تبلیغات سرچ گوگل چیست و چگونه کار می‌کند؟

کدخبر: ۳۸۰۰۷۶
وقتی در Google عبارتی را جستجو کنید که مرتبط با خدمات یا محصولات برخی کسب و کارها باشد، احتمالاً تبلیغات سرچ گوگل برایتان نمایش داده می‌شود.
تبلیغات سرچ گوگل چیست و چگونه کار می‌کند؟

 مثلا اگر به دنبال خرید آنلاین گل باشید، احتمالا در بالای صفحه چند آگهی از کسب‌و‌کارهای گلفروشی را مشاهده کنید. البته شاید هم تبلیغات گوگل برای شما نمایش داده نشود.

[تبلیغات گوگل]

عکس بالا را ببینید. دو نتیجه صفحه اول تبلیغات گوگل هستند که با واژه “آگهی” یا “Ad” از نتایج دیگر مجزا می‌شوند. تبلیغات گوگل معمولا مرتبط با جستجوی کاربران هستند و با توجه به جستجوی آنها نمایش داده می‌شوند.

در واقع تبلیغات در گوگل با توجه به هدفمند بودن و هدف گرفتن کاربرانی که به دنبال محصولات یا خدمات کسب و کار می‌گردند، بسیار تاثیرگذار است و در صورتی که به درستی انجام شود، می‌تواند بازگشت سرمایه بالایی داشته باشد.

گاهی تنها در بالای صفحه نتایج جستجوی گوگل آگهی نمایش داده می‌شود، گاهی تنها در پایین صفحه، گاهی هم در بالای صفحه و هم پایین صفحه و در بسیاری از نتایج جستجوی گوگل هیچ تبلیغاتی نمایش داده نمی‌شود.

نمایش تبلیغات گوگل برای تبلیغ‌دهندگان هیچ هزینه‌ای دربر ندارد و تبلیغ‌کنندگان تنها زمانی به گوگل هزینه پرداخت می‌کنند که شما بر روی تبلیغات آنها کلیک کنید. در واقع تبلیغات گوگل به صورت هزینه به ازای کلیک یا CPC هستند.

[مثال تبلیغات گوگل]

یک مثال برای درک بهتر نحوه کار تبلیغات گوگل

فرض کنید برای جستجوی عبارت “خرید لپ تاپ لنوو” بیش از 10 شرکت تمایل به تبلیغات در گوگل داشته باشند. در این حالت با توجه به اینکه در صفحات جستجوی گوگل امکان نمایش حداکثر 7 تبلیغ وجود دارد، کدام آگهی‌ها نمایش داده می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال باید توجه کنیم که تبلیغات گوگل به صورت مزایده‌ای است. یعنی تبلیغ‌دهندگان برای نمایش تبلیغات‌شان با جستجوی عبارات مختلف هزینه تعیین می‌کنند. مثلا فروشگاه A مبلغ 10 سنت به ازای هر کلیک پیشنهاد می‌دهد، شرکت B مبلغ 12 سنت و الی آخر.

هزینه پیشنهادی بالاتر به ازای هر کلیک یکی از معیارهایی است که مشخص می‌کند تبلیغات کدام تبلیغ‌کننده و در چه موقعیتی نمایش داده شود. اما هزینه پیشنهادی در این مزایده حرف آخر را نمی‌زند. در واقع علاوه بر هزینه پیشنهادی، کیفیت تبلیغات هم برای گوگل مهم است.

به همین خاطر گوگل معیار امتیاز کیفی را ایجاد کرده است و در آن میزان ارتباط تبلیغ با جستجوی کاربر، تجربه کاربران در سایت تبلیغ کننده و نرخ کلیک بر روی تبلیغات گوگل نیز سنجیده می‌شود و در نهایت ضریبی از امتیاز کیفی و هزینه پیشنهادی مشخص می‌کند که تبلیغات کدام تبلیغ‌دهنده و در چه جایگاهی از نتایج گوگل نمایش داده شود.

هدف گوگل این است که اطلاعات مرتبط را در اختیار جستجوکنندگان قرار دهد. به همین دلیل برای رضایت جستجوکنندگان و برای آنکه آنها را از دست ندهد، به کیفیت تبلیغات گوگل نیز اهمیت می‌دهد و اگر امتیاز کیفی آگهی ها از حدی پایین‌تر باشد، حتی با پیشنهاد مبالغ بالا برای هر کلیک نیز تبلیغات بی‌کیفیت نمایش داده نمی‌شود.

تقریباً همه تبلیغاتی که در نتایج جستجوی گوگل مشاهده می‌کنیم مربوط به جستجوهایی با اهداف تجاری هستند، مانند جستجو برای "کفش کتانی" ، "تی شرت" یا "لوله کش". جالب است بدانید که طی چهار سال اخیر در حدود 80 درصد جستجوهای گوگل تبلیغات نمایش داده نشده است.

اینکه در برخی نتایج گوگل تبلیغات نمایش داده شود یا نه، مربوط به کسب و کارها می‌شود و اینکه بخواهد برای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارشان تبلیغات نمایش دهند یا نه. در واقع اگر تبلیغاتی توسط تبلیغ‌کنندگان در Google Ads (سرویس تبلیغاتی گوگل) درج نشود، تبلیغاتی برای جستجوکنندگان گوگل نمایش داده نمی‌شود.

به عنوان مثال، در آوریل 2020، نسبت به آوریل 2019 کاربران به طور متوسط ​​40 درصد تبلیغات متنی کمتری را مشاهده کرده‌اند. که این امر عمدتا به دلیل اثرات مربوط به COVID بود که باعث شد تبلیغ کنندگان بودجه تبلیغات خود را کاهش دهند و کاربران جستجوهای کمتری با نیت تجاری انجام دهند؛ که نتیجه آن کاهش نمایش تبلیغات بوده است.

[پارس ادوردز]

شرایط تبلیغات در گوگل برای همه کسب و کارها برابر است

تبلیغات سرچ Google فرصت برابری برای افراد، شرکت‌ها، سازمان ها و دولت ها در سراسر جهان می‌دهد تا از طریق تبلیغات گوگل، پیام تبلیغاتی خود را به میلیون ها نفر نمایش دهند. هر تبلیغ‌کننده، صرف نظر از بودجه خود، این فرصت را دارد که با تبلیغات جستجوی گوگل به افراد مرتبط دسترسی پیدا کند.

این فرصت برای کسب‌وکارهای کوچک و محلی بسیار ارزشمند است. آنها می‌توانند از طریق تبلیغات سرچ گوگل با رقبای بزرگ خود رقابت کنند و در کنار آنها دیده شوند. هر روز تعداد بی شماری از کسب‌وکارهای کوچک از تبلیغات گوگل برای معرفی برند، محصولات و خدمات خود و جلب نظر مشتریان جدید استفاده می‌کنند.

فرقی نمی‌کند کسب و کار شما در چه حوزه‌ای باشد: نانوایی، تعمیرات لوازم خانگی، خدمات نظافتی، عکاسی و فیلمبرداری، آموزش زبان یا مهارت‌های فنی و ... از طریق تبلیغات در گوگل می‌توانید خدمات و محصولات خود را به کسانی که علاقه‌مند به استفاده از آنها هستند نمایش دهید.

حتی از طریق سرویس گوگل ادز امکان ایجاد کمپین اپ برای تبلیغات اپلیکیشن و افزایش تعداد نصب و همچنین تبلیغات ویدیویی برای افرایش تعداد مخاطبان کانال یوتیوب و دیده شدن ویدیوهایتان استفاده کنید.

برای شروع تبلیغات در گوگل می‌توانید از خدمات آژانس تبلیغاتی پارس ادوردز استفاده کنید. پارس ادوردز صفر تا 100 تبلیغات گوگل شما را بر عهده می‌گیرد و از تحقیق کلمات کلیدی تا بهینه سازی تبلیغات گوگل برای کاهش هزینه های تبلیغاتی را برای شما انجام می‌دهد. اگر با نحوه تبلیغات در گوگل آشنایی داشته باشید پارس ادوردز می‌تواند اکانت گوگل ادز شما را شارژ کند تا بدون دغدغه تحریم و بسته شدن اکانت گوگل ادز تبلیغات گوگل خود را ادامه دهید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید