4 روش اصلی افزایش سرمایه شرکت ها به طور دقیق

کدخبر: ۳۶۸۳۵۴
به دلایل زیادی ممکن است مایل باشید یا نیاز به افزایش سرمایه شرکت داشته باشید. اطلاعات لازم در این زمینه را دارید؟ با راه های افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص آشنا هستید؟ اینکه از چه راه هایی می توانید و چه مواردی نیاز دارید را در ادامه به اطلاع شما خواهیم رساند.
 4 روش اصلی افزایش سرمایه شرکت ها به طور دقیق

افزایش سرمایه شرکت

آیا تعریف دقیق سرمایه شرکت را می دانید؟

به دارایی های شرکت که بدهی ها از آن کم شده است، سرمایه شرکت می گوییم. با تعریفی دیگر می توان سرمایه شرکت را بخشی از حقوق افراد در سهام شرکت دانست.

در فرآیند ثبت شرکت تمامی شرکت های سهامی خاص یا عام باید سرمایه اولیه خود را مشخص کنند. شرکت های زیادی در طول زمان فعالیت شان، به سرمایه خود اضافه می کنند. اما چرا؟  دلیل ثبت افزایش سرمایه این است که از این طریق می توان فعالیت های بیشتری داشت و سود بیشتری هم کسب کرد. سرمایه یک شرکت اهمیت بالایی برای آن شرکت دارد و نقطه قوت مهمی محسوب می شود.

درست است که سرمایه یک شرکت مهم است اما باید بدانید که ارزش شرکت برابر با سرمایه آن نیست. ارزش یک شرکت شامل میزان سود، نیروهای انسانی، تجهیزات، اعتبار برند، خطوط تولید و موارد بسیار دیگری است. سرمایه میزان پولی است که هر شرکت برای شروع کارش وسط می گذارد و توسط سهامداران تهیه می شود.

مراحل افزایش سرمایه شرکت

از راه های زیادی می توان برای افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص اقدام کرد. بر اساس آن چه قانون تجارت می گوید دو تا از مهم ترین این روش ها عبارتند از:

  • صدور سهام جدید جهت افزایش سرمایه شرکت
  • اضافه کردن به مبلغ اسمی سهام های موجود

سرمایه گذاری

4 روش اصلی افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

بر اساس ماده 158 قانون تجارت، شما می توانید به 4 روش سرمایه شرکت سهامی خاص خود را افزایش دهید. این 4 روش به شرح زیر می باشد:

  • این روش بر پایه افزایش سرمایه از طریق مطالبات است. در این روش که بهترین روش برای افزایش سرمایه است مطالبات حال شده اشخاص از شرکت به سهام جدید تبدیل می شود. برای این انجام این کار همه مدارک و اسناد مربوطه را باید به امضاء بازرس برسانید.

  • در روش دوم مبلغ اسمی سهم به صورت نقدی پرداخت می شود. در واقع کاری که انجام می شود این است که سهامداران با مبلغ نقدینگی خودشان، سرمایه شرکت را افزایش می دهند.

  • تبدیل کردن اوراق قرضه به سهام هم راه دیگری است برای افزایش سرمایه شرکت. اوراق قرضه به رسمیت شناخته نمی شود و به همین دلیل اضافه کردن ان برای افزایش سرمایه هم بی موضوعیت است.

  • سودی که از ارزش سهام جدید به دست امده و تقسیم نشده است، به سرمایه شرکت منتقل می شود. در نظر داشته باشید که بر اساس قانون 140 تجارت، شما نمی توانید اندوخته قانونی را به مبالغ سرمایه شرکت انتقال دهید.

چه شرایطی برای افزایش سرمایه شرکت لازم است؟

در اساسنامه شرکت ها، میزان و مبلغ سرمایه به شکلی دقیق مشخص می شود.بر اساس قانون 83 لایحه قانونی اصلاح، تغییرات اساسنامه می تواند توسط مجمع عمومی اعمال شود.

نکته ای که باید بدانید نکته ای مربوط به حق تقدم در خرید سهام است. اما منظور چیست؟ تصور کنید شرکت شما به دنبال افزایش سرمایه است، در این شرایط حق اولویت برای خرید سهام با سهامداران قدیمی است. البته سهامداران جدید می توانند این حق را از سهامداران قدیمی برای خودشان بخرند، یعنی این حق را می توان انتقال داد و ثابت نیست.

نکته مهم دیگر در افزایش سرمایه این است که سرمایه قبلی شرکت باید کاملا تادیه شود تا بتوان افزایش سرمایه داشت. کاری که انجام می شود این است که اعضای هیات مدیره پیشنهادی برای افزایش سرمایه می دهند. در مرحله بعد مجمع بررسی های لازم را انجام داده و نظر خود را در این مورد اعلام می کند.

میزان

مدارک زیر را اماده کنید

مدارک زیر برای افزایش سرمایه شرکت نیاز است

  • گزارش بازرس قانونی و تاییدیه لازم

  • آگهی مربوط به ثبت تغییرات شرکت

  • معرفی نامه برای نمایندگان

  • نامه ای از طرف سازمان بورس مبنی بر عدم مشمولیت

  • نسخه ای از اساسنامه شرکت

  • معرفی کامل سهامداران شرکت

چگونه باید افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص را انجام داد؟

افزایش سرمایه شرکت مزایای زیادی برای شرکت ها دارد. در بسیاری موارد شما ملزم به افزایش سرمایه شرکت هستید و این برایتان یک مساله اختیاری محسوب نمی شود.

مثلا شرکتی را تصور کنید که پس از پیشرفت و توسعه شغلی تبدیل به شرکت مادر می شود. در این شرایط این شرکت حتما باید افزایش سرمایه داشته باشد. مقدار سرمایه برای یک شرکت مادر باید حدود صد میلیارد باشد.

بسته به این که شرکت شما چه نوع شرکتی است و چه فعالیت هایی و به چه میزانی انجام می دهید، افزایش سرمایه می تواند برایتان به شکل های متفاوتی مورد نیاز باشد یا ارجحیت داشته باشد.

بهترین نوع افزایش سرمایه شرکت کدام است؟

همان طور که می دانید شرکت ها انواع مختلفی دارند. پیچیدگی های هر شرکت باعث می شود راه های متفاوتی برای انجام امور وجود داشته باشد. برای تمامی شرکت ها نمی توان روش های واحدی تجویز کرد. در کل می توان گفت افزایش سرمایه به شکلی که باعث شود به منابع شرکت اضافه شود، می تواند وضعیت خوبی برای شرکت ایجاد کند.

بنابراین به صورت کلی افزایش سرمایه از طریق اورده نقدی و نیز صرف سهام بهتر است. از طرفی روش تجدید ارزیابی برای دارایی ها تنها یک عملیات حسابداری محسوب می شود که در جهت بهبود صورت های مالی است. روش دیگر هم که روش سود انباشته است مزیتی که دارد این است که باعث می شود سود انباشته شرکت در داخل آن بماند و استفاده شود.

افزایش سرمایه از طریق سود انباشته چگونه انجام می شود؟

شرکت ها می بایست هر ساله درصدی از سود به دست اورده را نزد خودشان نگه دارند. در صورت های مالی شرکت، عنوان سود انباشته به همین سود اشاره دارد. هنگامی که سود انباشته شرکت به حد قابل ملاحظه ای می رسد شرکت می تواند برای افزایش سرمایه از این طریق اقدام نماید. منابع جدید مورد نیاز شرکت از این طریق تامین می شود. در این روش نقدینگی جدیدی وارد شرکت نمی شود. به سهامی که از این طریق به سهامداران می رسد سهام جایزه می گویند چون آن ها برای این سهام پولی نمی پردازند.

در این روش میزان مالکیت شما در شرکت تغییر نمی کند. به همان میزانی که سرمایه شرکت زیاد می شود تعداد سهام هم زیاد می شود. در واقع به همان نسبتی که تعداد سهام شما اضافه می شود، قیمت ان کاهش می یابد.

نکاتی در مورد افزایش سرمایه شرکت ها

  • تمامی مسائلی که با عنوان افزایش سرمایه برای شرکت و در مجمع آن تصویب می شود برای افرادی است که هنگام برگزاری مجمع، سهامدار بوده اند.

  • میان قیمت تئوریک و قیمت واقعی سهم ها تفاوت وجود دارد. آن چه از طریق فرمول ها برای سهم ها محاسبه می شود در واقع قیمت تئوریک ان هاست. در واقعیت این قیمت ها می تواند تغییر کند. یعنی بسته به میزان عرضه و تقاضا ممکن است پس از بازگشایی قیمت سهم تغییرکند.

  • هنگامی که مجمع فوق العاده افزایش سرمایه شرکت را به تصویب می رساند این موضوع باید به عنوان یک صورتجلسه ثبت تغییرات شرکت در سامانه ثبت شرکت ها به ثبت برسد و بعد از تایید در روزنامه رسمی مربوط به شرکت اعلام گردد. سامانه کدال هم این موضوع را به اطلاع سهامداران می رساند. برای سهامداران شرکت فرم هایی ارسال می شود که در صورت تمایل می توانند از حق تقدم برای خرید سهام جدید استفاده کنند. بدین منظور افراد باید فرم را تکمیل کرده و برای شرکت ارسال کنند. به فرم گفته شده، گواهی حق تقدم خرید سهام می گوییم.

  • گاهی اوقات شرکت ها برای افزایش سرمایه ترکیبی اقدام می کنند. به عنوان مثال بخشی از سرمایه از طریق محل سود انباشته و بخشی از آن از طریق آورده نقدی سهامداران انجام می شود. برای این که قیمت سهم را در این روش محاسبه کنید باید فرمول های دو روش گفته شده را با هم تلفیق کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید