نحوه محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث

کدخبر: ۳۷۹۰۷۷
همه ما می دانیم که بیمه شخص ثالث یک بیمه نامه اجباری برای تمام خودرو هاست. اهمیت این بیمه نامه تا آنجایی است که همیشه باید همراهمان داشته باشیم چرا که نبود بیمه شخص ثالث می تواند برایمان هزینه داشته باشد و موجب توقیف خودرو شود و از طرفی عدم تمدید به موقع آن جرایمی خواهد داشت.
نحوه محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث

این را می دانیم که حق بیمه شخص ثالث هرسال گران تر می شود. گران شدن بیمه شخص ثالث به دلیل افزایش سالانه دیه است که قوه قضائیه هر سال نرخ جدید آن را اعلام می کند. با افزایش نرخ دیه هرساله دانستن نحوه محاسبه حق بیمه ضرورت دارد. در این مقاله می خواهیم درباره تخفیفات بیمه شخص ثالث و نحوه محاسبه آن صحبت کنیم .

بیمه شخص ثالث در چه مواردی شامل تخفیف میشود؟

همانطور که گفتیم بیمه شخص ثالث بیمه ای الزامی برای همه دارنده های خودرو می باشد. قیمت این بیمه نامه بر اساس نرخ دیه در سال تعیین می شود. یعنی هر سال نرخ دیه توسط قوه قضائیه اعلام شده و شرکت های بیمه بر اساس آن حق بیمه را تعیین می کنند. بنابراین در صورتی که دیه افزایش پیدا کند حق بیمه نیز افزایش می یابد.

مثلا در سال 99 نرخ دیه در ماه حرام 440 میلیون  تومان و در ماه غیر حرام برابر 330 میلیون تومان می باشد. در این شرایط قیمت بیمه شخص ثالث برای یک خودروی صفر کیلومتر معادل 2.277.789 تومان می باشد. در شرایطی که قیمت بیمه شخص ثالث گران می شود بهرمندی از تخفیفات بیمه شخص ثالث اهمیت پیدا می کند.

قانون بیمه شخص ثالث در چند سال اخیر چندین مرتبه دستخوش تغییرات شده است. در سال 1395 با تغییر قانون بیمه شخص ثالث تخفیفات گروهی و نقدی بیمه شخص ثالث حذف گردید و قیمت بیمه شخص ثالث دارای نرخ ثابت شد. بر اساس این قانون شرکت بیمه تنها مجاز است حداکثر 2.5 درصد تخفیف به تخفیفات عدم خسارت بیافزاید.

تخفیف عدم خسارت

همانطور که گفتیم شرکت های بیمه نمی توانند تخفیف مازادی بر بیمه شخص ثالث اعمال کنند . در این شرایط تخفیفاتی مثل تخفیف عدم خسارت غیر قابل چشم پوشی از بیمه شخص ثالث است. تخفیف عدم خسارت تخفیفی است که در صورتی که بیمه گذار از بیمه نامه استفاده نکند (خسارتی دریافت نکند) اعمال می شود. باید بدانید که در حال حاضر برای هر سال عدم استفاده از بیمه نامه شخص ثالث 5 درصد تخفیف اعمال می شود.

حداکثر تخفیف بر اساس سال های بیمه ماشین

همانطور که گفتیم برای هر سال عدم خسارت (عدم استفاده از بیمه شخص ثالث ) به میزان 5 درصد تخفیف عدم خسارت دریافت می کنید. این تخفیفات هر ساله و تا 14 سال به بیمه گذار ارائه  شده و به تخفیفات سال های قبل اضافه می شوند. اما باید بدانید سقف اعمال تخفیف برای هر شخص معادل 70 درصد می باشد و پس از رسیدن به این میزان تخفیف با افزایش سال های عدم خسارت ثابت می ماند در نتیجه تخفیف بیشتری اضافه نمی شود .

در قانون جدید نحوه محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه است؟

با اعمال قانون جدید از سال 1396 درصد تخفیفات بیمه شخص ثالث کاهش پیدا کرد . بدین صورت که هر ساله به میزان 5 درصد تخفیف در صورت عدم استفاده از بیمه شخص ثالث به تخفیفات قبلی اضافه می شود . بر اساس این قانون شرکت بیمه تا 14 سال عدم استفاده از بیمه شخص ثالث برای هر سال 5 درصد تخفیف ارائه می کند.

نکته مهم: روش حفظ تخفیفات بیمه شخص ثالث تنها عدم استفاده از بیمه نامه است و در صورتی که از بیمه شخص ثالث خسارت دریافت کنید تخفیفاتتان کسر میگردد. البته اگر تخفیفات کافی نداشته باشید مجبور می شوید جریمه پرداخت نمایید.

جرایم بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می شودو چه تاثیری روی تخفیف عدم خسارت می گذارد؟

همانگونه که عدم استفاده از بیمه شخص ثالث 5 درصد تخفیف به حق بیمه شما اعمال می کند، در صورتی که از بیمه شخص ثالثتان استفاده کنید بر اساس نوع خسارت دریافتی مشمول جریمه می شوید. جرایم بیمه شخص ثالث برای خسارت مالی معادل 20 درصد و برای خسارت جانی 30 درصد می باشد. باید بدانید دفعات دریافت خسارت به میزان ده درصد به جرایم می افزاید. به جدول زیر توجه کنید:

تخفیف عدم خسارت

برای مثال در صورتی که شما 50 درصد تخفیف بیمه شخص ثالث داشته باشید در صورتی که خسارت مالی دریافت کنید برای تمدید 20% از تخفیف بیمه شخص ثالث شما کسر می گردد و درصد تخفیف شما برابر 30 درصد در بیمه نامه درج می گردد. در صورتی که شما 10 درصد تخفیف عدم خسارت داشته باشید و خسارت مالی دریافت کنید، در زمان تمدید بیمه شخص ثالث 10 درصد تخفیف شما از بین می رود و 10 درصد دیگر به حق بیمه شما بابت جریمه افزوده خواهد شد.

بیشترین تخفیف بیمه شخص ثالث چقدر است؟

همانطور که گفتیم سقف تخفیفات بیمه شخص ثالث برابر با 70 درصد است و این 70 درصد به صورت سالانه طی 14 سال به بیمه نامه شما افزوده می شد. خوشبختانه با تغییر قانون و راننده محور شدن بیمه شخص ثالث دیگر می توانید بیمه شخص ثالث را به خودروی دیگرتان یا بستگان درجه یک منتقل کنید. در این قانون مجبور نیستید تخفیفات را در زمان فروش خودرو به خریدار تحویل دهید و می‌توانید همچنان ارزانترین بیمه شخص ثالث را خریداری کنید.

بیشترین تخفیف بیمه شخص ثالث

خرید بیمه شخص ثالث از بیمی لایک

با شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از ابتلا خود و عزیزانتان به بیماری کووید 19 ، لازم نیس بیمه شخص ثالث خودروتان را به روش های سنتی یعنی مراجعه به دفاتر بیمه خریداری نمایید. سامانه بیمی لایک امکانی را فراهم نموده است تا علاوه بر تنوع شرکت های بیمه و امتیاز های هر کدام، لیست از قیمت بیمه شخص ثالث ارائه می کند.

همه اینها در یک قاب برایتان نمایش داده می شود. البته که می توانید به صورت نقدی و اقساطی به خرید آنلاین بیمه بیمی لایک اقدام کنید. بیمه لایک همچنین با ایجاد یادآور بیمه نمی گذارد تاریخ انقضای بیمه نامه خود را فراموش کنید .

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید