چگونه سهام پرسود را شناسایی کنیم؟

کدخبر: ۳۴۸۱۹۰
هدف تمامی سرمایه‌گذاران در بازار بورس به دست آوردن سود بیشتر است. نزدیک شدن به این سود به موارد مختلفی نیاز دارد. از جمله این موارد استراتژی قوی است که براساس میزان سرمایه انتخاب شده‌باشد.
چگونه سهام پرسود را شناسایی کنیم؟

 همچنین مدت سرمایه‌گذاری، ریسک پذیری و غیره عوامل دیگری هستند که روی سود سهام تاثیر می‌گذارند. یکی از مهمترین امور جهت انجام یک سرمایه‌گذاری موفق، شناسایی سهام پرسود و خرید به موقع آن است.

بدون شک این عمل نیاز به دانش فراوانی دارد که اکثر کسانی که به‌تازگی کد بورسی دریافت کرده‌اند، این دانش را ندارند. یادگیری مهارت‌های تحلیلی و استفاده از تجارب سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بسیار کمک‌کننده هستند. در ادامه با راهکارهایی جهت شناسایی سهام پرسود آشنا خواهیدشد.

راه‌های شناسایی سهام پرسود در بازار بورس

از اصلی‌ترین اهداف یک سرمایه‌گذار یافتن سهام پرسود و خرید به موقع آن است. همین یک جمله نیاز به دانش و آگاهی بسیاری دارد که تازه واردان پیش از انجام معاملات باید از آن‌ها مطلع باشند.

خرید سهام با روش علمی

مهم‌ترین عملی که در این رابطه انجام می‌شود، تحلیل بنیادی  و تحلیل تکنیکال بورس است. در این روش ارزش ذاتی سهام با درنظرگیری شرایطی که اکنون وجود دارد و در آینده امکان به وجود آمدن آن است، مشخص می‌شود. پس از این بررسی اگر قیمت روز نسبت به ارزش ذاتی سهام پایین‌تر بود، باید خرید انجام شود و در صورتی که میزان قیمت در حال سبقت‌گیری از ارزش ذاتی بود، نوبت آن رسیده‌است که سهام فروخته شود.

آنالیز شرکت‌های مختلف

یافتن سهام شرکت‌های مختلف در عین اهمیت بالا، به هیچ وجه کار سختی نیست. در رابطه با این مورد گشت و گذار در اینترنت گزینه مناسبی را در اختیار شما قرار خواهدداد. اگر قصد دارید سهامی را پیدا کنید که منطقی، مستقل و به دور از تاثیرگذاری احساسی و هیجانی باشد، برنامه‌های غربالگر آنلاین و رایگان را بررسی کنید.

 تحلیل نکات زیر شما را در یافتن سهام پرسود در مورد شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در حال حاضر در شرایط خوبی قرار ندارد، یاری می‌کنند. 

فانوس

  • درصورتی که نسبت جاری شرکتی بیش از عدد 2 باشد، این‌گونه نتیجه‌گیری می‌شود که شرکت موفق به پرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت خود خواهدبود.

  • در مواقعی که بازده حقوق صاحبان سهام در یک شرکت، بیشتر از پانزده درصد باشد، نشان‌دهنده سوددهی بالا و پتانسیل رقابتی شرکت مذکور است. 

  • اگر در طول بررسی‌ها به این نتیجه رسیدید که نسبت بدهی به حقوق صاحبان از نیم کمتر است، شرکت جهت تامین رشد خود به سرمایه‌های خارجی هیچ‌گونه نیازی ندارد.

تهیه لیستی کوتاه از نتایج آنالیز

زمانی که شرکت‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادید و با کمک فیلتر به نتایجی حدود 30 مورد دست پیدا کردید، زمان آن می‌رسد که نتایج را باز هم محدود کنید. در واقع این لیست بهتر است به سه مورد تقلیل پیدا کند. به موارد زیر توجه کنید:

سطوح بدهی کم: در مواقعی در طول حیات یک شرکت، زمان‌هایی وجود دارند که فروش کاهش پیدا کرده یا نرخ بهره نوسان می‌کند. اگر شرکت بدهی سنگینی داشته‌باشد، مشکلات فراوانی در این مواقع سر راه خود دارد.

سوددهی بالا و متداوم: زمانی که سود خالص یک شرکت رو به بالا باشد و این امر به شکل متداوم ادامه پیدا کند، نشان‌دهنده این است که توانایی افزایش قیمت را دارد. البته تشخیص این مورد نیاز به بررسی‌های بسیاری دارد. در واقع این امکان وجود دارد که در میزان درآمد دستکاری صورت گرفته باشد.

پایداری مزایا رقابتی شرکت: در این خصوص به چیزی بیش از اعداد و نسبت‌های مالی نیاز دارید. طبیعی است که رقبا به سمت سود بیشتر جذب خواهندشد و با افزایش رقابت سوددهی به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند. در این حین تنها مزایایی رقابتی هستند که مانع از این افت سوددهی می‌شوند.

مدیریت درست: بدون شک مدیریت صحیح یکی از مهم‌ترین مواردی است که به روند رو به رشد شرکت منجر خواهدشد. بنابراین پیش از تصمیم در مورد سهام پر سود در بازار بورس، نام مدیریت شرکت را در گوگل سرچ کنید و اطلاعات کاملی در خصوص سابقه مدیریتی او به دست بیاورید.

فعالیت شرکت: سعی کنید؛ سهام شرکتی را انتخاب کنید که فعالیت‌های آن برای شما قابل درک است. با این کار شما پیچیدگی کار و آینده‌نگری برای شما کمتر خواهدشد.

فانوس1

تعیین و تخمین ارزش ذاتی سهام

با شناخت ارزش ذاتی سهام شما به یک قیمت مناسب دست پیدا می‌کنید که حاشیه امنی به شما می‌دهد. این حاشیه امن احتمال ریسک را حتی در مواقعی که عملکرد شرکت با انتظارات شما متفاوت است، کاهش خواهدداد. راه‌های زیر در یافتن ارزش ذاتی سهام به شما کمک می‌کند.

درنظرگیری جریان نقدی تنزیل شده: یکی از راه‌های تخمین ارزش ذاتی، جریان نقدی است که در طول عمر باقی‌مانده از کسب و کار خارج خواهدشد.

بررسی بازدهی حقوق سهامداران: این روش از جمله روش‌های سودآوری است که وارن بافت به آن تاکید داشته‌است.

روش قیمت و درآمد چندگانه: در این روش براساس یک ارزیابی منطقی با کمک مولفه‌هایی همچون P/E و NPV ارزش ذاتی محاسبه می‌شود.

پس از بررسی تمامی این نکات در صورتی که حتی یک سهام پرسود پیدا کردید، وقت آن رسیده‌است که وارد عمل شوید.

مدیریت مالی شخصی در بازار بورس

مهم‌ترین هدف در بازار بورس پس از حفظ سرمایه اولیه، خرید سهام پرسود است. جهت انجام این خرید و معاملات پرسود به بررسی نکات مختلفی همچون خرید سهام به روش علمی، آنالیز شرکت‌های مختلف، کوتاه سازی لیست و تخمین ارزش ذاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند، تصمیمی درست بگیرید.

اما همچنان افرادی هستند که به این میزان خود را درگیر آموزش مفاهیم بورسی نمیکنند و با گرفتن مشاوره های درست تصمیمات مالی خود را میگیرند.

 یکی از این نرم‌افزارهای بسیار مهم و پرکاربرد اپلیکیشن حسابداری شخصی فانوس است. این اپلیکیشن همانند یک حسابدار شخصی تمامی ابعاد زندگی شما را بررسی می‌کند و گزارش‌های جالب و دقیقی به شما ارائه می‌دهد.

با ورود نمادهای بورسی خود در قسمت داراییهای این اپلیکیشن قیمت روزانه هر نماد و دارایی کل خودتان را می توانید رصد کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید