کنترل بیت کوین را چه کسی در اختیار دارد؟

کدخبر: ۳۵۳۱۹۰
خرید و فروش بیت کوین بسیار ساده است و نیازی به خرید یک واحد کامل آن نیست.
کنترل بیت کوین را چه کسی در اختیار دارد؟

خرید و فروش بیت کوین ساده است و  برای مالک آن شدن حتی نیاز به خرید یک واحد کامل آن را ندارید. در سایت های مختلف ایرانی می توانید بیت کوین را آنلاین خرید و در کیف پول مربوط به آن نگه داری کنید و سپس برای پرداخت در جاهای مختلف که آن را قبول می کنند، استفاده کنید.

 پس با این تفاسیر سوالی که مطرح میشود  وقتی به راحتی می توان بیت کوین خرید، پس کنترل آن را چه کسی در اختیار دارد؟ حقیقت این است هیچ شخص خاصی به تنهایی مالک شبکه بیت کوین نیست و هیچ سازمان خاصی نمی‌تواند کنترل بیت کوین را به دست بگیرد، در ادامه به بررسی کامل این موضوع می پردازیم.

بیت کوین دست چه کسی است؟

بیت کوین یک موسسه نیست، مسلماً یک خالق دارد اما مالکیت آن را ندارد، ارزش آن بیشتر به خاطر مقدار تقاضایی که از آن در بازار وجود دارد کم یا زیاد می شود.

چه کسی مالک شبکه بیت کوین است؟

در واقع هیچ کس مالک شبکه بیت کوین نیست. شفافیت امنیت تراکنش ها در خرید و فروش بیت کوین مدت زیادی است که در قیمت آن نقش اساسی دارد.

در بازارهای مالی سنتی عرضه و تقاضا و همچنین مشخص بودن این که دقیقاً مالک، فلان دارایی مشخصاً چه شخصی است از ویژگی های است که تحت عنوان شفافیت در بازارهای سنتی یاد می شود. زیرا معامله گران و بازرسان می توانند از انجام شدن معاملات اطمینان حاصل کنند.

اما این راه در بیت کوین متفاوت است بیت کوین در عین شفافیت، بسیار ناشناس است. بیت کوین در سراسر جهان کاربرانش حضور دارند و آن را کنترل می کنند. مثلا اگر خودِ شما نرم‌افزار کیف پول بیت کوین را نصب و اجرا کنید، بخشی از افرادی خواهید شد که شبکه بیت کوین را کنترل می‌کنند. حتی می‌توان گفت زمانی که شما بیت کوین می‌خرید، به صورت ناخودآگاه در کنترل بیت کوین نقش دارید.

hiqaIN5SWl

بیت کوین به صورتی کار می‌کند که بین اعضایش توافق وجود دارد. تغییر منفی در قوانین بیت کوین بدست یک یا چند فرد خاص امکان‌پذیر نیست، چون قطعاً اکثریت کاربران بیت کوین با آن موافق نخواهند بود و آن را رد می‌کنند.

 اما نقش اصلی‌ کنترل بیت کوین را چه کسی اجرا می کند؟ بازیگران این نقش اصلی بر عهده استخرج‌کنندگان (ماینرها) است که با استفاده از قدرت پردازش سخت‌افزارهای خود تراکنش‌های شبکه را تایید و امنیت آن را حفظ می‌کنند. توسعه‌دهندگان هم با کدهای خود نقش بسزایی در پیشبرد شبکه بیت کوین دارند اما هر کد توسعه هم باید به تایید جامعه بیت کوین برسد.

کسب و کارهای حوزه بیت کوین هم نقش پررنگی در این حوزه ایفا می‌کنند. تولیدکنندگان دستگاه ماینر، وب سایت های خرید و فروش ارز دیجیتال، تیم‌های توسعه کیف پول‌ها و یا کسب و کارهایی که بیت کوین را به عنوان روش پرداخت پذیرفته‌اند، هر کدام در گسترش بیت کوین نقش خاص خود را دارند.

حتی خریداران و معامله‌گران بیت کوین هم می‌توانند به طور غیرمستقیم روی کار بیت کوین تاثیرگذار باشد. مثلاٌ وقتی خریداران بیت کوین افزایش یابد، قیمت افزایش می‌یابد، ماینرها قدرتمندتر کار می‌کنند،‌ توسعه‌دهندگان انگیزه می‌گیرند، شرکت‌های بیشتری وارد می‌شوند و این زنجیره به نفع بیت کوین ادامه می‌یابد.

نکته: در بیت کوین کاربران سراسر جهان به شبکه متصل می شوند و آن را باهم کنترل می کنند.

توسعه دهندگان بیت کوین اگرچه آن را بهبود می بخشند اما تغییر در پروتکل اصلی بیت کوین امکان پذیر نیست .در واقع میتوان اینگونه بیان کرد که بیتکوین دارای شبکه ای جهانی است و مالکیت شخصی و یا شرکتی ندارد.

 آیا مالکیت بیت کوین محرمانه است؟

در این دنیای دیجیتال که کلاه برداری های اینترنتی و هک همیشه در کمین است، کسانی که سرمایه گذاری های بزرگی در بیت کوین دارند، ترجیح می دهند ناشناس باقی بمانند تا بتوانند اهدافشان را عملی کنند و همچنین از محدودیت های قانونی یا هک شدن دور بمانند؛ علاوه بر این، می توانند ثروتشان را در چند کیف پول نگهداری کنند.

جامعه بیت کوین

هر کسی که به هر نوعی فعالیتی مرتبط با بیت کوین داشته باشد، در جامعه یا همان کامیونیتیِ (Community) بیت کوین جای می‌گیرد.

گروه های تآثیرگذار در جامعه بیت کوین :

ماینرها

افرادی که داوطلبانه و برای حفظ امنیت شبکه بیت کوین که به کسب درآمد منتهی می‌شود،‌ قدرت پردازش سخت‌افزارهای خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند. ماینرها بخش بزرگی از جامعه بیت کوین را تشکیل می‌دهند.

بیتکوینرها

بیت کوینر به فردی گفته می‌شود که علاقه‌ی بسیار شدیدی به بیت کوین دارد و در جهت تبلیغات و گسترش آن در بین مردم می‌کوشد. برخی از آن‌ها برای حمایت از بیت کوین و انجام مستقیم تراکنش‌های خود، با دانلود کل بلاک چین بیت کوین روی کامپیوتر خود، تبدیل به فول نود می‌شوند.

توسعه‌دهندگان

برنامه‌نویسانی که به هر نحوه سعی در بهبود بیت کوین دارند. این گروه با کدهای خود که مستقیم با شبکه بیت کوین در ارتباط است به توسعه هر چه بیشتر شبکه کمک می‌کنند و یا با ایجاد خدمات جانبی (مثل وب‌سایت‌ها و برنامه‌های خدماتی یا خبری) باعث شناخت بیشتر مردم و افزایش کاربردهای بیت کوین می‌شوند.

محققان و نویسندگان

گروهی که به تحقیق روی بیت کوین می‌پردازند تا بتوانند آن را بهتر بشناسند و مزایا، معایب، مشکلات و محدودیت‌های آن را شناسایی کنند. برخی از این محققین به انتشار کتاب یا مقاله درباره بیت کوین می‌پردازند.

دارندگان بیت کوین

افرادی که در بیت کوین به امید افزایش ارزش آن در آینده سرمایه‌گذاری کرده‌اند. معامله‌گران (تریدرهای) روزانه ارزهای دیجیتال هم اگرچه شاید مستقیماً علاقه‌ای به بیت کوین نداشته باشند، اما از جهت تاثیرگذاریشان بر بیت کوین می‌توانند در این دسته جای بگیرند.

xrUeB1WINV

شرکت‌ها و کسب‌ و کارها

شرکت‌ها و کسب و کارهای فعال در جامعه بیت کوین را می‌توان به صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

استخرهای استخراج بیت کوین

استخرهای استخراج بخش بزرگی از جامعه بیت کوین را تشکیل می‌دهند و قدرت زیادی دارند. از آنجایی که ماینینگ مستقیم امروزه برای اکثر ماینرها دیگر سودآوری ندارد، ماینرها به استخرهای استخراج می‌پیوندند و قدرت سخت‌افزاری خود را با هم به اشتراک می‌گذارند، سپس استخر استخراج به نمایندگی از همه‌ی ماینرهای کوچک در رقابت ماینینگ شرکت می‌کند و پس از استخراج بلاک، هر کس به اندازه توان پردازشی خود سود می‌برد.

تولیدکنندگان دستگاه استخراج بیت کوین

شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های استخراج بیت کوین (ASIC) یکی دیگر از بازیگران اصلی بیت کوین هستند. اغلب تولیدکنندگان بزرگ مثل شرکت‌های بیت مین (Bitmain) و کنان (Cannan) خودشان دارای فارم و استخر استخراج هستند.

وب سایت های خرید و فروش بیت کوین

وب سایت هایی که در آن‌ها خرید و فروش بیت کوین صورت می‌گیرد، بخش جدایی‌ناپذیری از جامعه بیت کوین را تشکیل می‌دهند.

ارائه دهندگان درگاه پرداخت بیت کوین

چندین شرکت بزرگ هم‌اکنون در حال فعالیت هستند که با ارائه درگاه بیت کوین، برای سایت‌ها و فروشندگان امکان پذیرش بیت کوین را فراهم می‌کنند.

پذیرندگان بیت کوین

فروشگاه‌ها و کسب و کارهایی که در ازای هزینه کالا و خدمات خود بیت کوین را به عنوان روش پرداخت قبول می‌کنند در این طبقه ثبت می‌شوند.

رسانه‌های بیت کوین

سایت‌ها و نشریه‌های خبری و آموزشی که اخبار، مقالات و آموزش‌های فضای بیت کوین را پوشش می‌دهند، در این دسته‌بندی جای می‌گیرند. به عنوان نمونه وب‌سایت ارزدیجیتال در این دسته‌بندی قرار دارد.

ارائه دهندگان کیف پول

تیم‌ها و شرکت‌های برنامه‌نویسی که کیف پول‌های کاربرپسند بیت کوین برای کاربران معمولی توسعه می‌دهند هم بخش مهمی از جامعه بیت کوین هستند.

جمع‌بندی

بیت کوین طراحی شده است تا یک شبکه غیرمتمرکز باشد، هیچ کس به تنهایی مالکش نباشد و کنترل آن به دست یک یا چند شخص خاص نیفتد.

اگر چه برخی از بازیگران شبکه بیت کوین از جمله ماینرها (مخصوصا استخرهای استخراج) روی کاغذ قدرت تاثیرگذاری بر شبکه را دارند اما طبق قاعده بازی، تغییر ذات بیت کوین به نفع هیچ کس نیست.

تمام کاربران و جامعه بیت کوین به نوعی مالک آن هستند و فعالیت‌های هر یک بر دیگری اثربخش است. توسعه‌دهندگان، ماینرها،‌ دارندگان بیت کوین، وب سایت های خرید و فروش و … همه و همه مثل نگهبان هایی هستند که بیدارند و از بیت کوین مراقبت می‌کنند. خطای هر طرف، با مخالفت طرف دیگر مواجه می‌شود.

پس بیت کوین را کسی کنترل نمی‌کند، مگر تمام جامعه آن.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید