رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای تاکید کرد

استفاده از تمام ظرفیت ها برای خدمت رسانی به هموطنان در اقصی نقاط کشور

کدخبر: ۳۸۵۸۹۴
از تمامی ظرفیت ها برای خدمت رسانی به هموطنان در اقصی نقاط کشور و مناطق مرزی در راستای محرومیت زدایی و آرامش به بازار استفاده می شود
استفاده از تمام ظرفیت ها برای خدمت رسانی به هموطنان در اقصی نقاط کشور

کم فروشی، گرانفروشی، تقلب و کلاهبرداری!!! این ها عناوین مهم ترین انتقاداتی است که در دوهفته اخیر به فروشگاه‌های زنجیره‌ای وارد شده است. صدا و سیما، تعزیرات و مسئولین اتحادیه های نظام سنتی توزیع همچون سوپرمارکت ها و... نهادهایی هستند که در یک هماهنگی کامل به صورت مداوم فروشگاه های زنجیره ای را مورد انتقاد قرار داده اند. شگفت این که فرصتی برای پاسخگویی به این فروشگاه ها و بویژه نماینده شان یعنی اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای دراختیارشان قرار نگرفته است.

 خبر تصویری در راستای رسالت خود در اطلاع رسانی دقیق و بی طرفانه و در یک گفتگوی زنده که به صورت آنلاین منتشر شده است با  امیرخسرو فخریان ریاست اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای؛ دلایل چند نرخی بودن اجناس و تفاوت قیمت فاکتور با قیمت مصرف کننده درج شده روی کالا در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای را برای بیش از پنج هزار بیننده آنلاین مورد بررسی قرار داد. آنچه در ادامه می آید  چکیده این گفتگوی اینترنتی است. 

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای از همان آغاز مصاحبه به سراغ گرانی و افزایش قیمت ها رفت و گفت: در سال جاری بارها شاهد تغییر قیمت اجناس بوده ایم تا جایی  که براساس آمار از ابتدای سال تا دی ماه سال جاری بیش از 11 هزار بارکد تغییر نرخ وجود داشته که تقریبا معادل سه و نیم بار است.

وی  با اشاره به این که درج قیمت روی کالا در هیچ جای دنیا،  مرسوم نیست و قیمت گذاری، صرفا در مرحله عرضه کالاها انجام می شود و از همین رو مشکلات چند قیمتی بودن کالا پدید نمی آید، اظهار داشت: در کشور ما براساس قانون، تولیدکننده موظف است که قیمت مصرف کننده را روی کالا درج کند. در این میان قیمت انواع کالاها به دفعات تغییر می کند. در فروشگاه های زنجیره ای به علت تندگردش بودن کالا و به منظور خالی نماندن قفسه ها اجناس با قیمت جدید در کنار اجناس با قیمت قدیم قرار می گیرند. 

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای در ادامه افزود: در این شرایط معمولا تا یک ماه کالاهای جدید و قدیم با نرخ سابق خود عرضه می شوند و در برخی موارد که کالاهای نرخ قدیم پس از مدت یک ماهه همچنان در قفسه باقی مانده باشند، بر اساس اعلام سرپرست فروشگاه در سیستم صندوق به تعداد کالاهای قدیمی، مجوز فروش با قیمت قبلی صادر می شود؛ ولی از آنجایی که ترتیب برداشتن کالا از قفسه ها به رفتار مشتری بستگی دارد این امکان وجود دارد که تا زمان اتمام مجوز فروش به قیمت سابق، تعدادی از کالاهای نرخ جدید با قیمت پایین تری به فروش برسند و کالاهای قدیمی همچنان در قفسه باقی بمانند و شاهد اختلاف فاکتور و قیمت مصرف کنندگان باشیم.

وی در ادامه درج توضیحاتی در فاکتور فروش فروشگاه های زنجیره ای با این مضمون که "درصورت مشاهده تفاوت قیمت به فروشگاه مراجعه کرده و مشکل را برطرف کنید" به عنوان یکی از اقدامات فروشگاه های زنجیره ای در راستای صیانت از حقوق مصرف کننده یاد کرد.

فخریان با بیان اینکه عرضه کالا و خدمات با قیمت و کیفیت مناسب به هموطنان از اولویت های اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای است اظهار داشت:

در همین رابطه و برای شفاف سازی گشت میدانی با حضور یکی از مسئولان تعزیرات و بازرسی کل کشور از برخی شعب اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای به صورت کاملا سرزده و تصادفی و بدون دوربین در سطح شهر تهران انجام شد که در این بازدید قیمت‌ها مورد بررسی قرار گرفت و ضمن این که هیچ گونه مغایرت قیمتی یا مغایرت وزنی در کالا مشاهده نشد، ضرورت وجود و فعالیت فروشگاه های زنجیره ای برای کشور و اقدامات ارزشمند و تحسین برانگیز این فروشگاه ها در برهه های مختلف مورد تایید و تاکید قرار گرفته است.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای در خصوص  شائبه های مطرح شده در خصوص غیر واقعی بودن تخفیفات هم گفت:

تولید کننده، بنکدار، عمده فروش و نهایتا خرده فروش حلقه های مختلف تامین و توزیع تا سوپرمارکت ها را تشکیل می دهند. در این میان هر حلقه مبلغی را به عنوان سود  در نظر می گیرد که در مجموع 15 تا 20 درصد می شود. فروشگاه های زنجیره ای این مقدار را از حاشیه سود خود کاسته و تحت عنوان تخفیف به مصرف کننده ارائه می دهند. 

وی در ادامه افزود: این که فروشگاه های زنجیره ای می توانند خدمتی را به نام تخفیف ارائه دهند به دلیل حذف واسطه ها، خرید عمده و کاهش هزینه های ناشی از این عوامل نظیر کاهش هزینه های حمل و نقل، ارزش افزوده است. 

فخریان با رد این که فروشگاه های زنجیره ای به تولید کننده پیشنهاد می کنند با درج قیمت بیشتر امکان ارائه تخفیف را برای آنها فراهم کنندگفت: تقریبا بالغ بر 90درصد ار کالاهایی که در فروشگاه های زنجیره ای ارائه می شود در سطح جامعه نیز در دسترس است پرسید با این تفاسیر چطور ممکن است یک کالا با یک برند و وزن مشخص در فروشگاه زنجیره ای با وزن کمتر به فروش برسد؟

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای در خصوص موضوع نظارت و بازرسی اتحادیه بر فروشگاه های زنجیره ای عضو خود  با تاکید بر این موضوع که رعایت حقوق مصرف کننده خط قرمز اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای است گفت: در فروشگاه های زنجیره ای کنترل های متعددی در خصوص استاندارد، کیفیت و کمیت کالاها از کارخانه محل تولید کالا گرفته تا انبار و سطح فروش انجام می شود. 

وی با بیان اینکه این موارد بارها گفته شده اما هیچ گاه ادله محکمه پسندی برای آن ارائه نشده است، افزود: روزانه 2.5 میلیون نفر به فروشگاه های ما مراجعه می کنند که یقینا این مراجعین بررسی های مد نظر را انجام داده و با اطمینان خاطر فروشگاه های زنجیره ای را برای خرید انتخاب می کنند. 

فخریان در پاسخ به این پرسش که آیا فکری برای  بقای کسب و کارهای سنتی کرده اید اظهار داشت:  نگاه ما همواره دو جانبه  بوده؛ هم مردم و هم کسب و کارهای خرد را درنظر داریم. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته به سمت سیستم فرانچایز و اعطای نمایندگی در قالب فرانچایز حرکت کرده ایم.

در حال حاضر حدود 30 درصد از فروشگاه های سطح کشور به صورت قرارداد فرانچایز اداره می شوند که در این نوع فعالیت افراد متقاضی، خود مالک فروشگاه زنجیره ای می شوند و با استفاده از دانش متخصصین این کسب و کار، بهره وری خود را افزایش می دهند. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، برخی از اعضای اتحادیه در قالب فرانچایز مشغول به خدمت رسانی هستند.

برای مثال یکی از فروشگاه های زنجیره ای عضو اتحادیه تا به حال نسبت به نوین سازی و بقای 2000 سوپرمارکت در سراسر کشور اقدام و با در اختیار قراردادن رایگان تابلو، صندوق فروشگاهی، قفسه و چیدمان و حمایت در جهت خرید کالا با قیمت مناسب به ادامه حیات و فعالیت آنها مساعدت نموده است. 

ریاست اتحادیه در خصوص تجمع در دوران کرونا در مقابل فروشگاه های زنجیره ای اظهار داشت: در دوران کرونا هیچگونه مجوزی برای برگزاری فروش فوق العاده صادر نشده و فروشگاه های زنجیره ای هم فروش فوق العاده ای نداشته اند. صف های ایجاد شده صرفا برای دریافت اقلام تنظیم بازار از جمله روغن است که از سوی دولت جهت توزیع در اختیار شبکه توزیع و از جمله فروشگاه های زنجیره ای قرار می گیرد. 

فخریان در پاسخ به پرسشی که نظارت بر اعضا به چه نحوی است، اظهار داشت: واحد بازرسی و شکایات اتحادیه به صورت مستمر شعب تحت پوشش را بازرسی کرده و گزارشات آن را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه به وزارت صمت، سازمانهای مربوطه و اتاق اصناف ارسال می کنند.

علاوه بر بازرسان اتحادیه، هر برند نیز به نسبت تعداد شعب، بازرسان خود را دارد که به صورت هفتگی به شعب مراجعه کرده و همه معضلات را به دقت مورد بررسی قرار می دهند. از نظر واحد نظارت و بازرسی کاملترین مجموعه هستیم زیرا رضایت مشتری از اولویت های ما است.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای در پاسخ به این سوال که چرا برای پاسخ به انتقادات وارد شده در صدا و سیما حاضر نمی شوید با بیان اینکه این اتحادیه در راستای شفافیت در عملکرد همواره آماده پاسخگویی است، تصریح کرد:

تا به حال طی 8 فقره نامه به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ارسال کرده ایم و طی آن خواستار اختصاص وقت برای پاسخگویی به سوالات و یا جلسه با مدیران این رسانه شده ایم که علی رغم پیگیری ها هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم. از همین تریبون یک بار دیگر آمادگی خود را جهت حضور در هر برنامه ای از صدا و سیما و گفتگو با کارشناسان و یا مخالفین و منتقدین فروشگاه های زنجیره ای اعلام می کنیم. 

رئیس  اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای  با بیان اینکه ما آماده همکاری با تعزیرات  در گشت های میدانی هستیم، نیز گفت: متاسفانه جای خالی کارشناسان اتحادیه در این گشت ها کاملا به چشم می خورد که علی رغم درخواست اتحادیه هیچ گونه همکاری و هماهنگی صورت نگرفته است.

وی به گزارشی که اخیرا درخصوص فروش برنج هندی تولید سال  1397 در یک فروشگاه زنجیره ای عضو این اتحادیه از صدا و سیما پخش شده است اشاره کرد و گفت: دولت برای تزریق کالا نظیر برنج در شرایط  بحرانی به بازار ،ذخایر استراتژیک دارد.

در این میان وقتی تاریخ های این ذخایر استراتژیک به زمانی که در قراردادهای خود دارند، می رسد، شروع به عرضه در سطح فروش می کنند و با کالای جدید جایگزین می کنند. در خصوص برنج هایی که گفته شده دو سال پیش توسط آن شعبه خریداری شده و به تازگی برای فروش ارائه شده است باید گفت اولا هنوز یک سال از افتتاح شعبه مذکور نگذشته است؛ ثانیا در زمان بازرسی تعزیرات فاکتور برنج ها که یک هفته قبل از بازرگانی دولتی به نرخ 17 هزار تومان خریداری شده و ستاد تنظیم بازار طی نامه ای قیمت فروش را 18500 اعلام کرده بود، ارائه شده است.

فخریان با بیان اینکه قطعا هر پیشنهاد و انتقادی منجر به شکوفایی می شود اظهار داشت: این صنعت در کشور نوپاست و نیازمند حمایت است؛ با این وجود  از تمامی ظرفیت ها برای خدمت رسانی به هموطنان در اقصی نقاط کشور و مناطق مرزی در راستای محرومیت زدایی و آرامش به بازار استفاده می کنیم.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای در پایان گفت به زودی ضمن برگزاری یک نشست رسانه ای با حضور آن دسته از اصحاب رسانه که منتقد فروشگاه های زنجیره ای هستند گشت بازدید اصحاب رسانه از فروشگاه های زنجیره ای عضو این اتحادیه را اجرایی می کنیم.

لذا از تمامی مسئولان ذی ربط، نهادهای نضارتی، صدا و سیما و اصحاب رسانه دعوت می کنم با حضور در این گشت رسانه ای که در خصوص آن اطلاع رسانی خواهد شد از هر شعبه ای که مورد نظرشان است بایدید و از نزدیک موارد را مورد بررسی قرار دهند. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید