دعاوی ملکی کدامند؟ مزیت وکیل ملکی در معادلات مربوط به املاک در چیست؟

کدخبر: ۳۶۰۴۳۸
مسکن و اراضی امروزه به یکی از روش های سرمایه گذاری در بین مردم کشور ما تبدیل شده است. هرچند که امروزه با افزایش سرسام آور قیمت مسکن و اراضی، داشتن یک خانه برای بیشتر افراد جامعه علی الخصوص قشر جوان و زوج های جوان ما به یک رویای دست نیافتنی تبدیل شده است.
دعاوی ملکی کدامند؟ مزیت وکیل ملکی در معادلات مربوط به املاک در چیست؟

 اما برای افرادی که توانایی خرید مسکن را داشته باشند این بازار به بازاری برای سرمایه گذاری این بخش از مردم جامعه ما تبدیل شده است. زیرا افراد ترجیح می­دهند به جای در دست داشتن پول نقد که با وضعیت امروزه جامعه ما روز به روز از ارزش آن کاسته می­شود، سرمایه خود را در بازار و حوزه ای قرار دهند که رو به افزایش باشد.

بازار مسکن امروزه به بازاری مناسب برای سرمایه گذاری این دسته از افراد تبدیل شده است. زیرا روز به روز شاهد افزایش قیمت در این بازار هستیم. و نسبتاً می­توان گفت اگر با انجام بررسی های لازم و مشورت با افراد متخصص در این زمینه در این بازار سرمایه گذاری کنیم رسیدن به سود به دور از انتظار نخواهد بود.

با بیشتر شدن ارزش این بازار و سرمایه گذارانی که به سمت این بازار کشیده می­شوند و معاملاتی که در این حوزه انجام و تنظیم قرارداد هایی که صورت می­گیرد، لازم است معاملات در بستری امن و با مشورت و حضور افرادی آگاه در حوزه مسکن انجام شوند تا موجب ضرر و زیان برای سرمایه گذاران و سودجویی احتمالی افراد نشود و با جستجوی وکیل مناسب و آگاه در این حوزه این دست از معاملات را برای خود ایمن کنیم.

دعاوی ملکی انواع گوناگونی دارند و در دسته بندی های مختلفی قرار می­گیرند. این دسته بندی شامل:

1. دعاوی ملکی حقوقی

2. دعاوی ملکی کیفری

3. دعاوی ملکی ثبتی  

می­شوند. لازم است تا حدودی با انواع مختلف دعاوی ملکی آشنا شویم تا در صورت بروز احتمالی مشکلات در این حوزه بدانیم چگونه اقداماتی را لاازم است انجام دهیم.

دعاوی ملکی حقوقی

امروزه تعداد بسیار زیادی از پرونده های حقوقی موجود در دادگاه ها در دسته دعاوی ملکی حقوقی قرار می­گیرند. در تمامی دعاوی ملکی قوانینی توسط قانون گذاران وضع شده است که امکان صدور حکم بر اساس این قوانین به بهترین شکل ممکن وجود دارد.

مهم ترین دعاوی ملکی حقوقی عبارتند از: الزام به فک رهن و سند های ضمانتی، الزام به تنظیم سند برای املاک مربوطه، الزام به دریافت صورت مجلس تفکیکی برای ساختمان‌های دارای واحد‌های مستقل و چندگانه، الزام به دریافت پایان کار برای ساختمان هایی که ساخت وساز آن ها به پایان رسیده است و مورد تأیید کارشناس مربوطه واقع شده باشد، در مورد ابطال قرارداد هایی که مفاد آن ها دارای مشکل هستند، دریافت و درخواست مطالبه اجرت المثل، فسخ قرارداد هایی که دارای مشکل قانونی هستند، افزایش و یا کاهش اجاره بها بر اساس عرف جامعه، دعاوی مربوط به درخواست و مطالبه سرقفلی و در دارا بودن حق کسب و کار.

دعاوی ملکی کیفری

دعاوی ملکی کیفری بطورکلی مربوط به کلاهبرداری و در زمان ارتکاب جرم توسط کلاهبرداران به هدف سودجویی است و مواردی از قبیل عدم اطلاع از قانون و بی توجهی و سهل انگاری را شامل نمی­شود. مهم ترین دعاوی ملکی کیفری عبارتند از: جعل کردن اسناد ملکی به جهت انجام کلاهبرداری، ارتکاب کلاهبرداری در حوزه خرید و فروش و معاملات مسکن، خیانت در امانت، فروش غیرقانونی املاک و مستعقلات یک شخص یا اشخاص دیگر، انتقال منافع املاک غیر به خود و یا شخصی دیگر، ارتکاب جرم در خصوص خرید و فروش املاک دولتی، استفاده از اسناد جعلی در خرید و فروش املاک، تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون دریافت مجوز های مربوطه و به صورت غیر قانونی، خرید و فروش معامله معارض، اقدام به تقسیم بندی املاک و ورود غیر مجاز به ملک سایرین.

دعاوی ملکی ثبتی

این دسته در دعاوی در واقع زیرمجموعه دعاوی ملکی حقوقی بوده و جدای از آن ها نمی­باشد. ولی به علت تعدد پرونده های موجود در این حوزه می­توان گفت دعاوی ملکی ثبتی در مورد ثبت اسناد و املاک می­باشند. مهم ترین دعاوی ملکی ثبتی عبارتند از: ابطال اسناد رسمی به دلایل گوناکون، ابطال سند مالکیت معارض، ابطال ساز و کار مراحل گوناگون کمیسیون های ثبتی، ابطال اجرائیه ثبتی املاک مربوطه، متوقف نموندن مراحل اجرایی در زمان انجام کار، افراز ملک و اجرای ثبت.

به طورکلی برای تمامی دعاوی ملکی قوانین خاصی در کشور ما وجود دارد. توصیه می­شود بدون مشورت با یک وکیل ملکی اقدام به انجام امور ملکی خود اعم از خرید، فروش، رهن و اجاره املاک خود ننمایید. وکیل ملکی با اشراف کامل به قوانین مربوط به املاک و مسکن می­تواند به بهترین نحو ممکن شما را در این امور یاری کند و امکان ورود ضرر و زیان را به اموال شما به حداقل برساند.

سراآنلاین

بیشتر بدانید: چگونه با سئو سایت مشتری بیشتری داشته باشیم؟

وکیل ملکی کیست؟

وکیل متخصص دعاوی ملکی اعم از دعاوی ملکی حقوقی، دعاوی ملکی کیفری و دعاوی ملکی ثبتی که با اشراف کامل به قوانین موجود در امور ملکی شما را در رسیدن به حق و حقوق خود یاری کند را وکیل ملکی می­گویند.

در کشور ما املاک و زمین با توجه به انواع آن و نوع کاربری آن دارای قوانین مختلفی می­باشد که در برخی موارد به علت نارسایی در این قوانین و در برخی موارد به علت عدم آگاهی افراد از این قوانین ممکن است مشکلاتی گریبانگیر افراد شود که بدون مشورت با فردی آگاه یا همان وکیل ملکی روند رسیدگی به حق و حقوق افراد در داددگاه ها به کندی پیش برود و یا حقی از افراد در این زمینه ضایع بشود.

سراانلاین

پس لازم است از وکیلی که دارای تجربه کافی در این زمینه است کمک بخواهیم تا با تجربه و آگاهی لازم از حق وحقوق ما دفاع کند. درواقع داشتن یک وکیل ملکی خوب در این زمینه ما را در رسیدن به حق و حقوق خود یاری می­کند.

یک وکیل خوب ملکی مانند هر فرد متخصص دیگری در زمینه کاری خود باید دارای شرایط خاصی از جمله داشتن تجربه کافی در امور ملکی و اراضی، با توجه به گسترده بودن این حوزه، باشد و پرونده های ملکی گوناگونی را به سرانجام رسانده باشد.

سن وکیل میزان خوبی برای سنجش تجربه وی نیست زیرا امروزه وکلای جوان و با انگیزه ای در این حوزه مشغول فعالیت هستند و موفقیت بسیاری در زمینه های گوناگون به دست آورده اند و تجارب زیادی در مدت زمان فعالیت کاریی خود کسب کرده اند.

و همچنین داشتن دانش کافی در این زمینه و مشرف بودن به تمامی قوانین مربوط به دعاوی ملکی اعم از دعاوی ملکی حقوقی، کیفری و ثبتی باشد و از رویه های مرسوم این دعاوی در دادگاه ها مطلع بوده و به عرف هر منطقه مشرف باشد تا بتواند از حقوق شما دفاع کند و مانع از تضییع حق افراد شود.

پس لازم است اگر در حال انجام اقدامی در حوزه مسکن و اراضی هستید، ابتدا با تحقیق و بررسی هایی که لازم است توسط خود شما انجام شود، سپس با جست و جو یک مؤسسه حقوقی قابل اعتماد و جستجوی وکیل ملکی آگاه و با تجربه بهترین آن ها را بیابید تا بتوانید بهترین تصمیم ممکن را گرفته و و سرمایه خود را با اطمینان خاطر در حوزه مدنظرتان قرار دهید و با تنظیم قرارداد مستحکم و قانونی امکان ضرر و زیان احتمالی به اموال خود را به حداقل برسانید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید