منحنی نرخ بازدهی در27 مهر1400+نمودار

افزایش دسته‌جمعی نرخ سود در همه سررسیدها/ معاملات اوراق نزولی شد!

کدخبر: ۴۴۸۵۷۱
اقتصادنیوز: امروز 27 مهر 1400 حجم معاملات اوراق بدهی دولت روندی نزولی را تجربه کرد.
افزایش دسته‌جمعی نرخ سود در همه سررسیدها/ معاملات اوراق نزولی شد!

به گزارش اقتصادنیوز امروز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به آخرین روز معاملاتی با 20 درصد کاهش به 412 میلیارد تومان رسید. این معاملات روی 35 نماد اخزا و 5 نماد اراد انجام شد. 

معاملات عمده اوراق در بازار بدهی دولتی به 3.7 هزار میلیارد تومان رسید.

بررسی منحنی بازده استخراج شده از نمادهای اخزا نشان می‌دهد که نرخ‌های بازده در کلیه سررسیدها افزایشی بودند. نرخ اوراق با سررسید یک سال به 22.72 درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید دو سال با دو دهم درصد افزایش به 23.70 درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید سه سال با دو دهم درصد افزایش به 24.68 درصد رسید. نرخ بازده اتی در سال دوم نیز با سه دهم درصد افزایش به 24.71 درصد رسید.

در این روز روند نرخ بازدهی اوراق آتی نیز شاهد نوساناتی بود. بازدهی این منحنی در سررسید 400 روز 23 درصد، در 600 روز 24.7 درصد و در 800 روز 26 درصد بود.

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

5

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید