راهنمای کامل ارائه صورت معاملات فصلی سال 99 همراه با نکات کلیدی

کدخبر: ۳۴۹۴۰۲
در این مطلب می خواهیم به منظور آشنایی کامل شما با صورت معاملات فصلی تمام جنبه ها و موارد مرتبط با آن را به صورت کامل بررسی کنیم، ضمن اینکه به بررسی سؤالات پرتکرار نیز پرداخته ایم.
راهنمای کامل ارائه صورت معاملات فصلی سال 99 همراه با نکات کلیدی

با توجه به نوع فعالیت سازمان­ها، قوانین متفاوتی هم برای پرداخت مالیات وضع می شود که مهم ترین بحث آن صورت معاملات فصلی است یعنی تهیه ریز جزئیات معاملات همراه با درج شماره اقتصادی که باید کاملا طبق مواد قانونی 169 و 169 مکرر بوده و برای اداره امور مالیات ارسال گردند. البته معاملات کوچک از تنظیم چنین گزارشاتی معاف بوده و می­توانند در انتهای سال به صورت یکجا ارسال کنند.

توضیح کامل صورت معاملات فصلی

 قبل از توضیح بیشتر لازم به ذکر است که صاحبین کسب و کار ها میتوانند با برون سپاری این قبیل فعالیت های مالیاتی به یک موسسه حسابداری خبره از درست و به موقع انجام شدن آن ها اطمینان حاصل کنند.

وقتی صحبت از صورت معاملات فصلی یا گزارش فصلی می شود منظور تمامی مواردی است که همه افراد اعم از حقیقی و حقوقی طبق قوانین 169 و 169 مکرر برای سازمان امور مالیاتی می فرستند.

اما منظور از ماده 169 و 169 مکرر چیست؟

طبق مواد قانونی گفته شده، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد داشته باشند کارت اقتصادی بگیرند باید صورت معاملات فصلی خود را برای اداره امور مالیات بفرستند و چنانچه این افراد نخواهند کارت شماره اقتصادی بگیرند تا با زرنگی صورت حساب، شماره اقتصادی خود و فرد طرف معامله را در صورت حساب ها درج نکنند قطعا جریمه می شوند.

طبق قانون افرادی که کارت شماره اقتصادی نگیرند تا در صورت معاملات فصلی استفاده نکنند، 10% کل مقدار معامله را باید به عنوان جریمه بپردازند. ضمنا کسانی هم که از کارت شماره اقتصادی سایر افراد استفاده کنند مشمول همین جریمه خواهند شد.

محاسبه

چطور باید گزارش فصلی را ارسال کرد؟

تمامی سازمان ها و اشخاص حقیقی باید به پرتابل سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و پس از ثبت اطلاعات و رد کردن مراحل مشخص شده، مدارک خواسته شده را ارسال نمایند. ضمنا افرادی که برای دریافت شماره اقتصادی درخواست داده اند اما هنوز دریافت نکرده اند می توانند برای ارسال کردن صورت گزارشات معاملات فصلی خود از کد ملی استفاده کنند.

اجازه بدید بهتر این مسأله را توضیح دهیم. در حالت عادی در تمامی معاملات و سپس گزارشات فصلی خود باید از شماره اقتصادی استفاده کنید تا جریمه نشوید اما در فاصله ای که درخواست داده اید تا زمانی که دریافت کنید قطعا فاصله زمانی وجود دارد.

در این فاصله به شما این امکان داده شده تا کد ملی همان شماره اقتصادی شما باشد تا در صورت حساب ها و ارسال گزارشات از آن استفاده کنند اما به محض دریافت شماره اقتصادی دیگر مجاز به استفاده از کد ملی نخواهید بود و طبیعتا باید در صورت معاملات فصلی از شماره اقتصادی مندرج بر روی کارت استفاده نمایید.

از طرفی نیز اگر به هر دلیلی امکان تهیه و ارسال گزارش فصلی به اداره مورد مالیات را نداشتید نگران نباشید چرا که شرکت ها و مؤسسات زبده ای در این کار فعال هستند تا برای شما انجام دهند.

چه کسانی ملزم به ارسال صورت معاملات فصلی هستند؟

طبق قانون افراد زیر باید صورت معاملات فصلی خود را به صورت منظم ارسال کرده و برای این منظور نیز شماره اقتصادی دریافت کنند:

  • تمامی اشخاص حقیقی که طبق قانون باید مالیات بر ارزش افزوده را اجرا کنند

  • تمام اشخاص حقوقی فعال در حوزه معاملات

  • طبق آیین نامه ماده 95 مندرج در قانون مالیات های مستقیم تمامی اشخاص حقیقی که در گروه یک آن قرار گرفته اند

  • مشاغلی که در آیین نامه 95 جدید مربوط به قانون مالیات های مستقیم در فصل دوم آن به عنوان مشاغل خاص تعیین شده اند

حتما بخوانید :  چطور مالیات کمتری پرداخت کنیم؟ ۳۰ نکته مهم برای مودیان

تا چه زمانی برای ارسال گزارش فصلی مهلت وجود دارد؟

طبق قانون کسانی که انواع سفارش ها را در نرم افزار پخش مویرگی ثبت کرده باشند و یا معاملات و امور حسابداری را در یکی از برنامه های حسابداری درج کرده باشند، یک ماه برای ارسال صورت معاملات فصلی مهلت دارند.

دقت داشته باشید که مرتکب اشتباه بسیاری از سازمان ها و اشخاص حقوقی نشوید! بسیاری از این سازمان ها و افراد بدون توجه به فرمت و الگوی مشخص شده توسط سازمان امور مالیاتی اقدام به ارسال صورت معاملات می کنند که در نهایت توسط سازمان رد می شود. به همین دلیل برای جلوگیری از این مشکل فقط طبق فرمت خواسته شده عمل کنید.

برخی نیز سؤال می پرسند که تقریبا زمانی تا ارائه گزارش مالی سالانه نمانده، در چنین شرایطی باز هم باید گزارش فصلی تهیه کرد و یا اینکه نیازی به آن نیست و همان گزارش مالی سالانه کفایت می کند؟

به شما عزیزان می گوییم که ارسال گزارش مالی سالانه به هیچ وجه ارتباطی با ارسال گزارش فصلی ندارد و لذا هر کدام را باید جداگانه و طبق فرمت خواسته شده جمع آوری کرده و ارسال کنید که البته حتما با حفظ کیفیت و با صداقت کامل آماده شوند تا هیچ گونه تناقض اطلاعاتی و یا فریب دادن سازمان امور مالیاتی مشاهده نشود که جریمه آن بسیار سنگین تر از عدم اقدام برای دریافت شماره اقتصادی است.

البته نکته ای هم در مورد معاملات کوچک وجود دارد که طبق مواد قانونی گفته شده، معاملاتی که نرخ آن حداکثر به میزان 10% حد نصاب مشخص شده باشد معاملات کوچک یا خرد محسوب می شوند و نیازی به ارسال گزارشات فصلی ندارند و می توانند بسته به انتخاب خود به شکل 3 ماه به 3 ماه و یا به صورت سالانه ارسال کنند.

همچنین در مورد صورت معاملات فصلی این سؤال نیز مکررا پرسیده می شود که آیا امکان ارسال یکجای گزارشات فصلی در انتهای سال هست و می توانند به صورت جداگانه ارسال نکنند؟ جواب ما به این دسته از عزیزان خیر است. هر معامله ای باید به صورت جداگانه همراه با مدارک مشخص شده لیست گردد و در طی مهلتی که برای افراد مشخص شده نسبت به ارسال آنها در فرمت خواسته شده اقدام لازم انجام شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید