چرا به دریافت شماره شبا نیاز داریم؟

کدخبر: ۴۰۷۱۸۸
شبا عنوانی اختصاری است برای «شناسه حساب بانکی ایران». یعنی هر شماره حساب بانکی یک شماره اختصاصی و منحصربه‌فرد در سیستم بانکی دارد. این شماره‌ 24 رقمی راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه انتقال الکترونیکی پول است. چرا؟ ادامه مطلب را بخوانید.
چرا به دریافت شماره شبا نیاز داریم؟

دریافت شماره شبا به‌صرفه‌ترین خدمت بانکی

شماره شبا کارراه‌اندازترین خدمات بانکی است چون نه به نام بانک نیاز است و نه به کد شعبه و نوع حساب و چه و چه، دریافت شماره شبا به‌دردبخور است چون هر مبلغی خرد و کلانی را می‌شود با داشتن آن و از طریف سامانه‌های پایا و ساتنا جابه‌جا کرد. محاسبه شماره شبا ارزشمند است چون با توجه به افزایش پلکانی کارمزد کارت به کارت، با هزینه‌ای اقتصادی‌تر و ارزان‌تر می‌شود مبالغ را -بدون عجله- جابه‌جا کرد و از همه مهم‌تر، شناسه شبا برای همه ما مهم است چون امن‌ترین شیوه جابه‌جایی پول است و با رقم‌های کنترلی فراوان، جلوی اشتباه در پرداخت را به حداقل می‌رساند.

دریافت شماره شبا با شماره حساب

هر شماره حساب ایرانی یک شماره شبا منحصربه‌فرد دارد. فرقی نمی‌کند آن حساب از چه نوعی (کوتاه‌مدت، بلندمدت یا قرض‌الحسنه) باشد. با تبدیل شماره حساب به شماره شبا کارتان راه می‌افتد. در اینجا می‌توانید با داشتن شماره حساب همه بانک‌ها و با جاگذاری دقیق همه رقم‌ها شماره شبا بگیرید. فقط حواستان را جمع کنید که به‌جای شماره حساب، شماره کارت وارد نکنید. سیستم تبدیل شماره شبا، با اینکه دقیق و غیرقابل اشتباه است ولی امکان تفکیک رقم اشتباه وارد شده را ندارد. در نتیجه به شما شماره‌ای می‌دهد که شبا نیست!

اگر حواستان پرت بود و این اشتباه را کردید، به دلیل امنیت سیستم شبا -نه مثلِ اشتباه در کارت به کارت- پولی جابه‌جا نمی‌شود ولی باید منتظر بمانید تا در ساعات اداری پول به حساب شما برگشت بخورد. پس برای جلوگیری از اعصاب‌خردی، از همان اول دقت کنید که شماره‌ها را اشتباه و جای هم وارد نکنید.

برای تبدیل شماره کارت به شبا در سایت رده کلیک کنید.

دریافت شماره شبا با شماره کارت

اما شماره حساب چیزی نیست که همیشه همراه داشته باشیم یا معمولا رقمش آنقدر طولانی و پیچیده هست که به یاد نماند. ولی کارت عابربانک اغلب همراه ماست و نظم ۱۶ رقمی‌اش باعث می‌شود راحت‌تر در ذهن بماند. 

با شماره کارت هم می‌شود شماره شبا گرفت؟ 

با اینکه قبل‌تر از این، یک شماره کارت به چند حساب متصل بود و شماره منحصربه‌فردی محسوب نمی‌شد، ولی حالا بیشتر بانک‌ها این امکان را به مشتریانشان می‌دهند تا با داشتن شماره کارت، شماره شبا بگیرند. برای تبدیل شماره کارت به شبا کافی است کلیک کنید و ببینید بانک شما از این امکان ویژه بهره می‌برد یا نه. 

استعلام شماره شبا

حالا بیایید فرض کنیم شماره‌ای در دست دارید که نمی‌دانید شماره حساب است یا شماره کارت یا شماره شبا. از طرفی نمی‌خواهید اشتباه کنید و استرس بگیرید که آیا پول به حساب فرد موردنظر منتقل شده یا نه. پس باید از شماره‌ای که در دست دارید یا به شماره شبا تبدیل شده، مطمئن شوید. کار ساده‌ای است؛ نام صاحب حساب را بلدید؟ کافی است روی دکمه استعلام شماره شبا کلیک کنید. از آنجا که هر شماره شبا به یک فرد اختصاص دارد، پس می‌توانید مطمئن شوید که شماره درست است یا غلط. به همین سادگی!

تبدیل شماره کارت به شماره حساب

وقتی از تبدیل‌های شبایی (مانند تبدیل شماره حساب به شماره شبا و شماره کارت به شماره شبا) استفاده کنید و بانک‌تان اینقدر برای مشتریانش اهمیت و ارزش قائل باشد که چنین امکانی را ارائه بدهد، یک مزیت دیگر هم در اختیار شماست؛ تبدیل شماره کارت به شماره حساب. کاری که بخصوص در جابه‌جایی‌های درون بانکی خیلی به کار می‌آید. شماره کارت این روزها بیشترین استفاده را دارد و وقتی همراهتان باشد، خیالتان راحت است که هم شماره شبا و هم شماره حساب همراه شماست. کافی است از این امکان تبدیل شبا بهره‌مند شوید و عضو رده شوید. 

ساختار شماره شبا چگونه است؟

حالا که از مزایا و شیوه تبدیل شماره شبا با شماره حساب و شماره کارت اطلاع یافتید، بد نیست بدانید که طول شماره شبا یا IBAN (Internet Bank Account Number) معادل ۲۶ کاراکتر است؛ به این ترتیب که ۲ کاراکتر نخست که حروف بزرگ لاتین‌اند، نشانگر اختصار بین‌المللی نام هر کشور است. بقیه کاراکترها فقط شامل رقم است که به این شکل توضیح داده می‌شوند؛ ۲ رقم نخست، ارقام کنترلی یا چک دیجیت شناسه شبا محسوب می‌شود.

این ۲ رقم در واقع عددهای «بازبینی درستی ساختار» است که برای رسیدن به بالاترین سطح اطمینان از دریافت، ارسال کامل و بدون نقص یا تحریف شبا، الزامی است. ۳ ‌تای بعدی، کد ثبت‌شده هر بانک در سیستم بانکداری است. بقیه کاراکترها یعنی ۱۹ رقم باقیمانده، همان شماره حساب شماست. به همین دلیل شماره شبا در رقم‌هایی به شماره حساب شباهت زیادی دارد. اگر در شماره شبا، صفر زیاد می‌بینید به این دلیل است که کمیِ اعداد این تقسیم‌بندی‌ها، با گذاشتن صفر پر می‌شود تا به تعداد استاندارد برسد و شماره اختصاصی شما را بسازد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید