رنگ مخصوص ورق گالوانیزه چه ویژگی هایی دارد

کدخبر: ۳۹۶۰۸۷
فولاد و آهن از عناصری هستند که دچار خوردگی و زنگ زدن می‌شود، که این امر در نهایت باعث تضعیف و فروریختن خواهد شد.
 رنگ مخصوص ورق گالوانیزه چه ویژگی هایی دارد

در این مقاله قصد داریم تا ویژگی‌های رنگ مخصوص ورق گالوانیزه را مورد بررسی قرار دهیم، اما بهتر است قبل از آشنایی با رنگ مخصوص، با ورق گالوانیزه آشنا شده و کاربردهای آن را بدانیم. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

ورق گالوانیزه

در اوایل دهه 90 میلادی فولاد در تولید خودرو جایگاه ویژه‌ای داشت و همواره مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در بازار آمریکای شمالی به دلیل زنگ زدگی فولاد، تقاضا محدود بود. همین امر موجب شد تا تولیدکنندگان خودرو چاره‌ای برای جلوگیری از زنگ زدگی خودروها پیدا کنند.

اولین بار به صورت اتفاقی مشخص گردید که وجود دو عنصر با خواص‌الکتریکی متفاوت در هرمحلول موجب ایجاد پیل الکتریکی می‎شود. این پدیده را برای اولین بار توسط دکتر لوئیجی گالوانی در سال 1780 میلادی کشف گردید.

پس از آن در سال‌های 1745 تا 1827 میلادی تحقیقات گسترده‌ای توسط دانشمند مشهوری به نام السنادرو ولتا صورت گرفت. تحقیقات صورت گرفته در خصوص خاصیت گالوانیک منجر شد تا در نهایت در سال 1836 فردی به نام سورل (مهندسی فرانسوی) روش غوطه‌ور کردن آهن در مذاب روی را پیشنهاد دهد.

غوطه‌ور کردن آهن در مذاب موجب تشکیل لایه‌ای از روی (Zn) بر سطح آن می‌گردد. روی باعث می‌شود تا در زمانی که آهن در برابر مواد خورنده قرار بگیرد، به دلیل اختلاف الکترونگانیویته نسبت به آهن، روی آند شده و عوامل اکسید کننده از روی جهت خورندگی استفاده کنند.

مصارف ورق گالوانیزه

مصارف ورق گالوانیزه بسیار گسترده می‌باشد. در صنایع برق و الکترونیک، لوازم منزل و خودروسازی می‌توان نشانه‌های استفاده از ورق گالوانیزه را مشاهده کرد.

یکی از پارامترهای مهم قیمت محصولات فولادی، علاوه بر معیارهایی همچون کیفیت آلیاژو فرآیند ساخت، وزن آن هاست. محاسبه وزن ورق گالوانیزه و دیگر ورق های فولادی باید بصورت کاملا دقیق انجام شود. 

جالب است بدانید استفاده از ورق گالوانیزه در صنعت ساختمان‌سازی در کنار مصالحی نظیر تیرآهن IPE نیز بسیار مرسوم است.

به عنوان مثال: لوازمی نظیر یخچال، فریزر، کانال‌های تهویه منازل و غیره همگی دارای محیطی مرطوب و خورنده می‌باشند که استفاده از ورق گالوانیزه گزینه مناسبی است.

به طور خلاصه ورق گالوانیزه در مصارف زیر کاربرد دارد:

• ساختمان‌سازی.

• ساخت سیلوهای گالوانیزه.

• راه‌سازی.

• صنعت ساخت لوازم خانگی.

• ساختمان‌ها و سوله‌های صنعتی.

• تولید رابیتس گالوانیزه.

• برق، الکترونیک و کامپیوتر.

• صنایع خودروسازی.

ورق کالوانیزه

 رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

نحوه رنگ کردن ورق گالوانیزه کمی دشوار می‌باشد. سطح ورق گالوانیزه سطحی صاف و صیقلی بوده و قرارگرفتن رنگ برروی سطح صاف کمی دشوار است. از طرفی خشک‌شدن رنگ برروی ورق گالوانیزه نیاز به مهارت و انجام عملیاتی خاص دارد.

به طور کلی ورق گالوانیزه به دو صورت رنگ می‌شود. در روش اول رنگ در کوره می‌باشد که به صورت لایه‌ای و تمام اتوماتیک برروی ورق‌های گالوانیزه پاشیده می‌شود. در این روش ورق‌ها ظاهری براق و درخشان به خود می‌گیرند.

روش دوم رنگ آمیزی توسط افراد و انسان‌های ماهر می‌باشد، که به صورت دستی اینکار را انجام خواهند داد.

یکی از نام های تجاری معتبر در زمینه فروش و تامین محصولات فولادی ایران فرمینگ است.  ورق گالوانیزه ایران فرمینگ از پر طرفدار ترین محصولات فولادی این برند است. همچنین ورق رنگی، میلگرد و انواع ورق فرمینگ در سبد محصولات آن قرار دارد.

ویژگی‌های رنگ مخصوص ورق گالوانیزه

رنگ‌های استفاده شده در ورق گالوانیزه با رنگ‌های معمولی از لحاظ ساختار و فرمولاسیون تفاوت دارند.

از جمله ویژگی‌های ورق گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قابلیت شستشو.

  • ضداشعه UV  خورشید.

  • مقاومت در برابر ضربه خواری و چکش.

  • قابلیت اجرا در تمام شرایط آب و هوایی.

  • ورق گالوانیزه جهت خشک شدن نیاز به زمان کمتری در مقایسه با رنگ‎های معمولی دارد.

  • رنگ‌های ورق گالوانیزه همانند عایق عمل کرده و مانع از هدر رفت انرژی گرمایش و سرمایش می‌شود.

  • قابلیت رنگ آمیزی مجدد.

  • به دلیل نوع ساختار و فرمولاسیون متفاوت، دارای چسبندگی بسیار بالایی بوده و به صورت خاصی به ورق می‌چسبد.

  • اگر ورق گالوانیزه دچار خراشیدگی شده و یا خطی برروی سطح باقی بماند، می‌توان قسمتی را که دچار خش شده است با دستمالی تمیز کرد و سپس از محلول ترمیمی که حاوی RAL می‌باشد، جهت ترمیم قسمت آسیب دیده استفاده کرد.

  • به دلیل چسبندگی بالا این رنگ بعد از خشک شدن ریزش پودری نداشته و پوسته پوسته یا چروک نمی‌شود.

  • رنگ مخصوص ورق گالوانیزه در برابر دما و حرارت بالا مقاوت زیادی داشته و دچار ذوب شدگی و یا تغییر در برابر حرارت نمی‌شود.

فواید رنگ گالوانیزه

این رنگ علاوه بر ورق گالوانیزه قابلیت استفاده برروی محصولات فلزی دیگر را نیز دارد. به عنوان مثال استفاده از این رنگ از نقاط جوش‌کاری شده و سوراخ کاری شده مرسوم بوده و باعث جلوگیری از آسیب بیشتر به ناحیه جوش کاری شده می‌شود.

همچنین می‌توان از آن جهت لکه‌گیری، شارژ و ترمیم سازه‌های گالوانیزه شده استفاده کرد. طیف گسترده‌ای از رنگ‌های ورق گالوانیزه موجود بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به رنگ قرمز، قهوه‌ای، خاکستری، سبز، سفید، نارنجی و بنفش اشاره کرد.

کاربرد رنگ ورق گالوانیزه

استفاده از رنگ ورق گالوانیزه به دلیل پوشش‌دهی و مقاوم‌سازی بیشتر ورق گالوانیزه بسیار مرسوم است. رنگ ورق گالوانیزه باعث افزایش عمر مفید ورق شده و در مواردی نظیر سقف ساختمان‌ها، عایق‌های کانکس و کانتینر، کابینت‌ها، لوازم خانگی، کانال‌های تهویه هوا، قاب فلزی پنجره‌ها، اتاق‌های فنی و کنترل کننده و بسیاری از موارد دیگر بسیار مرسوم می‌باشد.

ایران فرمینگ

 عوامل تاثیرگذار بر قیمت گالوانیزه رنگی

از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت ورق رنگی می‌توان به میزان مرغوبیت و کیفیت رنگ ورق گالوانیزه اشاره کرد. کیفیت و ضخامت آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد. شرکت‌ها و تولید کنندگان از روش‌های متعددی برای تولید آن استفاده می‌کنند که شما با توجه به نام و سوابق تولید‌کننده، می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

البته انتخاب ورق گالوانیزه باتوجه به نیاز شما متفاوت بوده و منطقه‌ای که از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال اگر نیاز به مقاومت بیشتر در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارید، باید از ورق‌هایی با ضخامت پوششی رنگی بیشتر استفاده کنید. این ضخامت باعث افزایش قیمت محصول می‌شود.

درآخر

همانطور که ملاحظه کردید قیمت ورق گالوانیزه با توجه به جنس و نوع رنگ استفاده شده در آن متفاوت می‌باشد. شما می‌توانید با توجه به نیاز و محل مورد استفاده ورق گالوانیزه خود را انتخاب کرده و یکی از انواع رنگ‌های ورق گالوانیزه موجود در بازار را استفاده نمایید.

قیمت بیشتر رنگ ورق گالوانیزه ممکن است به خاطر کیفیت و میزان رنگ استفاده شده در ورق گالوانیزه باشد که شما می‌توانید با استعلام از چند فروشنده معتبر و بررسی قیمت‌های اعلام شده تفاوت‌ها را بررسی نمایید. با توجه به شناخت انواع ورق‌های گالوانیزه و رنگ‌های آن، مرغوب‌ترین نوع را برای مکان مورد نظرتان انتخاب نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید