مدیر عامل فولاد غرب آسیا خبر داد؛

راه‌اندازی خط نورد 200 هزار تنی در فروردین سال آینده

کدخبر: ۳۳۶۹۱۶
​زهرا مسافر: شرکت فولاد غرب آسیا در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت، ایجاد یک خط نورد با ظرفیت تولید سالانه 200هزار تن در برنامه دارد که با راه‌اندازی آن برای 200 نفر اشتغال‌زایی مستقیم صورت می‌گیرد.
راه‌اندازی خط نورد 200 هزار تنی در فروردین سال آینده

 

به گزارش اقتصادنیوز؛ یکی از محصولات عمده مورد تقاضای بازار مصرف داخلی که از موقعیت بسیار مناسب صادراتی نیز برخوردار است، ورق‌های تولید شده در نورد سرد است که این نوع ورق در صنایع زیر‌بنایی کاربردهای فراوان دارد.

هم‌اکنون میزان نیاز بازار داخلی به این نوع ورق حدود 5/1 میلیون تن در سال است که با توجه به تولید داخلی این ورق در واحدهای موجود، حدود 800 هزار تن در سال از کشورهای مختلف واردات انجام می‌شود. بر اساس بررسی‌های انجام شده، میانگین تقاضای بازار تا سال 1400 به حدود چهار میلیون تن در سال خواهد رسید. تقاضای بازار داخلی ایجاب می‌کند که هر چه سریع‌تر نسبت به احداث طرح اقدام شود تا از واردات محصولات مشابه آن که مستلزم صرف هزینه ارزی قابل توجه است، جلوگیری به عمل آید.

شرکت فولاد غرب آسیا به اهتمام سرمایه‌گذاران خصوصی و با تکیه بر تجربه‌ مدیران ارشد فولاد مبارکه در سال 83 برای اجرای پروژه نورد ورق سرد به ظرفیت 500 هزار تن در سال با ضخامت نهایی 18/0 تا 3 میلی‌متر، عرض 600 تا 1700 میلی‌متر و وزن هر کلاف 6 تا 30 تن با استانداردهای بین‌المللی، در زمینی به مساحت 53 هکتار و زیربنای 40 هزار مترمربع در استان قم و 30 کیلومتری شهرستان دلیجان تاسیس شد. عمده‌ محصولات این پروژه در صنایع خودرو، لوازم‌خانگی، پوشش ساختمان‌ها، ورق‌های رنگی، ورق‌های گالوانیزه، قوطی‌سازی برای صنایع بسته‌بندی مانند رنگ روغن‌های صنعتی، کنسروسازی و ... مصرف می‌شود.

ظرفیت تولید سالانه این شرکت هم اکنون 500 هزار تن است که طی سال گذشته حدود 80 درصد از ظرفیت محقق شد و در مجموع توانست به 385 هزار تن تولید دست یابد.

به گفته غلامرضا خلیقی، مدیر عامل شرکت فولاد غرب آسیا، طی سال گذشته به دلیل کمبود مواد اولیه و مشکلات خرید از بورس، این شرکت نتوانست به ظرفیت اسمی ‌تولید دست یابد. در همین حال طی سال گذشته شرکت فولاد غرب آسیا توانست محصولات ویژه یعنی ورق با ضخامت 2/0 به میزان 20 هزار تن برای صنایع بسته‌بندی تولید کند که این امر زمان بسیاری از خط تولید گرفت و معادل 10 درصد بر کاهش میزان تولید اسمی‌ کارخانه تاثیر داشت.

خلیقی تاکید کرد: نرخ ورق‌های مورد نیاز در صنایع بسته‌بندی حدود 850 دلار بر تن است و فولاد غرب آسیا با وجود کاهش تولید، توانست محصول با ارزش افزوده بالا که سفارش صنایع غذایی است، تولید کند.

وی افزود: برنامه تولید شرکت در سال‌جاری 420 هزار تن است که نسبت به سال گذشته از رشد برخوردار خواهد بود. همچنین برنامه تولید 40 هزار تن ورق موردنیاز برای صنایع غذایی نیز از اهداف شرکت در سال 99 است.

این در حالی است که به‌رغم مسائل و مشکلات موجود از جمله شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر شبکه حمل‌ونقل، این شرکت طبق برنامه طی فروردین ماه سال جاری، 35 هزار تن تولید داشت.

گرانی نرخ مواد اولیه، نبود سرمایه در گردش به میزان لازم، کمبود نقدینگی، عدم همکاری شبکه بانکی در ارائه اعتبارات لازم از مهم‌ترین مشکلات صنایع کشور از جمله شرکت فولاد غرب آسیا است، از این رو انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی نظیر سازمان حمایت و وزارت صمت حمایت بیشتری از تولیدکنندگان داشته باشند.

وی خواستار اصلاح پایه قیمت‌ها در بورس کالا از سوی وزارت صمت شد و افزود: باید برای تعیین قیمت‌های پایه در بورس کالا، فوب خلیج‌فارس جایگزین CIS شود.

مدیرعامل فولاد غرب آسیا از قیمت‌گذاری غیرواقعی در بورس کالا و بر اساس پایه نرخ‌های منطقه CIS انتقاد کرد و گفت: طی سال 97 از نرخ‌های CIS برای تعیین قیمت پایه در بورس کالا استفاده شد، اما هم‌اکنون از این منطقه اجازه واردات کالا داده نمی‌شود و از سایر کشورها نسبت به واردات اقدام می‌شود؛ علاوه بر اینکه محصولات وارداتی از منطقه CIS نامرغوب و قیمت‌ها بسیار پایین است.

به گفته خلیقی، به دلیل نیاز کشور به ورق‌های صنایع غذایی که تحریم‌ها مانع واردات آنها می‌شود، افزایش یک خط جدید نورد به ظرفت تولید سالانه 200 هزار تن در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد غرب آسیا قرار گرفته است که پیش‌بینی می‌شود فروردین سال آینده این خط نورد با سرمایه‌گذاری حدود 16 تا 20 میلیون دلار راه‌اندازی شود.

هم‌اکنون 590 نفر به‌طور مستقیم در شرکت فولاد غرب آسیا مشغول به کار هستند که با راه‌اندازی خط نورد مذکور برای حدود 200 نفر دیگر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد خواهد شد، همچنین از واردات حداقل یک‌صد میلیون دلار به کشور جلوگیری می‌شود.

هم‌اکنون کل محصولات تولیدی شرکت فولاد غرب آسیا نورد سرد است که نیمی ‌از آن به مصرف کارخانه‌های گالوانیزه می‌رسد و نیمی ‌دیگر در اختیار مصرف‌کنندگانی نظیر کارخانه‌های لوازم جانبی و قطعات خودرو قرار می‌گیرد.

 

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید