کاشت مو بهتر است یا پروتز مو؟

کدخبر: ۳۸۷۸۷۸
در طول سال های گذشته تعداد زیادی از کسانی که از ریزش موی خود ناراحت هستند و دچار مشکل شده اند، کم کم و به مرور زمان به سمت روش های جایگزین کاشت مو یعنی روش های غیر جراحی به نام پروتز مو یا همام ترمیم مو رفتند. اما طبیعی است که برایتان این سوال پیش آید که کاشت مو و روش های جایگزین آن چیست؟ یا چه تفاوت هایی دارند که ما در ادامه مطلب به آن ها می پردازیم.
کاشت مو بهتر است یا پروتز مو؟

در واقع می توان گفت که کاشت مو حدودا یک پروسه جراحی است که در آن گرافت های مو از یک ناحیه در پوست سر که اصولا پشت سر هر فرد هست برداشته شده (ناحیه اهداکننده) و به قسمت دیگری از سر منتقل شده و در آنجا کاشته می شوند (ناحیه گیرنده). به طور معمول آن گروه از زنان و مردانی کاشت مو یا پیوند مو را انجام می دهند که بر اثر مسائل ژنتیکی، وراثت، استرس، اختلالات هورمونی و غیره دچار ریزش مو یا طاسی سر شده اند.

علاوه بر همه این ها باید در نظر داشت که عمل زیبایی کاشت مو افزون بر هزینه بیشتر و بالاتر، به مقداری از موهای بخش اهداکننده بدن فرد احتیاج خواهد داشت. چنانچه کسی مقدار محدودی مو با فولیکول سالم در همان بخش اهداکننده که به آن اشاره کردیم داشته باشد، پیوند مو برای فرد نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

معمولا عمل جراحی کاشت مو چند ساعتی وقت می برد، در ابتدا بی حسی موضعی را به قسمتی از پوست سر فرد تزریق می کنند سپس فولیکول های استخراج شده از گرافت ها را در شکافت های کوچک موجود بر روی پوست سر متقاضی قرار می دهند. در شیوه کاشت موی طبیعی امکان دارد که فرد نتیجه مطلوب و تراکم دلخواه حاصل از عمل خود را پس از گذشت ۶ ماه و یا بیشتر مشاهده کند.

پروتز مو چیست؟

یک روش از کاشت مو که نیمه دائمی است. در این شیوه موهای طبیعی گرفته شده از الیاف طبیعی را به جای اینکه در پوست سر بکارند (مثل روش پیوند مو) در پروتز هایی از جنس نانو می کارند که همچنین بسیار ظریف و مشبک هستند. در مرحله بعد بوسیله یک چسب مخصوص روی پوست سر انسان قرار می گیرد. لازم به ذکر است که بدانید.

ترمیم مو به عبارت دیگر همان کلاه گیس، اکستنشن و موی مصنوعی است. این روش های گفته شده با بهتر شدن مواد و موهای بکاربرده شده، در مجموع سیستم های جایگزینی مو نامیده شدند. پروتز مو در مقایسه با پیوند مو راه حل سریع تری برای بازیابی موهای کسانی است که در اثر وراثت، شیمی درمانی و یا بیماری های دیگر ریزش موی شدید پیدا کرده و یا آن ها را ازدست داده اند.

هر فرد قادر است با بکارگیری سیستم جایگزینی مو، انواع مو ها با رنگ، مدل، تراکم، طول یا بافت مختلف را دریافت کند. بخاطر همین پروتز مو کم کم از سوی مردم طرفدار پیدا کرد. از طرفی این مو ها طبیعی نیستند و قابلیت رشد را هم ندارند پس متقاضیان باید قبل از انتخاب روش جایگزین، نکات و اطلاعات لازم مربوط به آن را بدانند. که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

روش ساخت پروتز مو

پروتز مو به کمک تجهیزات پیشرفته اسکنر سه بعدی ساخته می شود. اسکن لیزری سه بعدی همان ابزاری است که به کاربر کمک میکند تا بهترین قالب را برای ساخت پروتز مهیا کند. در گام بعدی الیاف طبیعی با نسبت پراکندگی طبیعی در پروتز سیلیکونی کاشته می شوند. در پایان مویی دریافت خواهید کرد که حالت طبیعی داشته و با کمترین لغزش و ریزش همراه است.

چند مورد از مزیت های پروتز مو:

• کاملا بدون درد، خونریزی و بخیه است

• نسبت به کلاه گیس ماندگاری آن بیشتر است

• میتوان آن را رنگ، فر و یا حتی مش کرد

• هزینه اولیه آن نسبت به کاشت مو کمتر است

• برای همه افراد با سنین مختلف و در هر شرایطی مناسب است و محدودیتی ندارد.

• نتیجه و دست آورد آن برخلاف تکنیک پیوند مو فوری است

معایب و عوارض خطرناک پروتز مو

پروتز مو هم مشابه سایر عمل های زیبایی دیگر عوارضی ایجاد می کند که عبارت اند از:

• بروز حساسیت، قرمزی پوست و خارش به تاثیر استفاده از چسب ها و ابزار دیگر

• بعد از مدتی مثلا چند ماه باید آن را ترمیم کرد.

• تاثیر آن موقت است و مثل کاشت مو دائمی نیست.

• هزینه آن در طولانی مدت بالاست.

• برای افرادی که دیابت دارند یا بیماری خاصی که سیستم ایمنی بدن را گرفتار می کند امکان دارد در محل قرارگیری پروتز مو عفونت ایجاد شود.

چگونگی متصل شدن پروتز مو 

• بوسیله چسب های گیاهی مخصوص

• وسیله کلیپس

• بوسیله گره زدن به موها که در این روش در هنگام رشد مو باید دوباره فیکس شود

پروتز مو

بررسی انواع پروتز مو

• فیکس ثابت : 

در حالت فیکس ثابت پروتز به کمک چسب گیاهی مخصوص بر روی سر متقاضی وصل می شود. افراد می توانند بعد از گذشت ۲۴ ساعت از فیکس پروتز با خیال راحت حمام کنند، استخر بروند و هرگونه فعالیت ورزشی را انجام دهند و در جریان باشید که در این میان پروتز اصلا از سر افراد جدا نمی شود.

در روش فیکس ثابت افرادی که پوست سرشان چرب است باید هفته ای یکبار پروتز را در آورده، چسب آن را تعویض کرد و مجدد بر روی سر فیکس کنند. اما دقت کنید کسانی که پوست سرشان خشک است این کار را باید دو هفته یکبار انجام دهند.

• فیکس موقت : 

برخی افراد دوست دارند که فقط در طول روز پروتز بر روی سرشان قرار داشته باشد، بر همین اساس فیکس موقت برای این افراد مناسب تر است. باید بدانید که فیکس موقت با استفاده از چسب های یک روزه و یا کلیپس های مخصوص بر روی سر ثابت می شوند.

موارد منع انجام پروتز مو

مواردی هستند که مانع انجام پروتز می شوند:

• افرادی که به پروتز مو حساسیت دارند نباید به گذاشتن آن ادامه دهند.

• در صورتی که متقاضیان از نتیجه پروتز راضی نباشند این روش قابلیت برگشت پذیر بودن را دارد.

هزینه پروتز مو

پروتز موی سر هزینه ثابتی ندارد چرا که هزینه آن با توجه به وضعیت بیمار و مرکز درمانی که به آن مراجعه میکند متفاوت است. در مواقعی که فقط ریزش موی سطحی برای فرد رخ داده باشد طبیعتا این روش هزینه و مخارج کمتری خواهد داشت و با یک مبلغ مناسب میتوان پروتز موی سر را انجام داد. اما در حالی که هزینه در نظرگرفته شده برای طاسی و کچلی میتواند چندبرابر آن باشد. همچنین هزینه پروتز مو آن چنان با کیفیت پروتز مرتبط نیست.

به طور کلی هزینه پروتز مو بین ۳ تا ۴ میلیون تومان (زمستان ۹۹) می باشد.

کاشت مو یا پروتز مو ؟

برای اینکه پاسخ درست این سوال را بدانید ابتدا باید با تفاوت های این دو روش آشنا شوید و سپس روش مناسب تر را انتخاب کنید.

• درباره ماندگاری هر کدام از دو روش

همانطور که در مطالب قبل گفته شد متوجه شدید که کاشت موی طبیعی یک روش همیشگی و یا دائمی است و در حالی که عمل موفقیت آمیز باشد و دستاورد آن مطلوب و پسنده باشد، شخص متقاضی می تواند تا پایان عمر با داشتن موهای طبیعی خود خوشحال باشد.

از طرف دیگر در روش پروتز مو الیاف طبیعی بکارگرفته می شود و دائمی نیست.

• کدام روش طبیعی تر است؟

هنگامی که اقدام به پروتز مو می کنید پزشک متخصص بر اساس ساختار مو، شکل جمجمه و حالت چهره شما مناسب ترین نوع پروتز را تعیین می کند. از این رو با بکارگیری موی مصنوعی می توانید عملکردی شبیه به موی طبیعی بدست آورید.

از سوی دیگر در شیوه کاشت مو، موهای کاشته شده توسط پزشکان به مرور تبدیل به موهای اصلی و طبیعی شما می شوند، به معنای دیگر همگی فولیکول های از بین رفته دوباره احیا می شوند، پس بر همین اساس کاشت مو نسبت به پروتز مو دستاورد طبیعی تری به دنبال خواهد داشت.

کاشت مو

• ریسک کدام روش بیشتر است ؟

کاشت مو تکنیکی است که در یک مرکز درمانی معتبر و توسط یک متخصص با تجربه، با مهارت و با دانش کافی انجام شود، لذا عارضه های خطرناک کمتری هم به همراه خواهد داشت. افزون بر این مسئله، امروزه با پیشرفت علم و بروز شدن تکنولوژی، روش های کاشت مو یه مرور زمان ایمن تر هستند و خطرات کمتری را به دنبال خواهند داشت.

اما درباره پروتز مو چنانچه از در حین کار از چسب های نامرغوب و بی کیفیت استفاده شود امکان دارد که در قسمت کاشت عفونت رخ دهد. افزون بر این پروتز مو باید کاملا مختص به شخص شما باشد به این معنا که موی مصنوعی باید مانند مو های اصلی خود متقاضی باشد. در چنین شرایطی عوارض حاصل از پروتز مو بسیار کاهش میابد.

• هزینه کدام یک بیشتر است؟

مخارج درمان ریزش مو یکی از مهم ترین عواملی است که در انتخاب روش درمان آن تاثیر زیادی دارد. در برخورد اول شما با این روش ممکن است که فکر کنید روش ارزانی است در حالی که اینطور نیست و این روش نیازمند به ترمیم است و هرچند وقت یکبار باید برای خرید دوباره موهای جدید مبلغی را پرداخت کنید. درصورتی که در تکنیک کاشت موی دائمی چنین اتفاقی نمی افتد. در نهایت باید بدانید که هزینه پروتز مو در طولانی مدت افزایش خواهد یافت.

با توجه به توضیحاتی که در مراحل قبل گفته شد متوجه شدیم که کاشت موی طبیعی نسبت به پروتز مو مزیت های بهتر، برجسته تر و با ارزش تری دارد. به علاوه کاشت موی طبیعی به صورتی مادام العمر بوده و ماندگاری آن هم طولانی است.

افزون بر این در ساخت دستگاه های مورد استفاده در کاشت موی طبیعی پیشرفت هایی شکل گرفته که باعث می شود عوارض و خطرات ناشی از آن بسیار کاهش یابد. با در نظر گرفتن این علت ها اگر مایل به داشتن مو های طبیعی تری هستید می توانید روش کاشت موی طبیعی را انتخاب کنید.

اگر با توجه به دلایل خود تصمیم به انجام پروتز مو گرفتید توصیه می کنیم این کار را به دست اشخاص کاملا مجرب و با مهارت بسپارید. همچنین می توانید سابقه کاری پزشک مورد نظر خود را مشاهده کنید تا در انتخاب یا عدم انتخاب کمک کند.

در پایان توصیه می کنیم که برای درمان موهای از دست رفته خود بسیار دقت کنید، سعی کنید گول تبلیغات رنگارنگ و گمراه کننده ای که فقط به دنبال کسب منافع مالی خود هستند را نخورید و خیلی بیشتر مراقب سلامت خود باشید.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما عزیزان مفید بوده باشد. همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به کاشت مو و روش های گوناگون آن به سایر مقالات موجود در سایت کلینیک خانه سفید به آدرس خانه سپید مراجعه کنید.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید