مدیرعامل فولاد مبارکه پیش‌بینی کرد؛

حرکت بازار سهام ومحصولات فولادی به سمت آرامش

کدخبر: ۳۴۰۴۲۰
زهرا مسافر : فولادمبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور، نقش تاثیرگذاری در تولید، اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده برای ذی‌نفعان و اقتصاد کشور داشته است.
حرکت بازار سهام ومحصولات فولادی به سمت آرامش

به گزارش اقتصادنیوز؛  این گروه سال گذشته به‌رغم همه تحریم‌ها و محدودیت‌ها، به تولید ۶ میلیون و ۴۵۳ هزار تن کلاف گرم و فروش ۷ میلیون و ۵۸۰ هزار تن محصول به ارزش ۳۹۱ هزار میلیارد ریال دست یافت. همچنین گروه فولادمبارکه در دو ماه ابتدایی سال ۹۹ در سالی که جهش تولید نام‌گذاری شده به کسب رکوردهای متعدد دست یافت. حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولادمبارکه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ضمن تشریح دستاوردهای این گروه در سال گذشته، از طرح‌ها و برنامه‌های آینده فولادمبارکه می‌گوید و به سهامداران خود اطمینان می‌دهد که نوسانات سهام این شرکت در بازار، ناشی از هیجانات ناشی از هجوم نقدینگی است و اساس منطقی ندارد؛ بنابراین جای نگرانی ویژه‌ای برای سهامداران وجود ندارد. زیرا بازار با رفتارهای کارشناسی ناشی از رویکرد جدید وزارت صمت و عرضه‌های پیاپی و پر حجم مبارکه، در آینده شاهد آرامش نسبی در بازار سهام و قیمت محصولات خواهد بود. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 

 طی یک ماه گذشته سهام فولادمبارکه در بازار سرمایه نوسان بسیاری را تجربه کرده، علل اصلی نوسان سهام فولاد را در چه می‌دانید؟

بازار سرمایه طی ۳ ماه گذشته شرایط خاصی را شاهد بود؛ درحالی‌که در دوران کرونا تمام بورس‌های دنیا سقوط کردند و با نوسان‌های منفی پیاپی مواجه بودند، اما بازار سرمایه در ایران مثبت شد؛ بخشی از این امر به دلیل رشد نرخ دلار و تاثیر آن بر دارایی شرکت‌ها بود و بخش دیگر این امر به دلیل هیجانات و نقدینگی ۲۵۰۰هزار میلیارد تومانی است که به هر جهتی سوق داده شود با هیجان همراه می‌شود.

در مجموع افزایش ارزش سهام پارامترهایی دارد؛ اما طی روز‌های اخیر در مجموع بازار سهام با افت و خیزهای غیر منطقی روبه رو بود و در برخی نمادها نوسان ارزش سهام از چارچوب منطقی و علمی برخوردار نیست،از این رو کاهش ارزش سهام دلیل ضعف فولاد نیست.

سهام فولادمبارکه از جمله سهام باثبات و بنیادی بازار سرمایه است که خریداران آن همواره از آرامش خیال برخوردارند و جای نگرانی ویژه‌ای برای سهامداران وجود ندارد.

ناگفته نماند  هر چند که ابطال پیاپی معاملات محصولات در بورس‌کالا بر روند معاملات بازار سهام بی‌تاثیر نبوده اما خوشبختانه با تغییر رویکرد وزارت صمت مبنی بر حمایت از واحدهای صنعتی و معدنی ثبات به این بازار بازگشت؛ به گونه‌ای که در پی رویکرد مثبت وزارت صمت چهارشنبه گذشته از میزان ۲۷۰ هزار تن عرضه ما فقط ۲۰ هزار تن معامله مربوط به ورق سرد ابطال شد.

در راستای حمایت وزارت صمت از واحدهای صنعتی و معدنی همچنین محدودیت صادرات برای کل زنجیره فولاد برداشته شد و اصلاح سامانه بهین یاب مورد تایید قرار گرفت و قرار است اقدامات کارشناسی آن از هفته آینده شروع شود؛ این اتفاقات، علامت مثبتی است که حاکی از حرکت بازار به سوی رفتار کارشناسی و منطقی است. این شرایط موجب می‌شود علاوه بر عرضه‌های مناسب از سوی ما، نظر دولت در زمینه قیمت منطقی ورق برای مصرف‌کننده تامین شود و همچنین مصرف‌کننده نهایی هم بتواند کالای خود را با قیمت مناسب تامین کند.

نکته جالب توجه اینکه افزایش ویژه قیمت‌ها در زمانی اتفاق افتاد که معاملات ما در بورس‌کالا ابطال می‌شد و همچنین با مشکلاتی از جمله شیوع ویروس کرونا، تعطیلات نوروز وکاهش فعالیت‌های اقتصادی در ماه رمضان مواجه بودیم.

بنابراین در مجموع افزایش ارزش سهام در بازار از چارچوب منطقی و کارشناسی برخوردار نبود و کاهش آن هم از هیجانات بازار پیروی می‌کرد، از این رو تنها ابطال پی در پی معاملات در بورس‌کالا بر نوسان ارزش سهام تاثیر‌گذار نبود. 

 با توجه به آزاد‌سازی سهام‌عدالت که شامل بخشی از سهام مبارکه هم می‌شود چه توصیه‌ای به سهامداران تازه وارد به این سهم دارید؟

 براساس برآوردها ۱۰ میلیون نفر به سهامداران ما اضافه خواهند شد که از اقشار کم برخوردار جامعه هستند؛ در این شرایط از سهامداران درخواست می‌کنیم نسبت به عرضه سهام خود با هیجان و عجله اقدام نکنند و نسبت به ایجاد هرگونه تغییر در سهام خود اندکی صبر کنند تا وضعیت بازار بهتر شود، زیرا به علت هیجانات در بازار امکان دارد ارزش افزوده و حاشیه سود خوب خود را از دست بدهند. بهتر است دراین زمینه سهامداران از مشاوره کارگزاران و شرکت‌های سبدگردان در بورس و مشاوره‌های کارشناسی استفاده کنند.

سهام شرکت‌های بزرگ نظیر مبارکه، پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها از پشتوانه و ثبات برخوردارند و از هیجاناتی که به لحاظ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در بازار ایجاد می‌شوند، تاثیر زیادی نمی‌گیرند؛ از این رو با توجه به روند رو به رشد حاشیه سود این شرکت با حفظ این سهام ارزشمند در پرتفوی خود در بلند‌مدت از منافع این سهام منتفع شوند. در همین فرصت،ضمن خوشامدگویی به سهامداران جدید مبارکه، به آنها می‌گویم که یقین داشته باشند که مدیران، مهندسان و تکنسین‌ها در فولادمبارکه با تمام توان و قدرت از ثروت و سرمایه آنها حفاظت خواهند کرد.

 با توجه به آزاد شدن صادرات برای کل زنجیره فولاد، فرصت‌های فولادمبارکه برای حضور در بازارهای صادراتی را چگونه می‌بینید؟

با توجه به دارا بودن استاندارد‌های اروپا برای محصولات فولادمبارکه و همچنین عدم تولید رقبا در اروپا و برخی از کشورها به علت کرونا، پیش‌بینی می‌شود به‌رغم مشکلات ناشی از تحریم،  این شرکت بتواند صادرات خوبی را امسال تجربه کند. تمام تلاش ما حفظ سهم سال گذشته از صادرات محصولات است و در راستای حمایت از اقتصاد کشور حتی افزایش صادرات نیز در برنامه مبارکه قراردارد.

 از جمله شعارهای مطرح شده از سوی مسوولان «خلق ثروت از مواد اولیه معدنی جایگزین اقتصاد متکی به نفت» است، فولادمبارکه چه نقشی در این زمینه می‌تواند ایفا کند؟

معدن و صنایع معدنی ازجمله صنایعی است که می‌تواند در زمان کم‌رونقی بازار نفت، نقش‌آفرین باشد و بخشی از ارزهای موردنیاز دولت را برای کشور تامین کند؛ در شرایط کنونی، توانایی تامین ورق‌های فولادی موردنیاز صنایع نفت و گاز و خودروسازی در کشور وجود دارد، به‌طوری‌که این بخش از نیاز داخلی که منجر به ارزبری هم می‌شد، به‌واسطه صنایع‌داخلی تامین می‌شود. 

در این میان تکمیل زنجیره ارزش ازجمله اقداماتی است که نه تنها مورد تاکید دولت در سال‌های گذشته بوده، بلکه صنایع معدنی و ازجمله فولادسازان بزرگ نیز به این سمت حرکت کرده و رکورددار اجرای طرح‌هایی شده‌اند که می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی و رونق تولید داخلی، زمینه‌ساز ارزآوری برای کشور باشد. در واقع، تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنعت فولاد ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند منجر به جهش تولید و رونق هرچه بیشتر صنایع معدنی کشور شود.

 در سال ۹۹ شاهد چه دستاوردهایی در فولادمبارکه خواهیم بود؟ چه پروژه‌هایی در این شرکت اجرایی خواهد شد؟

در خرداد ماه واحد ۵ میلیون تنی کنسانتره سنگان افتتاح خواهد شد و چنانچه واحد ۸۰۰ هزار تنی فولاد‌سازی سفیددشت به بهره‌برداری برسد، تولید گروه فولادمبارکه از ۲/ ۱۰ به ۱۱ میلیون تن در سال‌جاری خواهد رسید.

واحد الکترود گرافیتی اردکان نیز در مراحل نهایی بهره‌برداری قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود با افتتاح این واحد در نیمه نخست امسال بخشی از نیاز الکترود مبارکه و سایر واحد‌ها تامین شود.

ظرفیت اولیه این واحد در دو فاز ۳۰ هزار تنی طراحی شده است، هم اکنون نیاز کشور به این مواد اولیه استراتژیک سالانه ۵۰ هزار تن است.

در فاز نخست تولید در این واحد با ظرفیت ۱۵ هزار تن آغاز خواهد شد و طی یک‌سال آینده به ۳۰ هزار تن خواهد رسید و فاز ۳۰ هزار تنی دوم نیز همزمان درحال آماده‌سازی است که بهره‌برداری آن به سال آینده موکول می‌شود.

 ابرپروژه احداث نورد گرم شماره ۲ چه مزیت عمده‌ای برای کشور به همراه خواهد داشت و در سال پیش رو چه اقداماتی در مورد آن صورت خواهد پذیرفت؟

پروژه نورد گرم ۲ توسط معاونت بازاریابی و فروش مبارکه براساس نیاز و تقاضای بازار طراحی شده است؛ برای کشور ما که درحال‌حاضر بخش قابل‌توجهی از انواع ورق‌های خاص و باکیفیت موردنیاز خطوط تولید صنایع مختلف خود را از محل واردات تامین می‌کند، به بهره‌برداری رسیدن هرچه سریع‌تر خط نورد گرم شماره ۲ فولادمبارکه از اهمیت خاصی برخوردار است.

هم‌اکنون کشور ما به لحاظ تولید فولاد خام مشکلی ندارد اما از نظر تولید ورق با کمبود مواجه است؛ با اجرای این خط جدید، ظرفیت تولید انواع ورق در شرکت فولادمبارکه، به‌ویژه ورق‌های فولادی خاص، به ۸ میلیون تن افزایش خواهد یافت و در کنار این پروژه، ۵۲ پروژه جانبی دیگر نیز آغاز خواهد شد که حجم عظیمی از فعالیت‌های مرتبط، اشتغال و رونق اقتصادی برای کشور ایجاد خواهد کرد. رویکرد ما در تقسیم فعالیت‌های این ابرپروژه به‌گونه‌ای است که از تمامی ظرفیت‌های داخلی به نحو مطلوب بهره‌مند شویم. 

منابع مالی موردنیاز احداث این خط در نظر گرفته شده است. رویکرد فولادمبارکه استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود کشور است. ۵۵ درصد تجهیزات مکانیکی و برقی این پروژه با استفاده از ظرفیت‌های داخلی ساخته و نصب خواهد شد، این شرکت مصمم است با حمایت دولت و همکاری و همدلی شرکت‌های سازنده داخلی و پیمانکاران مربوطه، این پروژه را در‌مدت ۳۰ ماه به سرانجام برساند. هم اکنون به علت تحریم‌ها برخی از برندهای خارجی از کشور خارج شده‌اند، در صورت توسعه صنایع خودرو و لوازم‌خانگی در کشور و نیاز به ورق بیشتر، پیش‌بینی می‌شود حدود ۵۰۰ هزار تن و ۲ میلیارد دلار در فاز اول بهره‌برداری از پروژه نورد گرم ۲ صرفه‌جویی شود.

هم اکنون پیمانکار خارجی و تعداد زیادی از پیمانکاران داخلی در قالب کنسرسیوم درحال فعالیت هستند، اقدامات مهندسی آغاز شده است و تا شش ماه آینده نخستین تجهیزات ارسال خواهند شد.

 هدف‌گذاری امسال فولادمبارکه چیست؟

با وجود شیوع ویروس کرونا در کشور، فولادمبارکه شاهد ثبت رکورد تولید بود و همچنین در زمینه فروش نیز با رقم ۵ هزار میلیارد تومان در اردیبهشت ماه رکورد جدیدی در این شرکت به ثبت رسید. فولادمبارکه همراه با شرکت‌های زیرمجموعه، غیر از مرکز ایران، از جنوبی‌ترین نقطه کشور یعنی فولاد هرمزگان در بندرعباس تا فولاد سنگان در شمال شرقی کشور را پوشش داده و علاوه بر توسعه تولید و درآمدزایی در نقاط مختلف، کمک شایان توجهی به اشتغال‌زایی و توسعه رفاه اجتماعی در سایر استان‌ها کرده است. 

این شرکت مصمم است با تولید محصولات ویژه و تامین حداکثری نیاز کشور خود از همین ماه‌های ابتدایی سال که «جهش تولید» نام‌گذاری شده است به‌گونه‌ای خود را آماده کند تا به هدف تولید ۷/ ۲ میلیون تن در سال دست یابد. از این‌رو به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که با در نظر گرفتن ملاحظات عرضه و تقاضا در بازار، بهترین زمان‌ها را برای نوسازی خطوط و اجرای طرح‌های توسعه در نظر بگیرد و با این اقدام از التهاب قیمت در بازار پیشگیری کند.  

در همین حال براساس صورت‌های مالی در سال ۹۸ میزان فروش این شرکت ۳۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود که پیش‌بینی می‌شود امسال رکورد ۵۰ هزار میلیارد تومان را در زمینه فروش به ثبت برسانیم.

 ارزیابی شما از عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه فولادمبارکه در سال ۹۸ و همچنین برنامه‌های آنها در سال پیش‌رو چیست؟

 فولاد هرمزگان از جمله شرکت‌های زیرمجموعه فولادمبارکه در سال ۹۸ با تولید یک میلیون و ۴۶۰ هزار و ۱۰۶ تن تختال و رشد ۳/ ۱ درصدی نسبت به سال ۹۷ توانست برای سومین سال پیاپی رکورد تولید تختال در این شرکت را بشکند.

این شرکت در حوزه فروش و صادرات نیز توانست در سال گذشته به رشد ۴۰ درصدی و در مجموع فروش داخلی و صادراتی به رشد ۱۳ درصدی دست یابد. همچنین میزان تولید آهن اسفنجی در واحد احیای مستقیم درشرکت فولاد سفیددشت از ۷۰۰ هزار تن عبور کرد و این رقم نشان‌دهنده رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته است. به‌رغم وجود موانع اساسی در سال ۹۸، ازجمله کمبود گندله و به‌ویژه محدودیت مصرف گاز طبیعی در فصل زمستان، تولید سالانه فوق، حاکی از حمایت سهامداران و عزم راسخ همکاران بزرگ‌ترین واحد صنعتی استان در مسیر پیشرفت و تعالی است. از مهم‌ترین دستاوردهای دیگر این شرکت می‌توان به راه‌اندازی واحد تصفیه‌خانه پساب به‌عنوان یکی از طرح‌های دانش‌بنیان به روش اولترافیلتراسیون با ظرفیت تصفیه ۱۲۰ مترمکعب بر ساعت اشاره کرد.

 از زیرمجموعه‌های فولادمبارکه نیز ورق رویه خودرو در سال گذشته با تولید ۲۳۴ هزار تن محصول (۶درصد رشد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل) و ۵۰ هزار تن صادرات توانست ۸۹ درصد برنامه سالانه خود را محقق کند و در بخش تولید و فروش به رشد ۶ درصدی دست یابد.

برای سال ۹۹ این شرکت تولید ۲۴۰ هزار تن محصول را در نظر گرفته است، درحالی که یکی از بزرگ‌ترین اقدامات این شرکت توقف یک‌ماهه خط تولید و به روزرسانی این خط به منظور تولید ورق رویه خودرو است. این کار گام بلندی در مسیر تامین حداکثری نیاز خودروسازان و جلوگیری از واردات است. همچنین فولاد سنگان از شرکت‌های تابعه فولادمبارکه توانست در سال ۹۸ با تحقق ۱۰۶ درصد برنامه، ۲ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۵۰ تن گندله کیفی تولید کند که با توجه به کمبود مواد اولیه تولید در کشور و مشکلات عدیده در جذب کنسانتره در سال ۹۸، روند رکوردشکنی این شرکت با سرعتی مناسب در ماه‌های اخیر ادامه یافت.  پروژه کنسانتره‌سازی این شرکت با توجه به سرعت عملیات اجرایی حتی پیش از برنامه زمان‌بندی آمادگی راه‌اندازی اولیه را در پایان سال ۱۳۹۸ داشت که به علت شیوع بیماری کرونا این امر با تاخیر مواجه شده است.

 تحویل محصولات فولادمبارکه در بازارهای داخلی و صادراتی در سال گذشته چگونه بود؟

برای اولین بار طی ۳۰ سال فعالیت فولادمبارکه، در سال ۹۸ میزان محصولات تحویل شده این شرکت به بازارهای داخلی و صادراتی ازمرز ۷ میلیون تن عبور کرد و از رشد حدود ۱۵ درصدی برخوردار بود. سهم بازار داخل ۶ میلیون و ۱۳۰ هزار تن و سهم بازارهای صادراتی به‌رغم محدودیت‌ها و تحریم‌ها، یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن بوده است.

ارزش محصولات تحویل شده در بازار داخل و صادرات طی سال ۹۸ در مقایسه با سال قبل با ۶۷ درصد رشد از ۲۳۵ به ۳۹۱ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید