منحنی نرخ بازدهی در23 خرداد 1400منتشر شد+نمودار

کاهش نرخ سود در سررسیدهای یک‌ساله

کدخبر: ۴۱۸۹۱۴
اقتصادنیوز: امروز 23 خرداد 1400 بازار اوراق بدهی دولت کاملا باثبات و کاملا سرد بود.
کاهش نرخ سود در سررسیدهای یک‌ساله

به گزارش اقتصادنیوز امروز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه با حدود 2 درصد کاهش به 154میلیارد تومان رسید. این معاملات روی 34 نماد اخزا و 4 نماد اراد انجام شد.
حجم معاملات عمده نیز در بازار ثانویه به 7.5 هزار میلیارد تومان رسید که احتمالا به اجرای عملیات اعتباردهی توسط بانک مرکزی مربوط می‌شود. روز شنبه بانک مرکزی متوسط نرخ سود در بازار بین بانکی در هفته قبل را 18.42 درصد اعلام کرد. این نرخ نسبت به هفته قبل حدود 7 صدم درصد کاهش را نشان می دهد. با توجه به اینکه عملیات بازار باز بانک مرکزی با هدف هدایت این نرخ به سمت نرخ هدف انجام می‌شود، باید دید که در روز دوشنبه چه عملیاتی را انجام می‌دهد.
بررسی منحنی بازده استخراج شده از 34 نماد اخزا نشان می‌دهد که نرخ‌های بازده نسبت به آخرین روز معاملاتی ثابت بوده‌اند. نرخ اوراق با سررسیدهای یک سال با یک دهم درصد کاهش به 22.37 درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید دو و سه سال 22.38 بدون تغییر بود. نرخ بازده آتی در سال دوم نیز در سطح 22.38 بدون تغییر بود.

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟

امروز روند نرخ بازدهی اوراق آتی ونقدی مسطح ومماس با یکدیگر بود.  این روند عملا با محور 22.5 درصد مماس بود، به این ترتیب می‌توان گفت که نرخ سود آتی در همه سررسیدها حدود 22.5 درصد بوده است.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

IMG_20210613_192946_548

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید