هزینه ثبت برند (نام و نشان تجاری) در سال ۱۴۰۰

کدخبر: ۴۲۱۳۰۵
همۀ اشخاص می‌توانند پیش از عرضه محصول به بازار برای ثبت قانونی برند خود اقدام نمایند.
هزینه ثبت برند (نام و نشان تجاری) در سال ۱۴۰۰

 قانون ثبت علائم تجاری ایران صراحتاً مشخص کرده است که ثبت قانونی برند الزامی نیست، اما حق استفاده انحصاری از نام و نشان تجاری ثبت‌شده تنها در اختیار شخصی قرار می‌گیرد که روال قانونی کار را طی کند و هزینه ثبت برند را پرداخت نماید. در این مقاله، به بررسی هزینه ثبت برند در سال ۱۴۰۰ می‌پردازیم و عوامل موثر در افزایش قیمت‌ها را بیان می‌کنیم.

هزینه‌های ثبت برند در سال ۱۴۰۰

چهار عامل تاثیرگذار در هزینه ثبت برند در سال ۱۴۰۰ عبارت‌اند از:

۱. هزینه ثبت اظهارنامه علائم تجاری در سامانه مرکز مالکیت معنوی

۲. هزینه درج آگهی تقاضای ثبت برند (اصطلاحاً آگهی اول) در روزنامه رسمی کشور

۳. مبلغ پرداختی به عنوان حق‌الثبت به مرکز مالکیت معنوی برای صدور گواهی ثبت علائم تجاری

۴. هزینه انتشار آگهی ثبت علامت تجاری (اصطلاحاً آگهی دوم) در روزنامه رسمی

هزینه ثبت اظهارنامه برند در سال ۱۴۰۰

هزینه ثبت قانونی علائم تجاری به نوع شخصیت (حقیقی یا حقوقی) و تعداد طبقات درخواستی بستگی دارد. منظور از طبقه، نوع خدمات یا کالاهایی است که هر شخص حقیقی یا حقوقی برای برند خود در نظر می‌گیرد. با افزایش طبقات برند به ازای هر طبقه مبلغ بیست هزار تومان به هزینه ثبت برند اشخاص حقیقی و مبلغ چهل هزار تومان به هزینه ثبت برند اشخاص حقوقی اضافه می‌شود.

هزینه ثبت آگهی تقاضای برند در سال ۱۴۰۰

پس از ثبت اظهارنامه برند در سامانه مالکیت معنوی، کارشناسان این مرکز به بررسی مدارک شما می‌پردازند. اگر پرونده شما کاستی یا اشکالی نداشته باشد، گواهی درج آگهی اول در روزنامه رسمی برای شما صادر می‌شود. حداقل هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران ۱۵۴ هزار تومان است و عواملی نظیر تعداد سطرها و سیاه‌وسفید یا رنگی بودن لوگوی شما بر محاسبه این مبلغ تاثیرگذار می‌گذارند.

حق‌الثبت گواهینامه ثبت برند

با چاپ آگهی اول در روزنامه رسمی، از عموم تقاضا می‌شود که در مهلتی یک‌ماهه اگر با نام و نشان تجاری مورد نظر ارتباط یا تعارضی دارند، آن را اعلام نمایند. پس از گذشت این بازه زمانی و در صورت نبودن اعتراضی به آن، گواهی ثبت علامت تجاری (برگه ثبت برند) صادر می‌شود. این هزینه ثبت برند در سال ۱۴۰۰ برای اشخاص حقیقی ۱۲۰ هزار تومان و برای اشخاص حقوقی ۲۴۰ هزار تومان است.

هزینه آگهی دوم ثبت برند در روزنامه رسمی

آخرین مرحله ثبت قانونی علائم تجاری در ایران، انتشار آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی است. پرداخت این هزینه ثبت برند در سال ۱۴۰۰ به صورت آنلاین انجام می‌گیرد و نیازی به مراجعه حضوری متقاضی نیست. این مبلغ نیز همانند آگهی اول محاسبه می‌شود و به تعداد کاراکترها و ابعاد کادر وابسته است.

هزینه ثبت بین‌المللی برند

ثبت بین‌المللی برندهای ایرانی تحت کنوانسیون مادرید انجام می‌شود. برای این منظور، پس از ثبت قانونی برند در داخل کشور، باید با داشتن کارت بازرگانی به سایت مالکیت فکری جهانی مراجعه کرد. گفتنی است که هزینه ثبت برند بین‌المللی در سال ۱۴۰۰ به دلار محاسبه می‌شود و به تعداد کشورهایی بستگی دارد که اشخاص می‌خواهند برای آنها درخواست دهند.

هزینه تمدید برند در سال ۱۴۰۰

علائم تجاری در ایران برای دوره‌هایی ده‌ساله به ثبت می‌رسند. در نتیجه پس از گذشت این بازه زمانی، مالک برند باید برای تمدید آن اقدام نماید. هزینه تمدید برند برای یک دوره ۱۰ ساله معادل حق‌الثبت برند است. برای این منظور کافی است فرم درخواست تمدید را در سامانه مرکز مالکیت معنوی پر کنید و هزینه آن را پرداخت نمایید.

نحوه پرداخت هزینه‌های ثبت برند و لوگو

متقاضیان ثبت برند در ایران باید به سامانه مرکز مالکیت معنوی کشور مراجعه نمایند. این سامانه به منظور ثبت علائم تجاری طراحی شده است و افراد بدون مراجعه حضوری می‌توانند نام و نشان تجاری خود را به صورت قانونی ثبت کنند. پیگیری پرونده و رفع نواقص آن و نیز پرداخت آنلاین هزینه ثبت برند و تمدید آن تنها از طریق همین سامانه انجام می‌شود.

در سال ۱۴۰۰ کمترین هزینه ثبت برند ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال (دو میلیون و پانصد هزار تومان) است. این مبلغ با احتساب کلیه واریزی‌های دولتی و هزینه آگهی‌ها در روزنامه رسمی محاسبه شده است. گفتنی است که هزینه ثبت لوگو و نشان تجاری لاتین تفاوتی با هزینه ثبت برند فارسی ندارد. 

مدارک ثبت برند اشخاص حقیقی

  • کارت ملی و شناسنامه متقاضی
  • مجوز فعالیت (که می‌تواند جواز کسب، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز تاسیس و یا هر نوع گواهی فعالیت از نهادهای قانونی باشد.)
  • کارت بازرگانی (برای علائمی که در آنها از حروف لاتین استفاده شده است.)

مدارک ثبت برند اشخاص حقوقی

  • شناسنامه و کارت ملی متقاضیان
  • روزنامه رسمی تاسیس یا آخرین تغییرات شرکت (نباید بیش از دو سال از آنها گذشته باشد.)
  • کارت بازرگانی (برای علائم تجاری لاتین)
  • مجوز فعالیت (که می‌تواند پروانه ساخت، پروانه بهره‌برداری، جواز تاسیس، جواز کسب و یا هر نوع گواهی فعالیت از نهادهای قانونی باشد.)

مراحل ثبت برند در سال ۱۴۰۰

گام نخست برای ثبت علائم تجاری، استعلام نام و نشان مورد نظر است. از این طریق می‌توان اطمینان حاصل کرد که علامتی مشابه آن به ثبت نرسیده است. این اقدام همچنین موجب می‌شود که روند قانونی ثبت برند زمان کمتری ببرد. زیرا اگر نام پیشنهادی تکراری باشد، مرکز مالکیت فکری آن درخواست را بازمی‌گرداند.

از زمانی که اظهارنامه به این اداره ارسال می‌شود، ۳۰ تا ۴۵ روز کاری برای صدور آگهی اول زمان لازم است. این آگهی در روزنامه رسمی انتشار می‌یابد و سی روز برای اعتراض به آن فرصت داده می‌شود. سپس حدود چهار هفته دیگر زمان می‌برد تا گواهینامه ثبت برند صادر شود و با آگهی دوم در روزنامه رسمی این پروسه به پایان برسد.

بنابراین، از زمان ارسال اظهارنامه و پرداخت هزینه ثبت برند در سال ۱۴۰۰ تا زمان دریافت گواهی نهایی حدود سه ماه طول می‌کشد. باید یادآوری کرد که اعتبار برندهای ثبت‌شده در ایران دَه‌ساله است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید