چگونه باید به زعفرانیه رفت؟

کدخبر: ۴۱۵۶۲۳
بیش از یک قرن پیش محله‌ای در شمال تهران وجود داشت که آب‌وهوای آن هوش از سر ساکنانش می‌برد.
چگونه باید به زعفرانیه رفت؟

در آن زمان، کوچه باغ‌های کاهگلی و درختان میوه که از بالای دیوار به بیرون متمایل شده بودند، خودنمایی می‌کردند. رفته‌رفته جاده‌ای برای دسترسی راحت‌تر به این منطقه کشیده شد. این منطقه که زعفرانیه نام دارد،‌ توسط خیابان ولیعصر به مرکز شهر وصل شده است. امروزه کمتر می‌توان حال‌وهوای کوچه باغ‌های نمدار و سرسبز را در این منطقه مشاهده کرد.

این منطقه تبدیل به محله‌ای اعیان‌نشین و گران‌قیمت شده است. مراکز تجاری و تفریحی بسیاری در این منطقه وجود دارند. از این رو، برای دسترسی به این مراکز و به طور کلی رفت‌وآمد در مرکز شهر،‌ وضعیت حمل‌ونقل عمومی مورد سوال قرار می‌گیرد. در ادامه به چگونگی حمل‌ونقل در محدودهٔ زعفرانیه خواهیم پرداخت. 

بی‌آرتی،‌ آشنای دیرینه

طولانی‌ترین خیابان تهران یعنی ولیعصر، فاصله‌ها را نزدیک کرده است. وجود خطوط اتوبوس‌های تندرو در این خیابان سبب شده که در سریع‌ترین زمان ممکن بتوان به مقصد رسید. البته اتوبوس بی‌آرتی مخصوص زعفرانیه وجود ندارد. بلکه مسافران باید در ایستگاه تجریش پیاده شوند و برای ادامهٔ‌ مسیر از تاکسی‌ها و ون‌های مسافربری استفاده کنند.

زعفرانیه بین ولنجک و تجریش است. از طرفی مسافران می‌توانند از طریق خط ۴ بی‌آرتی به مقصد پایانهٔ افشار حرکت کرده و در پایانه، تاکسی‌ها به مقصد زعفرانیه را سوار شوند. همچنین در ضلع جنوبی میدان تجریش، پایانهٔ اتوبوس‌رانی شهری قرار گرفته است. در این ایستگاه، خطوط‌ بسیاری برای زعفرانیه، پایانهٔ‌ اوشان و میدان قدس وجود دارد.

مترو، غریبه‌ای دور

زعفرانیه از جمله محلاتی است که در آن خط مترو وجود ندارد. البته می‌توان از خط متروی تجریش که خط ۱است، برای رسیدن به زعفرانیه استفاده کرد. اگر از خط ۲ وارد مترو می‌شوید، در ایستگاه امام خمینی و از خط ۴ در ایستگاه دروازه دولت وارد خط ۱ شوید. با این حال، تاکنون خط مترویی مخصوص محلهٔ زعفرانیه احداث نشده است. ساکنان این منطقه به همین دلیل بیشترین استفاده از خودروهای شخصی را دارند.  

خودروهای شخصی، همراه همیشگی

نبود وسایل حمل‌ونقل مخصوص از یک طرف و متمول بودن ساکنان محدودهٔ‌ زعفرانیه از طرف دیگر سبب شده که استفاده از خودروهای شخصی در این منطقه به وفور دیده شود. به همین دلیل، مسیر ولنجک تا زعفرانیه در بیشتر اوقات ترافیک است. خودروهای شخصی به اتوبان چمران،‌ خیابان شریعتی، و ولیعصر دسترسی مناسبی دارند. 

زعفرانیه

کلام آخر

اراضی که در گذشته برای کشاورزی و باغ‌داری استفاده می‌شدند، در حال حاضر تبدیل به مراکز تجاری و تفریحی شده‌اند. اگر به آگهی‌های خانه و املاک زعفرانیه در دیوار سر بزنید، خواهید دید که قیمت املاک در این منطقه بسیار بالا است. اما جاذبه‌های تفریحی و گردشی زیادی برای عموم مردم وجود دارد. وجود باغ فردوس، امامزاده صالح، بازار تجریش و مراکز لوکس تجاری، دلیلی مناسب برای رفت‌وآمد به این محدوده هستند. زعفرانیه به لحاظ دسترسی وضعیت بدی ندارد. چرا که از متروی تجریش، خطوط بی‌آرتی و اتوبوس‌های خطی می‌توان به این محدوده دسترسی پیدا کرد. اما در واقع، هیچ خط مترو و بی‌آرتی مخصوص زعفرانیه وجود ندارد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید