوقی‌ها به بازار بدهی/ نرخ سود کاهش یافت

به گزارش اقتصادنیوز معاملات امروز اوراق بدهی دولتی اگرچه نسبت به روز گذشته 20 درصد افزایش یافت و به 131 میلیارد تومان رسید، اما همچنان حجم معاملات نسبت به متوسط ماه‌های گذشته (233 میلیارد تومان)  بسیار پایین است. اگر چه حجم معاملات افزایش داشت اما اوراق در برخی نمادها اصلا معامله نشدند. این مساله نشان از نقدشوندگی پایین اوراق در بازار امروز بود. این در حالی است که تنور بازار سهام این روزها دوباره گرم شده است اما از این رونق چیزی به بازار بدهی نرسیده است.

در همین زمینه 

امروز نرخ‌های بازده در کلیه سررسیدها کاهش داشتند. نرخ بازده اوراق با سررسید یکساله با 3 دهم درصد کاهش به 17.82 درصد رسید و نرخ بازده ارواق با سررسید دو سال با 5 دهم درصد کاهش به 20.26 درصد رسید. کاهش نرخ‌ها در بازار بدهی می‌تواند به دلیل تقاضای اوراق توسط شرکت‌های حقوقی با هدف کوتاه‌مدت باشد

نرخ بازدهی اوراق آتی در سررسیده‌های بالای 500 روز نیز امروز با نیم درصد کاهش نسبت دیروز به حدود 22.9 درصد رسید.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

منحنی بازدهی بدهی اوراق 9 آذر99

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید