در مورد ترخیص یک کالا چه چیزی می دانید؟

کدخبر: ۴۰۵۰۸۱
ترخیص یک کالا یکی از مهمترین مراحل برای شرکت های صادرات و واردات کالا است.
در مورد ترخیص یک کالا چه چیزی می دانید؟

ترخیص کالا یکی از مراحل مهم برای شرکت های واردات و صادرات کالا محسوب می شود. اخبار گمرکی در این زمینه برای این شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه اخبار گمرکی توسط سایت های خبری و اقتصادی مختلفی منتشر می شود. در واقع با این اخبار افراد زیادی را در زمینه ترخیص، واردات و صادرات کالاها و اجناس آگاه می کند.

به صورت معمول ترخیص کالاهای از گمرک های مختلف کشور صورت می گیرد. به انجام کلیه کارها برای آزادی کالا از گمرک ترخیص یک کالا گفته می شود. در طی مراحل آزاد سازی کالا باید اسناد و مدارک مختلفی را ارائه دهید. این مدارک به صورت الکترونیکی و فیزیکی باید آماده شوند. در این مرحله باید هزینه های گوناگونی را انجام دهید. این هزینه ها شامل مالیات، حقوق گمرکی، سود تجاری و تسهیلات دیگر است. در ادامه این مقاله شما را با موارد مختلف درباره ترخیص یک کالا آشنا می کنیم.

 برای ترخیص یک کالا از گمرک چه مراحلی را باید طی کرد؟

برای ثبت یک کالا باید مراحل مختلفی را انجام دهید. در ابتدا باید اظهارنامه خود را در سامانه EPL ثبت کنید. باید کلیه اطلاعات کالای خود را در این سامانه ثبت کرد. تمام ثبت اطلاعات در این سیستم به صورت اینترنتی صورت می گیرد. بعد از آن نیز باید برای تکمیل این ثبت باید مراحل مختلفی را انجام دهید.

در مرحله بعد باید هویت خود را احراز کرد. دایره ای موسوم به دایره فنی گمرک اسناد شما را بررسی می کند. در صورت تایید اسناد برای شما یک شماره ثبت ثبت ارائه می دهد. در طی تایید ترخیص، کالای شما یکی از سه مسیر سبز، قرمز و زرد تقسیم می شود.

با قرارگیری در رنگ قرمز و زرد کالای شما نیاز به کنترل توسط کارشناسان و بازرسان دارد. همچنین کالای شما با اسناد مربوطه تطابق داده می شود. در صورت نیاز به مجوز باید آن ها را تکمیل کنید. گواهی های مختلفی را در این زمینه باید اخذ کرد. همچنین باید به اخبار گمرکی در این مورد توجه کنید.

بازرسی کالا در فرآیند ترخیص یک کالا اهمیت بالایی دارد؟

در روند بازرسی کالا خریدار مورد نظر نسبت به کمیت و نیز کیفیت کالا اطمینان حاصل می کند. توسط این فرد شرکتی برای بازرسی از کالا معرفی می شود. به صورت معمول کارشناسان این شرکت کالای مورد نظر را به طور کامل بررسی می کنند. این کالا از نظر کیفیت، کمیت، استانداردها، گواهی های لازم و غیره مورد ارزیابی قرار می گیرد.

به صورت معمول قراردادی بین شرکت مذکور و فرد مورد نظر امضا می شود. کلیه اطلاعات مربوط به کالا به صورت رسمی و کاملا دقیق در این قرارداد درج می گردد. در واقع با امضای این قرارداد هر دو طرف باید آن را به طور کامل رعایت کنند. اطلاعات آن شامل هزینه های بازرسی، کارمزد کالا، کلیه اطلاعات فیزیکی، تایید استانداردها، تاییدیه مرغوبیت کالا و غیره را شامل می گردد. در صورت مغایرت اطلاعات کالا با اطلاعات مندرج در قرارداد باید به طور دقیق به اطلاع خریدار اطلاع داده شود.

   ترخیص کالا

برای انتخاب یک شرکت ترخیص کالا چه مواردی را باید رعایت کرد؟

برای انتخاب یک شرکت ترخیص یک کالا باید نکات مهمی را در نظر گرفت. به صورت معمول شرکت های فعال در زمینه واردات و صادرات کالا محموله های وارداتی و صادراتی کالا را ترخیص می کنند. توسط این شرکت ها تمام مقررات و الزامات قانونی صورت می گیرد.

این اقدامات شامل مواردی مانند مالیات، هزینه ها، اسناد، مدارک و غیره هستند. در واقع این شرکت ها این موارد را به صورت کامل بررسی می کنند. برای انتخاب یک شرکت عالی قدمت آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. همچنین باید به تجربه شرکت مورد نظر دقت کنید. این شرکت ها باید به مشتریان خود به صورت کاملا صریح و شفاف پاسخ دهند. همچنین به اخبار گمرکی نیز باید توجه کرد. 

برای ثبت یک شرکت ترخیص کالا چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

بسیاری از افراد جامعه برای ترخیص کالاها قصد تاسیس شرکت را دارند. این شرکت ها دارای یک شخصیت حقوقی هستند. این افراد با اخذ مجوز به عنوان نماینده قانونی صاحب کالا اقدام به آزاد سازی کالای مورد نظر می کنند. این شرکت ها قابلیت ترخیص کالا از ادارات مختلف گمرک را نیز دارند. در واقع این شرکت ها به راحتی کار بازرگانی خود را انجام می دهند.

این شرکت ها زیر مجموعه ای از شرکت های بازرگانی به حساب می آیند. باید مدارک مختلفی را برای انجام این کار آماده کنید. تابعیت جمهوری اسلامی ایران یکی از این موارد است. عدم اعتیاد به مواد مخدر از جمله موارد مهم محسوب می شود. همچنین باید کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت سربازی را به ارائه دهد. سن فرد نیز نباید از 25 سال کمتر شود. همچنین در این مورد اخبار گمرکی از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

راد گروپ

جمع بندی

ترخیص یک کالا یکی از مهمترین مراحل برای شرکت های صادرات و واردات کالا است. اخبار گمرکی نیز از اهمیت بسیار بالایی برای این شرکت ها برخوردار هستند. مراحل مختلفی برای ترخیص یک کالا وجود دارد. در اولین مرحله باید در سامانه EPL اظهارنامه خود را ثبت کند. بعد از آن باید کلیه اطلاعات کالای خود را در این سامانه درج شود. بازرسی کالاها از اهمیت بسیار بالایی در ترخیص یک کالا برخوردار است.

به صورت معمول توسط خریدار کالا یک شرکت برای بازرسی کالا معرفی می گردد. توسط این شرکت ها کالاها از نظر موارد مختلفی بررسی می شود. از این موارد می توان به کیفیت، کمیت، استاندارد ها، گواهی های لازم و غیره است. شرکت های مختلفی در زمینه ترخیص اجناس و کالاها فعالیت می کنند. راد کامرشیال گروپ یکی از بهترین شرکت ها در این زمینه محسوب می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توان به نشانی اینترنتی  radcommercialgroup.com مراجعه کرد.  

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید