مالیات بر حقوق سال 99 چقدر است؟

کدخبر: ۳۶۲۷۱۵
قبل از اینکه از مالیات بر حقوق سال 99 بگوییم، بهتر است درباره این بدانیم که مالیات چند نوع دارد و کدامیک شامل ما می‌شود. به طور کلی، فلسفه دریافت مالیات بر این اساس است که هر شخص حقیقی یا حقوقی، برای تجارت و درآمدزایی نیاز به بستر تجاری امن با امکانات مختلف دارد و همچنین، به توزیع عادلانه ثروت در کشور نیز کمک می‌کند.
مالیات بر حقوق سال 99 چقدر است؟

انواع مالیات

  • مالیات مستقیم که از حقوق و دارایی‌های فرد به صورت مستقیم برداشته می‌شود. مثل مالیات بر درآمد حقوق یا دارایی

  • مالیات غیر مستقیم که به قیمت کالا یا خدمات مربوط است و مصرف کننده را در بر می‌گیرد. مثل ارزش افزوده و واردات

طبق بخشنامه، درآمد مشمول مالیات حقوق عبارت است از:

الف. درآمد نقدی شامل حقوق (مقرری یا مزد5 یا حقوق اصلی) و مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر و یا غیر مستمر قبل از وضع کسور و پس از کسر معافیت های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم

ب. درآمد غیرنقدی به شرح زیر:

  • مسکن با اثاثیه و یا بدون اثاثیه

  • اتومبیل اختصاصی با راننده و یا بدون راننده

  • سایر مزایای غیرنقدی

درآمد مشمول مالیات حقوق و معافیت مالیاتی

معافیت مالیات بر حقوق سال 99، حداکثر 360 میلیون ریال در نظر گرفته شده است که معادل ماهانه آن 3 میلیون تومان می‌شود. اشخاصی که بین 36 تا 90 میلیون تومان در سال حقوق می‌گیرند، نرخ مالیات 10 درصد بوده و پایین تر از این مقدار حقوق، از پرداخت مالیات معاف است.

اشخاصی که بین 90 تا 126 میلیون تومان در سال حقوق می‌گیرند، نرخ مالیات 15 درصدی پرداخت می‌کنند. اشخاصی که بین 126 تا 180 میلیون تومان در سال حقوق می‌گیرند، نرخ مالیات 20 درصدی پرداخت می‌کنند و حقوق بالاتر از این مقدار، به میزان نسبت مازاد 180 میلیون تومان، 25 درصد نرخ مالیات به آنها تعلق می‌گیرد.

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق سال 99

مالیات1

میزان معافیت مالیات بر درآمد سالانه، مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع، هرسال در قانون بودجه مشخص می‌شود. در نتیجه، میزان مالیات حقوق و معافیت هر سال از بودجه همان سال نشات می‌گیرد. از آنجایی که پایه معافیت در سال 99 برابر با 36 میلیون تومان است و پایه اول هم 90 میلیون تومان، مازاد این مبلغ برابر است با 54 میلیون تومان. در نتیجه با در نظر گرفتن نرخ 10 درصد، مالیات کسی که در سال 99 معادل 90 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، برابر با 5,400,000 تومان است.

مالیات حقوق سازمانها چگونه اعلام می‌شود؟

با اینکه پرداخت و محاسبه مالیات بر حقوق در گذشته به صورت حضوری بود، اما هم اکنون می‌توان با مراجعه به سایت salary.tax.gov.ir  نسبت به اعلام این ارقام اقدام کرد. بدین ترتیب، هم سرعت این عملیات چند برابر می‌شود و هم هزینه و زمانی که سازمانها به این امر اختصاص می‌دادند، به حداقل می‌رسد.

چطور می‌‌توان مالیات حقوق سازمانها را کنترل کرد؟

مالیات2

برای اینکه قدرت بالاتری در کنترل مالیات بر حقوق پرسنل در سازمانها داشته باشیم، طبیعتا نمی‌توانیم قوانین مالیاتی را به نفع خودمان عوض کنیم. اما می‌توان با ارائه راهکارهای مختلف قدرت کنترل کارکنان در رابطه با ساعات کاری آنان را افزایش داد.

یکی از بهترین این راهها، سامانه حضور و غیاب دینگ است. دینگ یک راهکار مدرن و بی‌سیم برای کنترل ورود و خروج کارکنان است که برای بهبود خدمات حضور و غیاب کارکنان طراحی شده است. روش راه‌‌اندازی دینگ بسیار ساده است و سازمانهایی مثل زرین پال، اسنپ مارکت، اتاق بارزگانی صنایع ایران و بانک رفاه از این سیستم جهت بهبود عملکرد کارکنان خود بهره گرفته‌اند.

ثبت ورود و خروج، نمایش وضعیت لحظه‌ای و سلفی هنگام تردد از نمونه ویژگی‌های بارز دینگ است. دینگ برای سیستم عامل اندروید و ios دارای اپلیکیشن است و مدیریت تحت وب دارد. برای اطلاع در رابطه با سیستم های حضور و غیاب آنلاین، هزینه و نحوه ی عملکرد نرم افزار حضور و غیاب می توانید به وب سایت سامانه حضور و غیاب دینگ مراجعه کنید.

آدرس وب سایت:https://dingontime.com/

واحد فروش: 02172089000

آدرس: تهران، بلوار میر داماد میدان مادر، کوچه کاووسی پلاک ۳۵

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید