بررسی کرم ضد آفتاب

کدخبر: ۴۱۴۲۰۵
کرم ضد آفتاب یکی از مواردی است که در جلوگیری از ابتلا به بیماری های پوستی ناشی از اشعه ی فرابنفش می تواند تاثیر شایان به ذکری را داشته باشد. کرم های ضد آفتاب به دلیل خصوصیات مفیدی که در مواد آن موجود می باشد از نفوذ تمامی اشعه های مضر به پوست می تواند جلوگیری به عمل آورد
بررسی کرم ضد آفتاب

قرار گرفتن زیر نور آفتاب شاید دلچسب و وسوسه انگیز باشد و افراد زیادی را به سمت خود بکشد  و منبع کاملی از دریافت ویتامین د باشد, ولی به دلیل پرتوهای مضری که به وسیله ی خورشید منتشر می شود برای بدن و پوست مضر باشد. این پرتوها عبارت است از پرتوهای فرابنفشی که باعث ایجاد آسیب های پوستی می شود.

در صورتی که پوست  در بلند مدت با نور آفتاب در تماس باشد به مرور زمان موجب ایجاد لکه های پوستی می شود و بعد از مدتی منجر به ایجاد چین و چروک های عمیق می گردد که این موارد و تکرار آن می تواند به سمت مریضی های پوستی حتی سرطان پیش رود. محققان بعد از انجام تحقیقات فراوان در این زمینه به این نتیجه رسیده اند که استفاده از کرم ضد آفتاب و یا اجتناب از تماس با نور آفتاب می تواند موجب کمتر شدن بیماری های پوستی و زیان های ناشی از اشعه ی فرابنفش شود. 

کرم ضد آفتاب یکی از مواردی است که در جلوگیری از ابتلا به بیماری های پوستی ناشی از اشعه ی فرابنفش می تواند تاثیر شایان به ذکری را داشته باشد. کرم های ضد آفتاب به دلیل خصوصیات مفیدی که در مواد آن موجود می باشد از نفوذ تمامی اشعه های مضر به پوست جلوگیری به عمل آورد. زمانی که  در مقابل نور آفتاب قرار می گیرید, اشعه ی فرابنفش که در دو نوع  UVA و UVB  است مستقیما با پوست شما در تماس می باشد.

اشعه ی فرابنفش UVB عامل اصلی آفتاب سوختگی است و منجر به قرمزی پوست می شود و به مرور زمان باعث ایجاد برخی بیماری های پوستی مانند سرطان می گردد. اشعه ی فرابنفش UVA به عمق پوست مستقیما نفوذ می کند. این اشعه مسئولیت برنزه کردن پوست را دارد و در پوست برخی لکه های تیره ایجاد می کند, و ممکن است در صورت تماس زیاد با این اشعه, منجر به ایجاد چین و چروک و حتی پیری زودرس پوست گردد.

ضد آفتاب مای

1 کرم ضد آفتاب

بهترین کرم ضد آفتاب:

امروزه شیوع سرطان های پوستی به دلیل آلودگی هوا و کاهش لایه ی اوزون و افزایش فعالیت های روزمره در فضاهای باز و زیاد شدن حرارت زمین و قرار گرفتن در معرض اشعه ی آفتاب روز به روز بیشتر شده است. کرم ضد آفتاب به عنوان سدی است که از پوست در مقابل اشعه های ماورای بنفش محافظت می نماید.

ضد آفتاب که یک دارو و پماد بدون نسخه است نه تنها موجب محافظت پوست در مقابل هر دو نوع اشعه های فرابنفش می شود بلکه به دلیل پوشانندگی بالایی که دارد می توان از آن به عنوان یک کرم آرایشی روزانه استفاده نمود. کرم ضد آفتاب با پوشانندگی بالا برای همه ی افراد می تواند به عنوان یک امتیاز مثبت به حساب بیاید چرا که هم می توان از آن برای محافظت از پوست استفاده نمود و هم برای پوشش دهی پوست صورت. بهترین ضد آفتاب دارای برخی ویژگی هایی است به این صورت که:

1. SFP آن نباید از 30 کمتر و از 50 بیشتر باشد.

2. در مقابل آب مقاومت داشته باشد به این صورت که زمانی که مدت طولانی را بیرون از منزل طی می کنید این قابلیت موجب می شود تا ضد آفتاب بیشتر در پوست شما دوام داشته باشد.

3. از پوشش دهی بالایی برخوردار باشد.

4. از ماندگاری زیادی برخوردار باشد .

در این راستا شاید ذهن همه را این سوال درگیر کند که  کرم ضد آفتاب خارجی بهتر است یا کرم ضد آفتاب ایرانی؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که شاید چندین سال پیش به صراحت و بدون شک اعلام می شد که کرم های ضد آفتاب خارجی بهترین کیفیت را دارند ولی امروزه شرکت های دارویی و بهداشتی آرایشی ایرانی به اندازه ای پیشرفت نموده اند که بهترین کرم ضد آفتاب و ضد چروک را به بازار با کیفیت برابر با کرم های خارجی ارائه می دهند. از این سو انتخاب و تصمیم با خود مصرف کننده می باشد که انتخاب کند کدام یک از آن ها بهتر است. کرم ضدآفتاب ثانیکالا یکی از بهترین کرم ضد آفتاب های موجود ایرانی است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

ضد آفتاب اریکه

2 کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب به چه صورت عمل می کند؟ 

کرم ضد آفتاب به دو صورت اولیه و ثانویه محافظت می کنند, از آن جایی که موانع فیزیکی موجود در محیط, نور را پخش و منعکس می کنند و موانع شیمیایی نیز موجب جذب آن می شود نحوه ی محافظت ضد آفتاب شامل دو عامل اولیه و ثانویه می شود. آنتی اکسیدان ها و آنزیم های ترمیم کننده DNA و اسمولیت ها از عوامل ثانویه هستند که با ایجاد حفاظ در مقابل صدمه هایی که از تابش فتوشیمیایی اشعه ماورا بنفش خورشید ناشی می شود به کم کردن تاثیر آن کمک شایان به ذکری می کنند.

کرم ضد آفتاب مثل یک جلیقه ی ضد گلوله عمل می کند و اقدام به توقف امواج اشعه های ماورای فرابنفش خورشید قبل از رسیدن به پوست و ایجاد صدمه و آسیب به آن می کند. مواد داخلی و ترکیبی کرم های ضد آفتاب شامل مولکول های ضد آفتاب ارگانیک و طبیعی بوده که با رنگدانه های غیر آلی جذب کننده ی اشعه ی ماورا بنفش ترکیب شده اند. همین ترکیب باعث پراکندگی و انعکاس اشعه های ماورای فرابنفش خورشید می شود.

برای این که سطح حفاظت را در کرم ضد آفتاب افزایش داد, باید در ترکیب مواد داخلی کرم به اندازه ی کافی از این عوامل محافظت کننده موجود باشد و مصرف کننده نیز این کرم را به صورت کامل در همه ی قسمت های پوست و با اندازه ی مناسب پخش نماید و هر چند ساعت یکبار اقدام به تجدید آن نماید. کرم ضد آفتاب با جذب کردن و انسداد اشعه های مضر به وسیله ی ترکیبی از ذره های فیزیکی و شیمیایی  عمل می کند.

ذرات فیزیکی شامل ترکیب اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم می باشد که جهت منعکس نمودن بازتاب اشعه های مضر نور آفتاب از پوست مورد استفاده قرار می گیرند. مواد شیمیایی که در ضد آفتاب موجود می باشد قبل از نفوذ این اشعه ها به پوست اقدام به واکنش نموده و آن را جذب و انرژی را به عنوان گرما آزاد می کند. برای مبارزه با اشعه های UVA و  UVB  ترکیب انسداد و جذب اشعه ی ماورا بنفش بسیار مهم می باشد. 

کرم ضد آفتاب

3 کرم ضد آفتاب

مکانیسم عملکرد ضد آفتاب های شیمیایی:

همانگونه که در مباحث قبلی نیز به این موضوع اشاره شد از عوامل ثانویه می توان به اسمولیت ها و آنزیم های ترمیم کننده ی دی ان ای و آنتی اکسیدان ها اشاره نمود, چرا که همه ی این موارد با ایجاد مزاحمت در آبشار شیمیایی موجب کمتر شدن آسیب های پوستی می شود. مکانیسم عملکرد ضد آفتاب های شیمیایی به این صورت است که شامل ترکیب معطر و متصل به یک گروه کربونیل می باشد. این ساختار این امکان را می دهد تا با انرژی خیلی زیادی تمامی اشعه های مضر جذب شده و موجب برانگیخته شدن مولکول ها در یک حالت شود. این امر در نهایت موجب به برگشتن مولکول ها به حالت زمین شده و انرژی کمی از این طول موج ها آزاد می شود.

مکانیسم عملکرد آنتی اکسیدان ها به این صورت است که موجب کاهش گونه های واکنش اکسیژن تولید شده از اشعه UVA می شود. این گونه های واکنش اکسیژن به وسیله ی آنتی اکسیدان هایی که موجود در بدن هستند پیدا می شود. این آنزیم ها در اثر تولید بیش از اندازه ی اکسیژن فعال  اشباع شده و در نتیجه منجر به کمبود آنتی اکسیدان ها و آسیب به پروتئین ها می شود.

ضد آفتاب مدیسان

4 کرم ضد آفتاب

میزان استفاده از کرم ضد آفتاب باید چقدر باشد:

اکثر افراد اطلاعات کاملی در مورد میزان استفاده از کرم ضد آفتاب را بر روی پوست خود ندارند و همین امر موجب می شود تا کرم ضد آفتاب به درستی عمل نکند. مقدار و میزان استفاده از کرم ضد آفتاب بر روی پوست صورت باید حداقل 2 بند انگشت باشد و زمان استفاده نیز باید به این گونه باشد که 20 دقیقه قبل از بیرون آمدن از خانه استفاده شود تا در این راستا کرم به خوبی بتواند در پوست نفوذ کرده و ثابت شود. 

 استفاده از این کرم ها برای اشخاصی که در مقابل نور آفتاب هستند ضروری است و این موضوع که روز آفتابی باشد یا ابری تفاوتی در استفاده از کرم برای این افراد ایجاد نمی کند.  برخی از افراد که دارای پوست حساس تری هستند خیلی سریع تر در معرض آسیب های پوستی می توانند قرار بگیرند و بایستی حتما از پوشش مناسب ضد آفتاب قبل از قرار گرفتن در مقابل تابش نور آفتاب استفاده نمایند

مانند سالمندان و یا کودکان و کسانی که از خال های زیادی در پوست خود برخوردار هستند و یا افرادی که دارای ملاسما و یا لک های بارداری هستند. افرادی که دارای کک و مک هستند و یا تحت درمان با لیزر و یا رادیوتراپی قرار گرفته اند. شناگرهایی که در استخرهای سر باز شنا می کنند و یا هر فرد مبتلا به بیماری های خود ایمنی هستند  و یا از بیماری های  پوستی رنج می برند باید حتما  و حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده نمایند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید