سوپرمارکت سیار چیست؟ | آشنایی با مزایا و معایب سوپرمارکت های سیار

کدخبر: ۳۶۴۲۳۱
شاید برایتان جالب باشد بدانید سوپرمارکت سیار نیز وجود دارد! یعنی هر قلمی که در سوپرمارکت معمولی وجود دارد، در مدل سیار آن نیز موجود است
سوپرمارکت سیار چیست؟ | آشنایی با مزایا و معایب سوپرمارکت های سیار

بدون شک در هیچ برهه زمانی همانند این عصر صنعتی، دنیا آغوش خود را به روی ایده‌های نو و خلاقانه باز نکرده است. ایده‌هایی که شاید اگر دو یا سه دهه پیش درباره‌ی آن صحبت می‌کردید، مخاطب عاقل‌اندرسفیه به شما خیره می‌شد و به چشم ایده‌ای مضحک به آن نگاه می‌کرد! اما شرایط تغییر کرده و امروزه شما می‌توانید ذهن خود را باز گذاشته و افق نامحدودی را تصور و تصویرسازی کنید.

تنها به یک شرط؛ و آن هم تنها با شناخت درست نیازها و ارائه‌ی راه حلی خلاقانه برای آن. گاهی باید ایده‌ای را برای اولین‌بار خلق کرد و گام به گام و مرحله به مرحله آن را به ثمر رساند. اما گاهی اوقات هم تنها می‌توان با ایجاد یک تغییر کوچک، ابتکاری خارق‌العاده به خرج داد و ایده‌ای را که زاییده‌ی ذهن دیگری است، تبدیل به فرصتی جدید برای موفقیتی دیگر نمود. به عنوان مثال شروع کسب و کاری مانند سوپرماکت قطعاً به نظر شما ایده‌ی جدید و خلاقانه‌ای نیست، اما ایده تأسیس یک سوپرمارکت سیار چطور؟ یک سوپرمارکت، اما در ابعادی کوچکتر!

اگر این ایده به نظر شما هم جذاب است با ما همراه باشید تا کمی درباره‌ی این ایده بیشتر بدانیم.

سوپر مارکت سیار از ایده تا اجرا

در این دنیای شلوغ و پر تلاطم و جمعیتی که هر روز رو به افزایش است، یافتن شغلی مناسب برای کسب درآمد یکی از دغدغه‌های اولیه هر فرد محسوب می‌شود. اما در این میان گاه افراد منتظر پیشنهاد یک فرصت شغلی نمانده و آستین همت را بالا زده و خود به دنبال ایجاد فرصتی برای کسب و کاری هر چند کوچک برای گذران زندگی هستند. افرادی که شاید پشتوانه‌ی مالی چندانی نداشته باشند اما در حقیقت سرمایه آن‌ها ذهنی خلاق و پشتکاری ستودنی است!

آن‌ها با بررسی و شناخت نقاط خالی، سعی در پر کردن آن و تبدیل این نقاط به یک فرصت برای خود دارند. فرصتی که با یک ایده پدید می‌آید. مثل ایده‌ی یک سوپرمارکت، اما نه مثل همه‌ی سوپرمارکت‌ها؛ بلکه یک سوپرمارکت سیار.

سوپر مارکت سیار

یک خودروی وَن، یک استیشن، یک مینی‌بوس یا حتی یک وانت، اولین قدم برای تحقق این ایده جذاب است. شما می‌توانید هر یک از این خودروها را را برای شروع به کار سوپرمارکت سیار خود انتخاب کنید. البته فراموش نکنید کاربری اصلی هرکدام از این خودروها تنها حمل و نقل افراد، آن هم به تعدادی معین است.

پس اگر ایده تأسیس یک سوپرمارکت سیار به سرتان زده باید بدانید که در خودروی انتخابی شما باید یک تغییر اساسی ایجاد شود. تغییراتی که بتواد این خودرو را تبدیل به مکانی مناسب برای خرده‌تجارت شما نماید. پس قبل از هر چیز صندلی‌ها حذف شده و جای خود را به تجهیزاتی مانند شلف و قفسه فروشگاهی و استند فروشگاهی، اما در ابعادی کوچکتر، مناسب برای چیدمان محصولات در چنین فضایی خواهد داد.

اما فکر می‌کنید چه محصولاتی قابلیت عرضه در یک سوپرمارکت سیار را خواهند داشت؟

در بخش بعد به پاسخ این سؤال خواهیم رسید!

چه چیزهایی در سوپرمارکت سیار عرضه می‌شود؟

وقتی صحبت از یک سوپرمارکت سیار به میان می‌آید طبعاً نباید انتظار سوپرمارکتی کاملاً مجهز با اجناسی متنوع و بدون نقص را داشته باشیم. با در نظر گرفتن محدودیت فضا در یک سوپرمارکت سیار، تنها باید انتظار ارائه محصولاتی را داشت که به عنوان کالاهای اساسی و نیاز روز مشتریان محسوب می‌شود. این کالاها که اغلب جزء محصولات خشک محسوب می‌شود، عموماً  جزء کالاهای پرفروش به شمار می‌‌رود. کالاهایی مانند انواع کنسروها، حبوبات، ادویه‌جات، خوراکی‌ها و ...

مزایا

یقیناً هر کسب و کاری مزایا و معایب خود را به همراه دارد. و اما سوپرمارکت سیار هم به عنوان کسب و کاری کوچک از این قاعده مستثنا نیست.

از جمله مهم‌ترین مزایای یک سوپرمارکت سیار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برای تأسیس یک سوپرمارکت سیار در مقایسه با یک سوپرمارکت معمولی نیاز به سرمایه و صرف هزینه کمتری است. هزینه‌هایی از قبیل هزینه برق، آب، اجاره، پرسنل و ... در این کسب و کار وجود ندارد که این یک مزیت محسوب می‌شود.

  • یک سوپرمارکت سیار نیازی به ثابت ماندن در یک مکان نداشته و با داشتن امکان جابه‌جایی می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط منطقه‌های مختلف، در سطح شهر به طور مداوم تردد کرده و مشتریانی از مناطق مختلف را جذب نماید.

معایب

وقتی صحبت از مزایا می‌شود، انتظار شنیدن معایب را هم داشته باشید! تجارتی مانند سوپرمارکت سیار هم در کنار مزایای قابل توجه، مطمئناً معایبی هم خواهد داشت. اما به نظر شما یک سوپرمارکت سیار چه معایبی می تواند داشته باشد؟

  • اداره یک سوپرمارکت سیار در هر منطقه‌ای مستلزم توقف خودرو در قسمت‌های خاص و عموماً پر تردد دارد. پس یکی از بزرگترین مشکلاتی که صاحبین چنین مشاغلی اغلب با آن برخورد خواهند کرد، ممانعت مأموران سد معبر شهرداری و یا پلیس راهنمایی و رانندگی است.

  • اگرچه نبود هزینه‌هایی مانند آب و برق به عنوان یکی مزیت در سوپرمارکت سیار محسوب می‌شود، اما هزینه‌هایی مانند هزینه سوخت نیز در چنین شغلی قابل توجه است. خودرو حامل یک سوپرمارکت سیار عموماً برای پیدا کردن منطقه مناسب نیاز به جابه جایی و تردد در سطح شهر خواهد داشت که این یقیناً هزینه‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

  • امکان ایجاد مشکلات فنی در خودرو هم از جمله معایبی است که در یک سوپرمارکت سیار می‌تواند دامن‌گیر صاحب این شغل شود. پس بروز خرابی در خودرو به معنای توقف این کسب و کار حداقل تا زمان انجام تعمیرات است.

  • و اما مهمترین معضل در یک سوپرمارکت سیار، کمبود فضا برای چیدمان تجهیزاتی مانند قفسه و ارائه محصولات متنوع در آن است.

پیشنهادهایی جهت بهبود کیفیت سوپرمارکت سیار

شما می‌توانید با ایجاد ظاهری متفاوت برای سوپرمارکت سیار خود توجه عابرین زیادی را به سمت خود جلب کنید. به طور مثال طراحی بدنه خودرو سوپرمارکت سیار به سبکی جذاب، که به بهترین نحو نشان‌دهنده کاربری و محصولات عرضه شده در این خودرو کوچک باشد.

سوپر مارکت-سیار

توجه داشته باشید که لازم نیست به طور دائم در سطح شهر بچرخید؛ بلکه می‌توانید با شناسایی مکان‌های مختلف و ساعات پرفروش آن مکان، خودروی حامل سوپرمارکت سیار خود را در همان حوالی متوقف کنید. به طور مثال صبح‌ها می‌توانید اقلام صبحانه را در ساعات اول صبح حوالی ادارات و مکان‌های تجاری پخش کنید.

و یا ساعات ظهر را به خیابان‌ها و کوچه‌هایی که بیشتر جزء مناطق مسکونی محسوب می‌شوند اختصاص دهید. بعدازظهرها پارک‌ها، پاساژها و هر جا که پاتوقی برای تفریح باشد فرصتی خوب برای فروش تنقلات و نوشیدنی‌ها می‌تواند باشد. البته ناگفته نماند برای پخش ساعتی محصولات بهتر است با سوپرمارکت‌ها یا پخش‌کننده‌های عمده مختلف مواد غذایی در سطح شهر قراردادی داشته باشید تا در صورت نیاز محصول مورد نیاز خود را از نزدیکترین مکان تهیه کنید.

همچنین وجود سوپرمارکت سیار شما می‌تواند فرصتی مناسب برای افرادی باشد که می‌خواهند بدون دردسر خرید حضوری و یا اینترنتی، اجناس خود را تنها با یک تلفن و به راحتی دریافت کنند. البته برای این کار باید یک خط تلفن همراه در نظر بگیرید و بازار هدف خود را شناسایی کنید.

از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ و معرفی سوپرمارکت سیار خود غافل نشوید. برای مثال اعلام قبلی ساعات حضور و محله‌ای که قصد فروش در آن را دارید.

و در آخر فراموش نکنید در هر محلی که باشید عابرین پیاده و رهگذان می‌توانند مشتریان خوبی برای فروش شارژ تلفن همراه، آب معدنی، دخانیات و تنقلات باشند و فروش سوپرمارکت سیار شما را بالا ببرند. و این نکته را هم در نظر داشته باشید در صورتیکه قصد داشتید سوپرمارکت احداث کنید، می‌توانید بر روی گروه صنعتی دی نیز حساب باز کنید. ما در این مجموعه آماده‌ایم صفر تا صد احداث فروشگاه شما را انجام دهیم. جهت مشاوره و مشاهده پروژه‌های راه اندازی و احداث سوپرمارکت و فروشگاه زنجیره‌ای، به سایت ما به نشانی www.daycompany.ir مراجعه نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید