مرجع مواد شیمیایی برای فروشندگان و خریداران و واردکنندگان مواد شیمیایی

کدخبر: ۳۸۳۳۶۹
نشریه آنلاین جهان شیمی فیزیک یکی از جامع ترین و بزرگ ترین بانک اطلاعاتی حوزه شیمی و مرجع مواد شیمیایی ایران است که به شیوه های گوناگون از طریق مقالات و ویدیوها سعی در آشنا کردن افراد با حوزه هایی چون صنایع شیمیایی، مواد شیمیایی خوراکی و دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی، آزمایشگاهی، پلاستیک و پلیمر، رنگ و رزین، تصفیه آب و کشاورزی و دامپروری دارد.
مرجع مواد شیمیایی برای فروشندگان و خریداران و واردکنندگان مواد شیمیایی

شیمی شاخه ای از علم است که به بررسی خصوصیات و تغییرات ماده می پردازد. از نحوه تبادل اکسیژن در بدن ما گرفته تا چگونگی پدید آمدن جهان همگی حاصل واکنش های شیمیایی مختلف هستند. اگر در حال تحصیل در رشته شیمی هستید مطمئناً در مورد اهمیت شیمی در زندگی روزمره شگفت زده خواهید شد!

 اهمیت این علم در بین سایر علوم آنقدر بالاست که اوائل قرن بیستم  شیمی را دانش آینده می دانستند. در واقع به نظر می رسد پتانسیل محصولات شیمیایی برای غنی سازی جامعه نامحدود است. با این حال، به طور فزاینده ای و به ویژه در اذهان عمومی  جنبه های منفی شیمی مطرح شده است.

 دفع محصولات جانبی شیمیایی در سایت های دفع زباله با ظرفیت محدود منجر به مشکلات زیست محیطی و بهداشتی شده است که بسیار نگران کننده است. واژه مواد شیمیایی به طور مکرر به معنای اثرات سوء این ترکیبات مورد استفاده قرار گرفته است در نتیجه بسیاری از افراد فکر می کنند خطرات استفاده از دانش شیمی ممکن است از مزایای آن بیشتر باشد.

با اینحال برای نشان دادن اهمیت دانش شیمی در جامعه مدرن امروزی کافی است بدانید که ما برای تهیه پوشاک، مسکن و تغذیه جمعیت جهان نیازمند محصولات شیمیایی هستیم. زیرا ذخایر سوخت های فسیلی جهان (به عنوان مثال، نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ) سرانجام به پایان می رسد و فرآیندهای شیمیایی و ترکیبات جدید منابع انرژی جایگزین را فراهم خواهند کرد. به عنوان مثال، تبدیل انرژی خورشیدی به اشکال مفیدتر تا حد زیادی به اکتشافات شیمی متکی خواهد بود.

علاوه بر این راه حل های بلند مدت و قابل قبول زیست محیطی برای رفع مشکل آلودگی ها بدون دانش شیمی قابل دستیابی نیستند. در واقع حل مشکلات شیمیایی به راه حل های شیمیایی نیاز دارد. تحقیقات شیمیایی به درک بهتر رفتار مواد طبیعی مصنوعی و کشف مواد جدید منجر خواهد شد که به نسل های آینده کمک می کند تا نیازهای خود را بهتر تأمین کنند و با مشکلات آنها کنار بیایند.

در واقع پیشرفت در دانش شیمی فقط از نظر اقتصادی و منافع همگانی حائز اهمیت نیست زیرا کشف و تولید کالاهای شیمیایی جدید اگر چه باید از نظر اقتصادی امکان پذیر باشد اما باید از نظر زیست محیطی نیز قابل قبول باشد.

امروزه صدها نوع مواد شیمیایی در صنایع غذایی بکار میرود بر روی بسته بندی مواد غذایی نام خیلی از آنها را میتوان دید از جمله استات سدیم، اسید سیتریک، بنزوات سدیم، سیترات سدیم، پروپیلن گلیکول و ... 

تأثیر مواد جدید بر محیط زیست اکنون می تواند قبل از شروع تولید در مقیاس بزرگ ارزیابی شود و سازگاری زیست محیطی به یک ویژگی ارزشمند در تولید مواد جدید تبدیل شده است. به عنوان مثال، قبلا اعتقاد بر این بود که ترکیبات متشکل از کربن در پیوند با کلر و فلوئور که کلروفلوئوروکربن (یا فرئون) نامیده می شوند

گازهای غیر سمی، غیر قابل اشتعال و مایعات فرار بسیار پایداری هستند. این خواص منجر به استفاده گسترده آنها به عنوان حلال، مبرد و نیروی محرک در مخازن آئروسل شد. ولی گذشت زمان نشان داد که این ترکیبات در مناطق بالایی جو تجزیه می شوند و ازن موجود در لایه استراتوسفر را از بین می برند. به همین دلیل اکنون محدودیت هایی برای استفاده از کلروفلوئورکربن ها تعیین شده است، اما بازیابی مقادیر پراکنده شده آنها در جو غیرممکن است.

مسئله کلروفلوئورکربن نشان می دهد پیش بینی تأثیر کلی ترکیبات شیمیایی جدید بر محیط زیست چقدر دشوار است. به همین دلیل دانشمندان شیمی در تلاش برای توسعه روش های ارزیابی  مواد جدید هستند و تئوری های شیمیایی ابزارهای این کار را فراهم می کنند. بر این اساس هنگامی که ماده ای برای محیط زیست خطرناک تشخیص داده شود مسئولیت خنثی کردن آن، محدود کردن صدمه ای که می تواند به محیط زیست وارد کند یا حذف کامل آن از محیط، به عهده شیمی دانان است. 

به همین دلیل سالهای اخیر شاهد کشف فرآیندها و محصولات شیمیایی هستیم که به حفظ و بهبود وضعیت محیط زیست کمک می کنند که تأثیرات مثبت علم شیمی بر کل جهان را نشان می دهد.

برای درک بهتر دانش شیمی بهتر است بدانید که بدن ما و همه چیز در اطراف ما از ترکیبات شیمیایی ساخته شده است. هر آنچه می شنویم، می بینیم، بو می کنیم، مزه می کنیم و لمس می کنیم، شامل شیمی و مواد شیمیایی (ماده) است.

شنیدن، دیدن، چشیدن و لمس کردن همه شامل واکنش های شیمیایی و فعل و انفعالات پیچیده ای است که در بدن ما رخ می دهد. بسیاری از تغییراتی که در جهان پیرامون مشاهده می کنیم ناشی از واکنش های شیمیایی است. شیمی محدود به آزمایشگاه نیست بلکه در اطراف ماست و هرچه شیمی را بهتر بشناسیم، دنیای خود را بهتر می شناسیم زیرا این علم در همه ابعاد زندگی وجود دارد.

به عنوان مثال هضم مواد غذایی در دستگاه گوارش به واکنش بین مواد غذایی، اسیدها و آنزیم ها برای تجزیه مولکول ها به مواد مغذی مورد استفاده در بدن نیازمند است. صابون ها و شوینده ها به عنوان امولسیون کننده برای از بین بردن آلودگی ها عمل می کنند، بنابراین می توان آنها را از لباس، ظرف و بدن پاک کرد.

داروها بر اساس تعامل مواد شیمیایی کار می کنند. ترکیبات شیمیایی موجود در دارو ممکن است جایگزین مواد شیمیایی طبیعی موجود در بدن ما شوند (به عنوان مثال، گیرنده های درد) یا ممکن است به مواد شیمیایی موجود در عوامل بیماری زا حمله کنند درحالیکه به سلول های انسانی آسیبی نمی رسانند.

قرص

حتی پخت و پز روزانه ما یک تغییر شیمیایی دیگر است که باعث تغییر غذا در جهت خوشمزه شدن آن، از بین بردن میکروارگانیسم های خطرناک و هضم آن می شود. گرمای پخت و پز ممکن است پروتئین ها را برای هضم بهتر آماده کند و باعث ایجاد واکنش های شیمیایی بین مواد، قندهای کاراملیزه و غیره شود. با این مثال ها همه ما متوجه می شویم که دانش شیمی یک جزء جدانشدنی از زندگی ما و حیات بر روی کره زمین است.

نشریه آنلاین جهان شیمی فیزیک مرجع مواد شیمیایی و شیمی ایران

برای آشنایی بیشتر با علم شیمی و کاربردهای آن در سال 1394 پروانه انتشار نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به عنوان یک نشریه تخصصی در زمینه دانش شیمی توسط خانم دکتر فاطمه صیادی از وزارت ارشاد اسلامی اخذ شد.

خانم دکتر فاطمه صیادی به عنوان موسس نشریه تخصصی جهان شیمی فیزیک دانش آموخته رشته شیمی از یکی از بهترین دانشگاه های سراسری و از اساتید و مدرسین دانشگاه با سوابق درخشان هستند. نشریه جهان شیمی فیزیک با حضور خانم دکتر صیادی و گروهی از نویسندگان با تحصیلات عالیه یک مرجع مواد شیمیایی و حوزه شیمی برای افراد شاغل در زمینه های علمی، پژوهشی و دانشگاهی است.

نشریه جهان شیمی فیزیک تا اواخر سال 1398 به صورت فصلنامه چاپی منتشر می شد اما به دلیل گرانی و مشکلات  کمبود کاغذ و چاپ و همچنین شیوع بیماری کرونا از اواخر سال 1398 فقط به صورت اینترنتی  فعالیت می کند.

در حال حاضر نشریه آنلاین جهان شیمی فیزیک یکی از جامع ترین و بزرگ ترین بانک اطلاعاتی حوزه شیمی و مرجع مواد شیمیایی ایران است که به شیوه های گوناگون از طریق مقالات و ویدیوها سعی در آشنا کردن افراد با حوزه هایی چون صنایع شیمیایی ، مواد شیمیایی خوراکی و دارویی ، مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی، آزمایشگاهی، پلاستیک و پلیمر، رنگ و رزین، تصفیه آب و کشاورزی و دامپروری دارد.

جهان شیمی

نشریه آنلاین جهان شیمی فیزیک به عنوان بزرگترین و بهترین مرجع شیمی و مواد شیمیایی ایران اطلاعات کاملی در مورد هر یک از دسته های فوق در اختیار شما قرار می دهد که در ادامه مقاله به طور مختصر به آنها اشاره خواهد شد.

صنایع شیمیایی

صنایع شیمیایی متشکل از کارخانه ها و شرکت هایی است که مواد شیمیایی صنعتی تولید می کنند. در حال حاضر اقتصاد جهانی مدرن، مواد اولیه (نفت، گاز طبیعی، هوا، آب، فلزات و مواد معدنی) را به بیش از 70،000 محصول مختلف تبدیل می کند.  پلیمرها و پلاستیک ها، به ویژه پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن ترفتالات، پلی استایرن و پلی کربنات ها حدود 80٪ از تولیدات صنایع شیمیایی را در سراسر جهان تشکیل می دهند. 

مواد شیمیایی در بسیاری از کالاهای مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد، اما در بخشهای مختلف دیگر از جمله تولیدات کشاورزی، ساخت و ساز و صنایع خدماتی نیز کاربرد دارند. در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک توضیحات کاملی در رابطه با این ترکیبات از جدیدترین منابع علمی ارائه می شود.

صنایع غذایی و دارویی

صنایع غذایی و دارویی سازمان های اصلی در تأمین سلامت عمومی هستند ، بنابراین رعایت استانداردها ، اتکا به واحدهای کنترل کیفیت و تهیه محصولات ایمن، یکی از بزرگترین چالش های موجود در این صنعت است. شما می توانید در این نشریه در مورد رنگ های غذایی، نگهدارنده ها و افزودنی های خوراکی موجود در داروها و مواد غذایی همچون اسید سیتریک، زانتان گام، سوربیتول، گلیسیرین و ... اطلاعات بسیاری کسب نمائید و در پژوهش های خودتان از آنها استفاده کنید.

صنایع کشاورزی و دامپروری

صنایع کشاورزی و دامپروری با علم پرورش گیاهان، حیوانات و سایر اشکال حیات،  تولید فیبر و سوخت  در ارتباط هستند. در این زمینه شما در نشریه جهان شیمی فیزیک با کودها، سموم دفع آفات، قارچ کش ها و سموم حشره کشی آشنا می شوید که به افزایش بازدهی محصولات دامی و کشاورزی کمک می کنند. از این اطلاعات می توانید در کشت محصولات، پرورش ماهی و دام ها استفاده کنید.

صنایع رنگ و رزین

این صنعت پرکاربرد شامل استفاده از بسیاری از مواد و ترکیبات شیمیایی است که برای تیمار سطوح فلزات و پلیمرها، سنتز، فرمول بندی و تولید رنگ ها و رزین های صنعتی کاربرد دارند. در نشریه جهان شیمی فیزیک می توانید با انواع این ترکیبات و کاربرد آنها در صنایع مختلف آشنا شوید.

صنعت تصفیه آب

بهداشت و تصفیه آب در حال حاضر بیش از 3.3 میلیارد نفر را در جهان تحت تأثیر قرار می دهد. صنعت تصفیه آب در دهه گذشته به دلیل افزایش تولید محصولات شیمیایی بسیار موثر در تولید آب پاک رشد مداومی را تجربه کرده است. شما می توانید در این نشریه با صنعت تصفیه آب و  چالش های آن بیشتر آشنا شوید.

صنایع آرایشی بهداشتی

صنایع آرایشی و بهداشتی شامل انواع شوینده ها، ضدعفونی کننده ها و مواد پاک کننده ای است که همه ما روزانه از آنها استفاده می کنیم. آلودگی سطوح، تأسیسات و تجهیزات  زمینه مناسبی برای تکثیر میکروب ها در انواع مختلف است که می تواند منجر به مخاطرات سلامتی و بسیاری از مشکلات دیگر شود. شما در این بخش از نشریه جهان شیمی فیزیک با انواع محصولات پاک کننده و ضدعفونی کننده و ترکیبات آنها آشنا می شوید که کمک می کنند هنگام خرید این محصولات بهترین انتخاب را داشته باشید.

همانطور که می بینید زمینه های شیمی بسیار گسترده است و از تولید مواد قویتر برای ساخت و ساز در مقیاس بزرگ، تا انواع محصولات آرایشی و بهداشتی که هر روز استفاده می کنید را شامل می شود. بنابراین با کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این علم پرکاربرد می توانید سبک زندگی بهتر و ایمن تری را تجربه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید