سال جهش تولید : ممانعت از صادرات شیرخشک و بازی وارادت کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی؟

کدخبر: ۳۴۳۶۰۰
علیرغم دستور مقامات وزارت جهادکشاورزی، آیا ممانعت از صادرات شیرخشک مازاد و واردات کره با ارز دولتی، شکل غیرمنطقی به خود گرفته است؟
سال جهش تولید : ممانعت از صادرات شیرخشک و بازی وارادت کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی؟

 کشور ایران، از بزرگترین واردکنندگان کره در دنیا است که این حجم بالای کره مصرفی در کشور، توسط تعداد محدودی از کارخانه های لبنی وارد می‌شود.

سال گذشته علی رغم تمام کارشکنی های انجام شده توسط برخی از شرکت‌های لبنی در واردات حجم بسیار بالای کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی، سرمایه گذاریهای متعددی جهت تولید کره داخلی در کشور انجام شد که ماحصل آنها امیدواری بهجلوگیری از خروج منابع ارزی در  واردات کره در آینده‌ای نزدیک می باشد. اما برای تولید کره ابتدا باید شیر خشک بدون چربی تولید گردد تا خامه مازاد جهت تولید کره به مقیاس وسیع مورد استفاده قرار گیرد. به همین علت برخی افراد برای رونق مجدد واردات کره اقدام به مانع تراشی‌های متعدد در انجام صادرات شیر خشک می‌کند. طبق آخرین آمار به نقل از معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی، مقدار موجودی شیر خشک در کشور حدود ۵۳ هزارتن می باشد از سوی دیگر میزان مورد نیاز جهت ذخیره استراتژیک به گفته انجمن صنایع لبنی ایران ۱۵ هزارتن می باشد. با این حساب بیش از ۳۵ هزار تن شیر خشک می تواند از کشور خارج شود بدون آنکه موازنه تولید شیر خام و لبنیات بهم بخورد.

ولی آن‌ گروه از شرکت‌های لبنی که منافع‌شان در واردات کره با ارز دولتی است مجدد با رایزنی های خود با وزارت صمت اقدام به جلوگیری از صادرات ۱۰ هزار تن شیر خشک نموده‌اند که نامه و نحوه سهمیه بندی آن رسما از سوی معاونت دام وزارت جهادکشاورزی به دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت زده شده است.

 

نامه2

نامه 1

ضمن آنکه وزارت صمت نیز به دلیل احتمال افزایش قیمت شیر خام اقدام به جلوگیری از ارسال این نامه به گمرکات گرده است. سناریویی که طی دو  سال اخیر با محوریت انجمن صنایع لبنی ایران و با دستور چند مقام دولتی برای عده محدودی انجام می‌شود. این بار نیز این گروه‌ها قصد دارند، به‌ بهانه صادرات شیرخشک و قیمت تمام ‌شده شیرخام، قیمت لبنیات را افزایش دهند. در این شرایط، از سویی با ممانعت از صادرات شیرخشک، دامداران کشور دچار بحران شده و صنایع تولید شیرخشک و کره داخلی نیز رو به تعطیلی خواهند رفت. از سوی دیگر با سناریوهای تکراری، قیمت لبنیات نیز برای مردم افزایش یافته و سهم لبنیات از سفره مردم کاهش می‌یابد.

جدول2جدول1

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید