همه چیز درباره تتر (Tether)

کدخبر: ۳۵۴۰۹۲
تتر (Tether) در دنیای ارزهای دیجیتال، یک رمز ارز شناخته شده محسوب می‌شود که در معاملات و انتقالات بین‌المللی تجاری کاربرد بسیاری دارد و به همین دلیل موفق شده است جایگاه مناسبی را در بازار به خود اختصاص دهد.
همه چیز درباره تتر (Tether)

 یکی از دلایل محبوبیت این رمز ارز، قیمت نسبتاً ثابت آن (تقریباً برابر با یک دلار آمریکا) است که این ثبات قیمت به حفظ سرمایه شما در نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال کمک می‌کند. درست به همین دلیل، Tether عملاً می تواند به عنوان ابزاری برای پرداخت آنلاین و انتقال ارزی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه توضیح می‌دهیم که تتر چیست و چگونه کار می‌کند، ویژگی‌ها و مزایای آن چیست و شما به عنوان سرمایه‌گذار چگونه می‌توانید در معاملات ارزی خود از آن استفاده کنید.

تتر (Tether) چیست؟

تتر (Tether) که با نماد USDT شناخته می‌شود، یک ارز دیجیتال پایدار (Stable Coin) است که مشابه ارزهای قانونی و رایج که توسط دولت ها عرضه می شوند ( یا همان ارزهای فیات) مانند دلار، یورو و ین می‌باشد و ارزش آن برابر 1 دلار است. در نتیجه علاوه بر استفاده از شبکه بلاک چین و برخوردار بودن از امکانات ارزهای دیجیتال، فاقد نوسان قیمت رمز ارزها می‌باشد و قیمت نسبتاً ثابتی دارد.

ارزهای دیجیتال پایدار (Stable Coin)، به ارزهایی گفته می‌شود که پشتوانه کالا یا دارایی دارند. قیمت استیبل کوین به این پشتوانه وابسته‌ است و بسته به آن افزایش یا کاهش می‌یابد. در این میان تتر که یک ارز دیجیتال پایدار است و پشتوانه ارزی دارد، محبوب‌ترین استیبل کوین محسوب می‌گردد، شاید به این دلیل که ارزش آن، معادل یک دلار آمریکا است.

به طور ساده می‌توانیم بگوییم که USDT، در واقع دلار دیجیتال است که در صرافی‌ها به عنوان جایگزین دلار عمل می‌کند.

تتر در سال 2014 با نام ریل کوین (Realcoin) راه‌اندازی شد و سپس در ماه نوامبر، توسط شرکت شرکت iFinex، مالک تشکیلات Tether و صاحب صرافی ارز دیجیتال بیت فینکس (Bitfinex) دوباره نام‌گذاری گشت.

محبوب‌ترین توکن تتر، USDT می‌باشد که دارای پشتوانه دلاری است و بیش‌ترین استفاده از آن صورت می‌گیرد؛ در واقع در بیش‌تر مواقع، وقتی از تتر صحبت می‌کنیم منظور همان توکن USDT است. اما شرکت iFinex، توکن دیگری نیز بر پایه ارز یورو دارد که با نماد EURT شناخته می‌شود و ارزش آن معادل 1 یورو می‌باشد. همچنین رمز ارز Tether Gold با نماد XAUT نیز با پشتوانه طلا توسط این شرکت ارائه شده است.

مطابق ادعای کسانی که تتر را راه اندازی کرده اند و البته قرائن و شواهد موجود، به ازای توکن‌های در گردش تتر در بلاک چین، مقدار معادلی به ارزهای فیات (مانند دلار، یورو و ین) در حساب بانکی مشخصی نگهداری می شود که آن را پشتیبانی می‌کنند.

USDT Tether چگونه کار می‌کند؟

تتر اولین بار با استفاده از پلتفرم Omni Layer بر روی بلاک چین بیت کوین منتشر شد؛ اما بعدها جهت افزایش سرعت خدمات و کاهش کارمزد انتقال ارز، بر روی بلاک چین اتریوم (Ethereum)، ترون (Tron)، ایاس (EOS) و الگوراند (Algorand) نیز توسعه یافت.

توکن‌های تتر توسط شرکت iFinex تولید می‌شوند، وارد صرافی بیت فینکس می‌شوند و از آن‌جا توسط معامله‌گران به صرافی‌های دیگر می‌روند؛ بنابراین با وجود آن که تراکنش‌های Tether به صورت بلاک چین محور و غیر متمرکز است، توزیع توکن‌های آن در عمل به صورت متمرکز انجام می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان تتر را مانند بیت کوین یا بسیاری از رمزارزهای دیگر یک ارز دیجیتال غیر متمرکز دانست.

حسابداری و تطبیق تراکنش‌های ثبت شده تتر، در بلاک چین جهت حفظ شفافیت مالی صورت می‌گیرد و هر فردی می‌تواند با استفاده از ابزارهای موجود از جمله وب‌سایت‌هایی مانند etherscan، تتر در گردش بر روی بلاک چین و وضعیت توکن‌های آن را بررسی کند؛ به طور کلی می‌توان گفت که تراکنش‌های تتر دارای شفافیت مالی  و معتبر هستند.

آیا قیمت تتر همیشه ثابت است؟

همانطور که قبلاً توضیح دادیم، قیمت تتر تقریباً معادل 1 دلار آمریکا می‌باشد؛ اما این موضوع به طور دقیق همیشه صادق نیست و گاهی نوسانات بسیار کمی در قیمت این رمز ارز رخ می‌دهد. مثلاً گاهی قیمت آن به 0.98 یا 1.02 دلار آمریکا تغییر می‌کند.

این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که قیمت تتر به جز نرخ دلار آمریکا که پشتوانه آن است و این امر بر روی دارندگان و مبادله کنندگان آن تاثیر روانی دارد، همزمان به بازار عرضه و تقاضای ارزهای USDT/USD نیز وابسته است. یعنی اگر معامله‌گران به هر دلیلی مثل نیاز به تبدیل سریع، حاضر شوند موجودی USDT خود را با قیمتی پایین‌تر از نرخ 1 دلار آمریکا به فروش برسانند تا معادل دلاری آن را دریافت کنند، قیمت تتر کمی از قیمت دلار پایین‌تر می‌آید.

مزایای USDT تتر چیست؟

با توجه به این که بسیاری از تریدرها و فعالین بازار ارزهای دیجیتال به دنبال نوسانات قیمت رمز ارزها هستند، این سوال پیش می‌آید که چرا باید از یک ارز دیجیتال با قیمت ثابت استفاده کرد؟

در جواب، باید بگوییم که Tether دو کاربرد اصلی دارد:

  • انتقال آسان، سریع و ارزان پول

زمان انجام تراکنش از طریق تتر بسیار کم‌‌تر از ارزهای بدون پشتوانه (فیات) فیزیکی است و تنها چند دقیقه وقت می‌گیرد که این موضوع برای انتقال فوری سرمایه بسیار مفید است. همچنین کارمزد انجام تراکنش با استفاده از USDT بسیار ناچیز/رایگان است؛ در حالی که انتقال ارز از طریق شبکه سوئیفت، دارای هزینه قابل توجهی می‌باشد.

در واقع به خاطر ویژگی ثابت بودن نسبی ارزش تتر، استفاده از USDT تنها محدود به بازار رمز ارزها نیست و عملاً می توان با آن مشابه با یک ارز فیات برخورد کرد، موضوعی که مزایای بسیاری را به همراه دارد. به عنوان نمونه، تتر در موارد بسیاری می‌تواند در مبادلات جایگزین دلار شود و به جای آن مورد استفاده قرار گیرد.

  • حفظ ارزش سرمایه در برابر نوسانات بازار ارزهای دیجیتال

ساده‌ترین راه برای توضیح این مسئله، طرح یک مثال است: فرض کنید که 1 بیت کوین به قیمت 9,000 دلار خریداری کرده‌اید و قصد دارید آن را به قیمت بالاتر به فروش برسانید. اما پس از خرید شما قیمت بیت کوین به طور مقطعی کاهش پیدا می‌کند؛ شما می توانید در زمانی کوتاه، موجودی بیت کوین خود را به تتر تبدیل کنید تا ارزش سرمایه خود را از خطر کاهش قیمت بیت کوین محافظت نمایید.

اگر یک بیت کوین خود را سریعاً به تتر تبدیل کنید، ارزش موجودی USDT شما همچنان 9,000 دلار باقی مانده است، با کاهش قیمت بیت کوین ضرر نمی‌کنید و در عین حال در هر زمانی می‌توانید با استفاده از موجودی تتر خود، در قیمت‌های پایین‌تر بیت کوین بیش‌تری بخرید و منتظر شوید تا قیمت بیت کوین افزایش یابد.

همانطور که در مثال بالا توضیح داده شد، ویژگی‌هایی مانند ثبات قیمت، سرعت بالای انجام تراکنش و کارمزد ناچیز تتر موجب شده است که بسیاری از تریدرها از آن برای خرید و فروش سایر ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم استفاده کنند. همچنین به دلیل همین ثبات قیمت است که USDT گزینه مناسبی برای انجام پرداخت‌های بین‌المللی و حفظ ارزش سرمایه نیز به شمار می‌رود تا معامله‌گران با کاهش قیمت رمز ارزی که خریداری کرده‌اند، مواجه نشوند و از نوسانات بازار متضرر نگردند.

البته لازم است توجه داشته باشید با وجود آن که تتر از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال در امان است، اما همچنان تحت تاثیر افزایش و کاهش قیمت ارزهای فیات قرار دارد. یعنی با افزایش یا کاهش قیمت دلار، ارزشUSDT نیز تغییر خواهد کرد.

به طور کلی می‌توان گفت که تتر برای سرمایه‌گذاری ابزاری کارآمد و مفید است.

چه کیف پول‌هایی از USDT پشتیبانی می‌کنند؟

پس از خرید و فروش تتر؛ تتر به آسانی در کیف پول‌های اینترنتی مخصوص موبایل/کامپیوتر و یا کیف پول‌های موجود در صرافی قابل نگهداری است. همینطور انتقال و دریافت آن نیز بسیار سریع و آسان است و این ویژگی یکی از بزرگ‌ترین مزایای این ارز دیجیتال محسوب می‌گردد.

کیف پول‌های متعددی برای نگهداری Tether وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کیف پول رسمی سایت تتر (Tether Wallet) که در سایت رسمی آن موجود است؛ که البته امکان ثبت نام در این سایت برای کاربران ایرانی وجود ندارد.

  • کیف پول‌های تحت وب مانند CoinPayment ،MyEtherWallet و OmniWallet

  • کیف پول‌هایی مانند Coinomi که مخصوص سیستم عامل‌های اندروید و iOS می‌باشد و Freewallet که مخصوص اندروید است.

  • کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند کیف پول ترزور (TREZOR) و لجر نانو که USDT را پشتیبانی می‌کنند.

چطور در ایران تتر بخریم؟

آسان‌ترین روش خرید تتر یا تهیه و نقد کردن USDT در ایران، استفاده از خدمات وب‌سایت‌های مثل تهران پرداخت می‌باشد. شما می توانید از طریق وب سایت TehranPayment.com با پرداخت ریال، در زمانی کوتاه تتر خریداری کنید.

چطور در ایران تتر بفروشیم و ریال دریافت کنیم؟

وب سایت هایی مثل تهران پیمنت خدمات لازم برای فروش تتر موجود در کیف پول اینترنتی شما را نیز ارائه می نمایند و به این ترتیب می توانید با استفاده از خدمات TehranPayment.com در زمانی کوتاه، تتر خود را به ریال تبدیل کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید