نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 1400 مشخص شد

کدخبر: ۴۰۹۲۶۱
یکی از مهم‌ترین موارد قانونی که همه اشخاص از حقیقی و حقوقی به نحوی با آن سر و کار دارند، مالیات است.
نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 1400 مشخص شد

 این مفهوم مهم و قانونی یکی از راه‌های درآمد دولت است و عدم توجه به آن می‌تواند جریمه‌هایی را در پی داشته باشد. به همین دلیل باید از قوانین و انواع آن آگاهی کامل داشته باشید. مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات است. این نوع از مالیات بندهای خاص خود را دارد.

در این بندها مشخص شده که میزان مالیات چقدر باید باشد و چه مشاغلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند. در ادامه این مطلب به شما کلیاتی از مالیات بر ارزش افزوده را به شما معرفی می‌کنیم و مهم‌تر از همه به شما خواهیم گفت که میزان مالیات بر ارزش افزوده سال 1400 چقدر و قوانین آن چگونه است؟

مالیات بر ارزش افزوده؛ پرداخت بخشی از ارزش فرایند تولید به دولت

همانطور که می‌دانید مفهوم مالیات به بخشی از درآمدهای مستقیم دولت گفته می‌شود که کسب و کارها موظف به پرداخت آن هستند. مالیات بر ارزش افزوده در حقیقت یک درآمد غیر مستقیم است و به تفاوت بین کالا یا خدمات عرضه شده و ارزش کالا و خدمات خریداری شده گفته می‌شود.

به عبارت دیگر این مالیات در طول فرایند خرید از زمان تولید تا عرضه و رسیدن به دست مشتری به صورت مرحله به مرحله دریافت می‌شود و پرداخت کننده آن تولید کننده، عرضه کننده و حتی مصرف کننده یا خریدار خواهند بود. 

یکی از مهم‌ترین اقدامات بخش مالی شرکت‌ها، محاسبات این نوع از مالیات با دقت بالا است. چراکه میزان این مالیات باید به دقت در فرایند کار هر تولید کننده و شرکت ثبت و قابل اندازه گیری باشد. این مبالغ به طور معمول در نرم افزار حسابداری هر مجموعه به دقت ثبت و آرشیو می‌شود. بنابراین محاسبه تاثیر آن پیچیدگی چندانی نخواهد داشت.

مالیات بر ارزش افزوده 1400 چند درصد است؟

مبلغ مالیات بر ارزش افزوده نرخی مصوب است که در ابتدای هر سال توسط سازمان مالیاتی کشور اعلام می‌شود. تعیین این نرخ با توجه به میزان تورم در سال گذشته صورت می‌گیرد و معمولا از اوایل سال برنامه ریزی برای دریافت آن آغاز می‌شود. 

مبلغ مالیات بر ارزش افزوده سال 1400 به طور دقیق مصوب نشده و تنها گمانه زنی‌هایی بر لایحه ارائه شده به مجلس صورت گرفته است. عده‌ای عقیده دارند که مالیات ارزش افزوده در سال جاری مانند سال گذشته حدود 6 درصد به علاوه 3 درصد عوارض است. اما لایحه ارائه شده درصدی بالاتر را نشان می‌دهد. با این حال برای مشخص شدن مبلغ دقیق باید تا ابتدای 1400 صبر کرد.

اما شما می‌توانید برای کسب اطلاعات تخصصی و دقیق از آخرین نرخ، عبارت «نرخ ارزش افزوده 1400» را جستجو و وارد سایت سپیدار سیستم شوید.

مالیات

مالیات بر ارزش افزوده شامل چه مشاغلی نمی‌شود؟

مالیات بر ارزش افزوده فرایندی متفاوت با مالیات مستقیم دارد. به همین دلیل نحوه پرداخت و به طور کلی بندهای اساسی آن با مالیات مستقیم متفاوت است. یکی از این تفاوت‌ها، مشاغل مشمول پرداخت هستند. مالیات غیر مستقیم بیش از هرچیز به مشاغلی مرتبط است که به تولید وابسته هستند.

بنابراین همه مشاغلی که به صورت ماهیانه بیش از 1 میلیارد و 500 هزارتومان درآمد دارند مشمول پرداخت این نوع از مالیات هستند. البته با توجه به کسب و کار و میزان سود و زیان، عدد تعیین شده برای مالیات بر ارزش افزوده متفاوت خواهد بود. این مالیات می‌تواند فروشگاه‌های زنجیره‌ای را نیز دربرگیرد. با نگاهی به اطلاعات مالی نرم افزار فروشگاهی می‌توان از جزییات مبلغ به خوبی آگاه شد.

اما مشاغلی نیز وجود دارند که با رای و نظر شورای اصناف کشور و معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان مالیاتی، از پرداخت این نوع مالیات معاف اعلام شده‌اند. مهم‌ترین مشاغلی که از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند را بشناسید:

• فروشندگان مرغ، ماهی، گوشت گاو و گوسفند

• فروشندگان فرش دستباف 

• نانوایان

• میوه و سبزی فروشان

• میادین میوه وتره بار

• تجهیزات و لوازم پزشکی و دندانپزشکی

• کاغذ، جراید و چاپخانه داران 

• خدمات بانکی

• خوراک دام و طیور

• خدمات پژوهشی و آموزشی

• خدمات حمل و نقل عمومی

محاسبه مالیات

دریافت آخرین اخبار و اطلاعات از نرخ مالیات بر ارزش افزوده 1400 در سپیدارسیستم

یکی از بهترین روش‌های برنامه ریزی مالی، اطلاعات سریع و دقیق از همه قوانین مصوب است. بسیاری از قوانین مانند بیمه، حقوق سال جدید و قوانین مالیاتی همواره در حال به روز شدن هستند و از طرفی منابع موجود در سطح وب اغلب مبهم یا حاوی اطلاعات منسوخ شده از نظر زمانی هستند.

به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم بک منبع مالی جامع و کامل را دنبال کنید. سپیدارسیستم یکی از کامل‌ترین سایت‌ها در حوزه حسابداری و مالی است. در این سایت اطلاعات متنوعی از حسابرسی بیمه تا پاسخ سوالاتی مانند اظهارنامه مالیاتی چیست را به دقت و درستی دریافت خواهید کرد.

همچنین سپیدارسیستم با محتواهای به روز متنوعی مانند مقالات، اخبار و پادکست در حوزه حسابداری و مالی یک سرو گردن از همه منابع اطلاعاتی حسابداری و مالی بالاتر است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم به سایت سر بزنید یا با شماره  ۸۱۰۲۲۰۰۰ 021 تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید