بررسی نسل جدید بی ام و سری 8، مدل M850

کدخبر: ۴۰۱۸۱۳
کوپه‌ی لوکس و اسپرت بی‌ام‌و سری 8، جایگزین سری 6 در خط تولید خودروساز باواریا خواهد شد.
بررسی نسل جدید بی ام و سری 8، مدل M850

 نسل قبلی این محصول با کد E31، بین سال‌های 1990 تا 99 در بازار جهانی حضور داشت و حالا پس از 18 سال، به جاده‌های دنیا بازگشته است.

به عقیده‌ی کارشناسان، کمبود یک مدل اسپرت 2 در مثل M850 در سبد محصولات بی ام و، احساس می‌شد. در سال‌های قبل از دهه‌ی 2000، سری 8 به عنوان پرچمدار خودروهای اسپرت بی‌ام‌و محبوبیت زیادی داشت. حالا، برند محبوب مونیخ تلاش می‌کند تا به سطح اول سازندگان خودروهای لوکس دنیا بازگردد. با این هدف، علاوه بر عرضه‌ی نسل جدید سری 8، تنوع شاسی‌بلندهای بی‌ام‌و نیز افزایش یافته است و شاهد رونمایی از محصولات کوچک و بزرگ در مدل‌هایX1 ،X2 ، X4 و X7هستیم.

به سختی می‌توان از ظاهر نسل جدید بی‌ام‌و سری 8 ایراد گرفت. مجموعه‌ی چراغ‌ها و سپر با حالت اسپرت و متمایل به سطح زمین ارایه می‌شوند. جلوپنجره‌ی سنتی با رنگ مشکی و ستون‌های براق، همراه قطعات فیبر کربن بدنه، ظاهری مدرن برای M850 فراهم می‌کنند. این خودرو به لطف آپشن‌های سری M ، حالتی تهاجمی‌تر نسبت به نمونه‌ی استاندارد دارد؛ اما در مدل پایه هم، به دلیل استفاده از بدنه‌ی کشیده و کاپوت بلند روی موتور، جذاب و چشم‌گیر به نظر می‌رسد.

تنها یک قوای محرک بنزینی برای سری 8 قابل سفارش خواهد بود. نسخه‌ای ارتقا یافته از موتور 4.4 لیتری توئین توربوشارژ بی‌ام‌و که عملکردی خیره‌کننده روی M5 دارد؛ برای M850 در نظر گرفته شده است؛ با این تفاوت که، قدرت 530 اسب بخار و گشتاور خیره‌کننده‌ی 770 نیوتن‌متر تولید می‌کند. این اعداد، به آمار فنی بی‌ام‌و سری 8 جدید کمک می‌کنند تا نزدیک به پورشه 911 و مرسدس AMG GT باشد. حالا، M850 می‌تواند در زمان 3.7 ثانیه، از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

این خودرو، کمبود فنی برای رسیدن به سرعت‌های بالاتر از 300 کیلومتر بر ساعت ندارد؛ اما به صورت الکترونیکی محدود به 250 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. با این اوصاف، سری 8 می‌تواند مناسب استفاده‌ی روزمره باشد؛ ولی در پیست مسابقه و آزمون نهایت سرعت، در حد دیگر اسپرت‌های آلمانی نیست.

نسخه‌ی دیزلی با کد 840 d هم، به زودی وارد بازار می‌شود تا با پیشرانه‌ی 3 لیتری توربودیزل، قدرت 320 اسب بخار و گشتاور 680 نیوتن‌متر داشته باشد. سری 8 دیزل، در زمان 5.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مشابه M850، نهایت سرعت 250 کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.

نسخه‌ی دیگری از بی‌ام‌و سری 8 بنزینی در سال 2019 عرضه شد تا نهایت سرعت بالاتر از 300 کیلومتر بر ساعت داشته باشد. این خودرو، M8 نام‌‌ دارد. علاوه بر اینها، ممکن است نمونه‌ای ارزان‌تر از M850 هم تولید شود تا پیشرانه‌ی 6 سیلندر و کد M840 داشته باشد. تمامی نسخه‌ها‌ی سری 8، مجهز به سیستم 4 چرخ فعال هستند.

مشابه بسیاری از خودروهای پرچمدار بی‌ام‌و، سری 8 هم از معماری جدید در پلت‌فرم‌ خود استفاده می‌کند. ترکیب بسیار خوب فولاد تقویت‌شده با آلومینیوم و منیزیم، همراه فیبر کربن و پلاستیک در بدنه، علاوه بر افزایش زیبایی، وزن خالص M850 را کاهش می‌دهند. با این شرایط، محصول نهایی بی‌ام‌و، 1890 کیلوگرم وزن دارد و  بیش از 100 کیلوگرم، سبک‌تر از مرسدس بنز S کلاس کوپه خواهد بود.

سیستم تعلیق جناقی دوگانه در جلو و چند اتصالی در عقب M850 وجود دارد. ارتفاع فنربندی به انتخاب راننده و حالت رانندگی قابل تنظیم خواهد بود. عملکرد سیستم دو دیفرانسیل نیز، در شرایط مختلف، متفاوت است. بر خلاف نسل جدید سری 7 و آخرین مدل سری 6، بی‌ام‌و سری 8 مدل 2019 از سیستم تعلیق بادی استفاده نخواهد کرد. این موضوع، می‌تواند از نظر کارشناسان و علاقه‌مندان حرفه‌ای خودروهای اسپرت وGT، نقطه ضعف M850 باشد.

فضای داخلی خودرو، جایگاه بسیار خوبی برای راننده فراهم می‌کند تا بر خلاف سری 6، راننده تسلط و دید کافی روی جاده داشته باشد. مواد به کار رفته در کابین، نزدیک به بی‌ام‌و سری 5 است؛ اما چندان لوکس و مشابه سری 7 نیست. از سویی دیگر، ادوات فلزی و کروم در نقاط مختلف داشبورد و تودری‌ها دیده می‌شوند تا خریدار این خودروی گران‌قیمت، تا حدودی شرایط رانندگی با یک محصول لوکس را احساس کند.

نمایشگر لمسی 7 اینچ درمرکز داشبورد، همراه با نسل جدید فناوری آی-درایو (iDrive) قابل استفاده است. پشت فرمان هم نمایشگر تمام دیجیتال 12.3 اینچ وجود دارد. علاوه بر اینها، سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه‌ی جلو (HUD) هم، در M850 به کار گرفته شده است.

بسیاری از تجهیزات مدیریت امکانات خودرو، مثل جوی‌استیک، کلید گران کنترل صدای سیستم سرگرمی، کلید روشن و خاموش پیشرانه، ترمز پارک برقی و دکمه‌ی تغییر حالت رانندگی، در فضای بین صندلی‌ها و نزدیک دسته‌دنده، قرار دارند تا تجمع کلیدها روی داشبورد، گیج‌کننده و ناخوشایند نباشد.

رانندگی با نسل جدید سری 8، البته هیجان‌انگیز و لذت بخش خواهد بود. یکی از مهمترین تفاوت‌های این خودرو با دیگر کوپه‌های هم‌قیمت، حالت‌های رانندگی متفاوت، مثل مود دریفت است که لیز دادن محور عقب را، به بهترین شکل، ممکن می‌کند. گیربکس اتوماتیک 8 سرعته نیز، عملکرد بسیار سریعی دارد و به خوبی M5 است.

این خودرو، همراه با سیستم تغییر زاویه‌ی محور عقب، هم‌زمان با گردش فرمان و محور جلو ارایه می‌شود. حالا با بی‌ام‌و M850، می‌توان به جنگ محصولات مختلف مرسدس بنز AMG و حتی بسیاری از مدل‌های مدرن استون‌مارتین رفت. علاوه بر اینها، سرنشین سری 8 می‌تواند سکوت و آرامش بسیار خوب در سرعت‌های مختلف را تجربه کند.

در ردیف جلو، فضای کافی برای افراد بلندقد وجود دارد. راننده و سرنشین کنار او، راحتی بسیار خوبی در M850 دارند؛ اما برای مسافران صندلی عقب، چنین شرایطی فراهم نیست. پیدا کردن راه مناسب برای دسترسی به ردیف دوم، مشکل است و بعد از قرار گرفتن روی صندلی، جمع‌کردن پاها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

اگر سرنشین جلو، بلند قد باشد یا به هر دلیل بخواهد صندلی خود را عقب بدهد، فضایی برای زانوهای سرنشین ردیف دوم، وجود نخواهد داشت. برای افراد بالغ روی صندلی عقب، فاصله‌ی بسیار کمی بین سر تا سقف و پا تا صندلی جلو وجود دارد. حتی پنجره‌ی عقب برای تماشای بیرون هم، از نظر دید، بسیار محدود است.

این مدل، اسپرت‌ترین محصول بی‌ام‌و به حساب می‌آید و متقاضیان زیادی خواهد داشت؛ اما از نظر ویژگی‌های یک خودروی لوکس با امکانات ویژه، قابل مقایسه با مرسدس بنز S کلاس کوپه نیست. بی‌ام‌و M850، البته به اندازه‌ی پورشه 911 هم، سریع و پرشتاب عمل نمی‌کند. در واقع سری 8، محصولی متعادل در کلاس کوپه‌ی لوکس GT و خودروهای 2 در اسپرت است.

خریدار پرچمدار خودروهای اسپرت‌ بی‌ام‌و، با برچسب قیمت 112 هزار دلار برای نسخه‌ی پایه ازM850i، روبرو است. مدل کروک با سقف جمع‌شونده، 10 هزار دلار گران‌تر است و به قیمت 122 هزار دلار فروخته می‌شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید