نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث 1400 +نکات استعلام و محاسبه

کدخبر: ۴۱۴۶۹۳
در جدیدترین بخشنامه بیمه مرکزی، نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث سال 1400 اعلام شده است. در این مقاله جدول نرخ و نحوه استعلام و محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث 1400 را توضیح می‌دهیم.
نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث 1400 +نکات استعلام و محاسبه

نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث سال 1400

هرسال نرخ جدید بیمه شخص ثالث توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود. بیمه شخص ثالث بیمه‌ای اجباری است که تمام دارندگان وسایل نقلیه موتوری (سواری، موتورسیکلت، اتوبار و ...) باید داشته باشند. این بیمه برای جبران هزینه‌های سنگین ناشی از تصادفات رانندگی است. بیمه شخص ثالث سه نوع پوشش دارد:

1. پوشش مالی راننده زیان‌دیده

2. پوشش جانی راننده و افراد زیان‌دیده

3. پوشش جانی راننده مقصر (خسارت راننده)

قیمت بیمه شخص ثالث با توجه به عوامل مختلفی مانند نرخ دیه، کاربری وسیله نقلیه، تعداد سیلندر و ... مشخص می‌شود. در بخشنامه جدید بیمه شخص ثالث که توسط بیمه مرکزی منتشر شده است، نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث 1400 اعلام شده است. در ادامه نرخ بیمه شخص ثالث سال 1400 را برای انواع وسیله نقلیه خواهید دید.

قیمت بیمه شخص ثالث برای انواع وسیله نقلیه

در این بخش می‌توانید قیمت بیمه شخص ثالث را برای انواع وسیله نقلیه در جدول‌ زیر ببینید. در جدول زیر نرخ پایه بیمه شخص ثالث برای انواع وسیله نقلیه درج شده است.

قیمت پایه بیمه شخص ثالث با احتساب کمترین پوشش مالی (16 میلیون تومان) و بدون اعمال هرگونه تخفیف یا جریمه است. این به این معنا است که با افزایش پوشش مالی، داشتن جریمه دیرکرد یا اعمال تخفیف عدم خسارت ممکن است قیمت‌های زیر کاهش یا افزایش داشته باشند.

در ادامه جدول برخی نکات مهم مربوط به هرکدام از وسایل نقلیه را توضیح خواهیم داد.

جدول حق بیمه

1. خودروی سواری شخصی

خودروی سواری شخصی خودرویی است که استفاده آن کاملا شخصی است و از آن برای حمل و نقل عمومی استفاده نمی‌شود. باید توجه کنید که تاکسی‌های اینترنتی جزو این دسته نیستند و باید در زمان خرید بیمه شخص ثالث کاربری خودرو تاکسی اینترنتی ثبت شود. برای خودروهای سواری مسافرکش درون شهری و برون شهری با توجه به نوع خودرو، به ترتیب 10 و 20 درصد به مبلغ حق‌بیمه شخص ثالث سواری اضافه می‌شود.

جدول نوع خودرو

 

2. اتوکار (وسایل نقلیه مسافری با بیش از 6 سرنشین)

به خودروی مسافری با بیش از 6 نفر سرنشین (با احتساب راننده و شاگرد) اتوکار گفته می‌شود. ون، مینی‌بوس، اتوبوس و ... از انواع اتوکار هستند.

3. بارکش

خودرویی که صرفا مجاز حمل بار و وسیله است خودروی بارکش نام می‌گیرد. نرخ پایه خودروی بارکش در شرایط خاص ممکن است افزایش داشته باشد. در صورتی که از خودرو برای حمل مواد سوختنی استفاده شود 25 درصد و در صورت استفاده برای حمل مواد منفجره 50 درصد به حق‌بیمه پایه وسیله نقلیه بارکش اضافه می‌شود.

هزینه بیمه شخص ثالث و مقدار پوشش مالی ثالث

علاوه بر مبلغ حق‌بیمه پایه، هزینه بیمه شخص ثالث به مبلغ پوشش مالی این بیمه نیز بستگی دارد. مبلغ پوشش مالی بیمه شخص ثالث هرسال با توجه به نرخ دیه مشخص می‌شود. نرخ دیه در سال 1400 توسط ستاد دیه در ماه حرام برابر با 640 میلیون تومان و در ماه غیر حرام 480 میلیون تومان اعلام شده است. حداقل مبلغ پوشش مالی بیمه شخص ثالث سال 1400 برابر با یک‌چهلم مبلغ دیه در ماه حرام یعنی 16 میلیون تومان و حداکثر پوشش مالی نیز برابر با نصف مبلغ دیه در ماه حرام یعنی 320 میلیون تومان است.

نرخ بیمه شخص ثالث به صورت پایه (با حداقل پوشش مالی) در تمامی شرکت‌های بیمه برابر است و تنها با تغییر مبلغ پوشش مالی تغییر می‌کند. علاوه بر پوشش مالی دو عامل دیگر یعنی جریمه دیرکرد و تخفیف عدم خسارت نیز بر قیمت بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارند. جریمه دیرکرد برای بیمه شخص ثالث به صورت روزانه محاسبه می‌شود و مقدار آن به نوع خودرو (تعداد سیلندر و گروه خودرو) بستگی دارد. حداکثر مقدار برای جریمه دیرکرد نیز برابر با جریمه دیرکرد یکسال برابر با 365 روز است. یعنی اگر دیرکرد شما بیش از یکسال باشد، جریمه شما همان 365 روز محاسبه می‌شود.

محاسبه بیمه شخص ثالث

برای محاسبه بیمه شخص ثالث عوامل مختلفی بررسی می‌شوند. نوع وسیله نقلیه، نوع و کاربری خودروی سواری، تخفیف عدم خسارت بیمه در سال‌های قبل، میزان پوشش مالی و ... از عواملی هستند که بر قیمت بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارند.

به طور معمول تنها تخفیف قابل لحاظ برای محاسبه بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت است. این تخفیف نشان می‌دهد که راننده خودرو در سال‌های قبل به دلیل رانندگی ایمن باعث ایجاد تصادف نشده است و همین امر باعث می‌شود تا در سال‌های بعد هنگام خرید بیمه شخص ثالث بتواند از تخفیف استفاده کند.

.مقدار تخفیف عدم خسارت به ازای هرسال عدم خسارت، 5 درصد است. یعنی در سال اول 5 درصد تخفیف، در سال دوم 10 درصد، در سال سوم 15 درصد و به همین ترتیب تا سال چهاردهم به 70 درصد می‌رسد. حداکثر مقدار تخفیف شخص ثالث 70 درصد است و پس از سال چهاردهم دیگر به مقدار تخفیف اضافه نخواهد شد.

استعلام بیمه شخص ثالث

برای استعلام بیمه شخص ثالث روش‌های مختلفی وجود دارد. در شرایط فعلی که ویروس کرونا برای بسیاری از فعالیت‌ها مشکلات عمده ایجاد کرده است، بهترین راه استعلام بیمه شخص ثالث، استفاده از سایت‌های خرید آنلاین بیمه مانند بیمیتو، ازکی و ... است.

برای استعلام بیمه شخص ثالث به صورت آنلاین شما به اطلاعات خودرو و بیمه‌نامه‌ی سال قبل نیاز دارید. همچنین در سایت ازکی می‌توانید با استفاده از کد یکتای بیمه‌نامه و کد ملی به راحتی بیمه شخص ثالث خود را استعلام کنید.

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌های خرید آنلاین بیمه مانند ازکی و بیمیتو و ... به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث را خریداری یا تمدید کنید. خرید آنلاین بیمه شخص ثالث به خصوص در زمانی که سررسید بیمه نزدیک است بسیار اهمیت دارد و شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان و فقط با داشتن دسترسی به اینترنت بیمه خود را خریداری کنید.

برای خرید آنلاین بیمه شخص ثالث ابتدا لازم است اطلاعات اولیه خودرو و بیمه سال قبل را وارد کنید تا به بخش استعلام بیمه شخص ثالث وارد شوید.

بیمه شخص ثالث

در بخش استعلام شما می‌توانید نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث را از تمامی شرکت‌های بیمه مشاهده کنید. همچنین می‌توانید مقدار پوشش مالی بیمه شخص ثالث و یا در صورت نیاز شرکت بیمه خود را نیز تغییر دهید.

شما می‌توانید در تمامی مراحل استعلام و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث از سایت‌های بیمیتو و ازکی، در صورت نیاز به راهنمایی یا وجود مشکل به صورت 24 ساعته با مشاورین بیمیتو و ازکی تماس بگیرید و از راهنمایی آن‌ها استفاده کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید