راهکارهای متنوع سرمایه‌گذاری کم ریسک در بورس

با 8 صندوق سرمایه گذاری کارگزاری مفید

کدخبر: ۳۶۸۳۷۰
بازار سرمایه همچون سایر بازارهای مالی، از تحولات سیاسی و اقتصادی تاثیر گرفته و دچار نوسان می‌شود، همین ویژگی در اقتصاد پرتلاطم کشور، ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را به مراتب افزایش می‌دهد. در این میان یکی از کارآمدترین سازوکارها برای مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری است.
با 8 صندوق سرمایه گذاری کارگزاری مفید

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم شیوه‌ای مطمئن‌تر و کم‌ریسک‌تر به شمار می‌آید اما برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌ها، باید میزان ریسک‌پذیری هر صندوق را متناسب با شرایط سرمایه‌گذار مورد توجه قرار داد:

  • صندوق‌های سهامی مناسب افراد با ریسک‌پذیری بالا هستند.

  • صندوق‌های با درآمد ثابت، مناسب افراد با ریسک‌پذیری پایین هستند.

  • صندوق‌های مختلط از لحاظ ریسک پذیری بین صندوق های سهامی و درآمد ثابت قرار می گیرند. 

  • سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا مناسب کسانی است که به سرمایه‌گذاری در سکه و طلا علاقه‌مند هستند.

کارگزاری مفید، پیشگام در تنوع سرمایه گذاری با 8 صندوق‌ 

طی سال‌های اخیر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعددی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در کشور شکل‌ گرفته است. در این میان کارگزاری مفید نیز به عنوان بزرگترین کارگزاری کشور با هدف پاسخگویی به نیاز سرمایه‌گذاری افراد با علایق و اهداف مختلف، طیف متنوعی از صندوق‌ها شامل 8 صندوق سرمایه گذاری در بازار سرمایه را راه اندازی کرده تا پاسخ گوی سلایق مختلف کاربران باشد.

- صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز (سهامی):

کارگزاری مفید به عنوان یکی از پیشگامان در حوزه تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نخستین صندوق خود به نام «صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پیشتاز» را در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ به بازار سرمایه معرفی کرد. این صندوق در گروه صندوق‌های سهامی قرار گرفته و مناسب افرادی است که از سطح ریسک‌پذیری بالایی برخوردار هستند.

- صندوق سرمایه‌‌گذاری ممتاز (مختلط):

در اواخر بهمن ماه سال ۱۳۸۸، کارگزاری مفید با هدف ایجاد بستری برای سرمایه‌گذاری افراد با سطح ریسک‌پذیری متوسط نیز «صندوق سرمایه‌‌گذاری توسعه ممتاز» را به عنوان صندوق سهامی معرفی کرد اما از اردیبهشت سال 97 این صندوق به صندوق مختلط تبدیل شد و در حال حاضر با همین مدل فعالیت می‌کند.

- صندوق سرمایه‌گذاری پیشرو (سهامی):

به دنبال استقبال فعالان بازار سرمایه و در فروردین ماه سال ۱۳۹۰، کارگزاری مفید دومین صندوق سرمایه‌گذاری خود را به نام «صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پیشرو» تاسیس کرد. این صندوق به عنوان نخستین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بدون جریمه ابطال، این امکان را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داد تا بدون دغدغه‌ی پرداخت جریمه برای خارج کردن سرمایه خود از صندوق، با خیالی آسوده از این فرصت سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

- صندوق سرمایه‌گذاری امید توسعه (سهامی):

اما تنوع صندوق‌های کارگزاری مفید به همین موارد محدود نمی‌شود. باتوجه به اینکه برخی سرمایه‌گذاران به دنبال آن بودند تا بخشی از سود حاصل شده طی دوره سرمایه‌گذاری خود را به صورت نقدی دریافت کنند، کارگزاری مفید در اسفندماه سال۹۱، دست به ابتکار زد و نخستین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک با تقسیم سود را به نام «صندوق سرمایه‌گذاری مشترک امید توسعه»، طراحی و به بازار سرمایه معرفی کرد.

- صندوق سرمایه‌گذاری توسعه اندوخته آینده (نماد اطلس):

حدود یک سال بعد یعنی دی ماه سال ۹۲ نیز کارگزاری مفید نخستین صندوق قابل معامله خود به نام «صندوق سرمایه‌گذاری توسعه اندوخته آینده» را تاسیس کرد که این صندوق با نماد «اطلس» در تابلو بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس درج شد.

- صندوق سرمایه گذاری حامی:

معامله‌گران بازار سرمایه ممکن است در شرایطی بخشی از سرمایه خود را به صورت نقد در حساب نزد کارگزار خود نگه دارند. کارگزاری مفید به دنبال آن بود تا به منظور بی‌استفاده نماندن این وجوه و منتفع شدن صاحبان سرمایه، مکانیزم خاصی را طراحی و ابداع کند. صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت «حامی» در اردیبهشت ماه سال ۹۳ به‌ عنوان راهکاری برای استفاده بهینه از این وجوه، به بازار سرمایه معرفی شد. به دنبال راه‌اندازی این صندوق، مشتریان کارگزاری مفید اگر تمایل داشته باشند، می‌توانند از این امکان استفاده و بابت مانده حسابشان به صورت روزشمار سود دریافت کنند.

- صندوق سرمایه گذاری نامی (درآمد ثابت):

در بهمن ماه سال ۹۶ کارگزاری مفید دومین صندوق با درآمد ثابت خود را به نام صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت «نامی» تاسیس کرد.

- صندوق سرمایه گذاری عیار (طلا):

نهایتا نیز در خرداد ماه سال ۹۷ و با هدف برآورده شدن نیاز سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در طلا، کارگزاری مفید صندوق قابل معامله سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلا را تاسیس کرد و این صندوق با نماد «عیار» در تابلو بورس کالا درج شد.

سهم 14 درصدی صندوق‌های سهامی مفید از بازار

صندوق سهامی نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است که قالب سبد دارایی آن متشکل از سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. این صندوق‌ها تقسیم سود دوره‌ای ندارند و سود این نوع صندوق‌ها ناشی از تفاوت قیمت خرید و فروش واحدهای صندوق است. 

در مجموع در بازار سرمایه ایران ۶۸ صندوق سهامی مجوز فعالیت دارند که در این میان خالص ارزش دارایی‌ صندوق‌های سهامی کارگزاری مفید در مجموع به بیش از ۱۴ درصد از ارزش دارایی کل صندوق‌های بازار می‌رسد.

مهر99

*بازه‌های زمانی جدول منتهی به 5 مهر 99 است.

سوددهی صندوق‌های مختلط تحت تاثیر بازار

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است که اصولا دارایی‌هایشان را با نسبت 40 به 60 درصد در اوراق با درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و ...، سرمایه‌گذاری می‌کنند. هر چه میزان سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بیشتر باشد، انتظار سودآوری این صندوق‌ها هم بیشتر می‌شود. در حال حاضر مجموعا 21 صندوق مختلط مجوز فعالیت دارند که صندوق «ممتاز» جایگاه قابل توجهی در میان این صندوق‌ها دارد.

مهر 99

*بازه‌های زمانی جدول منتهی به 5 مهر 99 است.

ریسک پایین با صندوق‌های درآمد ثابت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یکی از کم‌ریسک‌ترین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به شمار می‌آیند که سود آنها کمی بیش از سود بانکی است. واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها اصولا در اوراق کم‌ریسک مانند سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بدون ریسک قابل معامله در بازار، سرمایه‌گذاری می‌شوند. صندوق‌های «حامی» و «نامی» از سوی کارگزاری مفید در این بخش ارائه شده که سهم بالایی در این سرفصل دارد.

بازه مهر99

*بازه‌های زمانی جدول منتهی به 5 مهر 99 است.

حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، به اندازه خرید یک واحد از آن‌هاست و حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله ۵۰۰ هزار تومان است.

برای آشنایی با نحوه شروع سرمایه گذاری و اطلاعات بیشتر در خصوص صندوق های سرمایه گذاری مفید اینجا کلیک کنید. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید