نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 18 تیر

مخالفت شورای اقتصاد با افزایش بهای برق

کدخبر: ۴۲۴۹۷۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 18تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: تصویب لایحه پولی و بانکی در مجلس
مخالفت شورای اقتصاد با افزایش بهای برق

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

18 تیر 1351؛ تصویب لایحه پولی و بانکی در مجلس

ساعت 9 بامداد امروز جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست عبدالله ریاضی تشکیل شد.

در این جلسه لایحه بانکی و پولی کشور مطرح شد و به تصویب رسید. جمشید آموزگار وزیر دارایی از تصویب لایحه پولی و بانکی کشور تشکر و اظهار امیدواری کرد با اجرای این قانون نظم و ترتیب بهتری در امور پولی و بانکی کشور به‌وجود آید.

18 تیر 1371؛ مخالفت شورای اقتصاد با افزایش بهای برق

با تعمیر و راه‌اندازی سه واحد نیروگاه نکاء، شهید بهشتی لوشان و رگان اهواز ظرف امروز و فردا وضعیت برق کشور از اوایل هفته آینده عادی خواهد شد.

محمد ملاکی، معاون وزیر نیرو اظهار کرد: برای رفع خاموشی‌های برق، نیاز به 30 درصد قدرت ذخیره داریم و این در شرایطی است ما در حال حاضر 2500 مگاوات نیز کمبود داریم.

وی با اشاره به علل خاموشی‌های اخیر گفت: افزایش گرمای هوا و افزایش مصرف برق، عامل اصلی خاموشی‌ها است. در این ارتباط به ازای هر یک درجه افزایش درجه حرارت (37 درجه به بالا) 120 مگاوات بر میزان مصرف برق در شبکه اضافه می‌شود.

در سه ماه اول امسال حدود 14 میلیارد کیلووات برق تولید کردیم که 9/9 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 70 افزایش داشت.

میزان خاموشی‌ها نیز 94 میلیون وات ساعت بود که نسبت به پارسال کاهش نشان می‌دهد، ولی از اوایل تابستان بنابر دلایلی که ذکر شد، میزان خاموشی‌ها افزایش یافت و امیدواریم با اتمام عملیات تعمیر نیروگاه‌های نکاء شهید بهشتی لوشان و زرگان اهواز که ظرف هفته جاری صورت می‌گیرد، از هفته آینده برق روال عادی خود را طی کرده و مشکل خاموشی‌ها، حل شود.

وی عمده مشکل قطع برق در تهران را مصرف زیاد و افت ولتاژ عنوان کرد و خواستار صرفه‌جویی مردم در مصرف این انرژی حیاتی شد.

مهندس ملاکی در ادامه با اشاره به برنامه‌های توسعه شبکه برق کشور، گفت: قدرت بهره‌برداری برق کشور در پایان سال 70 به 15 هزار مگاوات رسید. در این زمینه، تعداد مشترکان ما که در شروع برنامه پنج ساله 8/8 میلیون بود، در پایان سال 70 به 1/10 میلیون و این رقم در پایان برنامه (سال 72) به 6/11 میلیون نفر خواهد رسید.

از نظر مالی، مجموعه هزینه‌های صنعت برق در سال 71 بالغ‌بر 100 میلیارد تومان است که 35 میلیارد تومان هزینه‌های جاری است.

ما با کسری منابع برای سرمایه‌گذاری به میزان 24 میلیارد تومان مواجه هستیم که این کسری به تصویب مراجع قانونی رسیده است. برای جبران این کسری پیشنهاد افزایش نرخ برق مطرح شد که با مخالفت شورای اقتصاد مواجه شد و پیش‌بینی می‌کنیم، این کسری بودجه با اخذ وام برطرف شود. لذا، قیمت برق امسال افزایش نداشته و نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: در برنامه پنج ساله، پیش‌بینی شده است که صنعت برق خودکفا و هزینه تمام‌شده از مشترکان گرفته شود ولی در طول سه سال گذشته، نظر دولت بر مبنای عدم افزایش قیمت به طور یکجا بوده است.

وی قیمت تمام‌شده برای هر کیلووات ساعت را 14 ریال ذکر کرد و گفت: ما از مردم برای هر کیلووات‌، به طور متوسط 10 ریال دریافت می‌کنیم و این در شرایطی است که در دنیا، 5 درصد درآمد خانواده‌ها صرف هزینه برق می‌شود که در ایران، برای 90 درصد مردم این رقم زیر یک درصد است. وی در عین حال اعلام کرد: برای امسال نظر ما این است که قیمت برق مصرفی بخش‌های تجاری و کشاورزی افزایش یابد.

18 تیر 1381؛ صادرات نوشابه به کشورهای عربی شتاب می گیرد

سالانه بالغ‌بر 20 میلیارد ریال از محل عوارض 2 درصد آموزش و پرورش در اختیار وزارت آموزش و پرورش برای توسعه و نوسازی مدارس قرار می‌دهد.

ماشاالله  عظیمی، مدیرعامل یکی از واحدهای نوشابه‌سازی سازمان کشاورزی و صنایع غذایی بنیاد گفت: ‌برای ساخت مدرسه 9 کلاسه در گرگان ازسوی واحد تولیدکننده نوشابه در گرگان 900 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است. البته تامین این اعتبار غیر از 2 درصد پرداختی عوارض آموزش و پرورش است که پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال‌جاری صنایع تولید نوشابه بنیاد موفق شده‌اند برای صادرات محصولات خود در بازارهای عربستان و عمان به توفیق‌هایی نایل آیند که امید می‌رود با بازاریابی موثر، محصولات ایرانی بتوانند جایگاه مناسبی در بازارهای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دست ‌آورند.

18 تیر 1391؛ شهرهای نامزد برای پایتخت اداری

معاون عمرانی استانداری تهران که پیش‌تر از سفارش استانداری به یک دانشگاه معتبر داخلی برای مطالعه طرح «انتقال پایتخت اداری از تهران»، خبر داده بود روز گذشته اسامی شهرهای نامزد برای پایتخت اداری ایران را اعلام کرد.

محمدرضا محمودی درباره جزئیات تشکیل «پایتخت اداری» در اطراف تهران گفت: نتایج اولیه این مطالعه بر ایجاد «شهر مجازی» برای پایتخت اداری تاکید دارد به شکلی که دستگاه‌های دولتی در محل جدید به‌صورت الکترونیک فعالیت خواهند کرد.

محمود افزود: با تشکیل پایتخت اداری مجازی ممکن است جابه‌جایی جمعیتی از تهران اتفاق نیفتد اما حتما فعالیت این شهر مجازی به کنترل جمعیت کنونی تهران منجر خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار تهران تصریح کرد: شهر آفتاب، شهر جدید پرند و شهر جدید پردیس به‌عنوان مناطق نامزد برای تشکیل پایتخت اداری مطرح هستند، اما چون هنوز مطالعه طرح به پایان نرسیده، محل نهایی برای ایجاد پایتخت اداری مشخص نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید