هر آنچه باید در مورد ویتامین E و توکوفرول بدانید

کدخبر: ۴۲۴۷۴۸
ویتامین E یکی از معروف‌ترین و در عین حال، محبوب‌ترین ویتامین‌هایی است که به دلایل گوناگون و برای اهداف مختلف، مورد استفاده‌ی عموم مردم قرار می‌گیرد.
هر آنچه باید در مورد ویتامین E و توکوفرول بدانید

 وجود برخی اطلاعات نادرست در مورد این ویتامین و افسانه‌های غلطی که برخی از افراد در رابطه با آن نقل می‌کنند، سبب ایجاد برخی از باورهای نادرست در خصوص ویتامین E شده است. اگر دوست دارید اطلاعات علمی و درستی در مورد این ویتامین کسب کنید و با مزایا‌ی منحصربه‌فرد مصرف منظم آن آشنا شوید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

توکوفرول چیست؟ عضو طلایی خانواده‌ی ویتامین‌ها را بهتر بشناسید

آن‌چیزی که امروزه با نام ویتامین E می‌شناسیم، در واقع گروهی هشت‌تایی از ویتامین‌های محلول در چربی است که اولین گونه‌ی آن‌ها در سال ۱۹۲۰ کشف شد و از آن زمان تاکنون، یکی از ویتامین‌های حیاتی برای سلامتی، محسوب می‌شود. توکوفرول، در واقع یکی از زیرمجموعه‌‌های ویتامین E است و ارتباط مستقیمی نیز با عملکرد صحیح بدن و سلامت انسان در سنین مختلف دارد.  این ویتامین، در میان ویتامین‌های محلول در چربی قرار دارد و یکی از ۱۳ ویتامینی است که بدن انسان برای داشتن عملکرد درست به آن‌ نیاز دارد.

قرص ویتامین E

مهم‌ترین خاصیت توکوفرول، که این ویتامین را به یک ریزمغذی بسیار مهم در میان ویتامین‌ها تبدیل می‌کند، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است. این خاصیت سبب می‌شود تا توکوفرول بتواند با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه کند و عوارض مختلفی که در اثر فعالیت این رادیکال‌ها اتفاق می‌افتند را کاهش دهد یا به‌طور کل متوقف کند؛ بنابراین توکوفرول و به‌طور کلی ویتامین E، از ضروری‌ترین ویتامین‌هایی است که وجود آن در بدن انسان اهمیت بسیار زیادی دارد و سلامت ما را به‌صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مزایای ویتامین E؛ افسانه یا واقعیت؟

مزایا و خواص مختلفی که برای ویتامین E معرفی می‌شوند، گاهی چنان غیرواقعی و اغراق‌آمیز هستند که روی خواص واقعی این ویتامین نیز سایه‌ی شبهه می‌اندازند و افراد را دچار تردید می‌کنند. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین مزایای توکوفرول که تحقیقات علمی نیز آن‌ها را اثبات کرده‌اند، می‌پردازیم:

• تقویت عملکرد سیستم ایمنی

یکی از مهم‌ترین مزایای ویتامین E برای بدن، تقویت سیستم ایمنی و محافظت در مقابل عوامل بیماری‌زا همچون ویروس‌ها و باکتری‌ها است. از طرف دیگر، وجود این ویتامین در بدن، از ایجاد لخته‌ی خون در بدن و افزایش فشار خون نیز جلوگیری می‌کند.

• متعادل‌کردن سطح کلسترول در بدن

ویتامین E، سطح کلسترول را متعادل می‌‌کند و با این‌کار، باعث عملکرد صحیح اعصاب، سلول‌ها و هورمون‌های بدن ما می‌شود.

• افزایش سرعت ترمیم پوست

از دیگر فواید ویتامین E که در سایه‌ی خاصیت آنتی‌اکسیدانی این ویتامین حاصل می‌شود، کمک به ترمیم پوست و افزایش سرعت این روند است. در کنار این موضوع، توکوفرول، با رطوبت‌رسانی عمیق به پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی آن، از پیری‌زودرس پوست شما نیز جلوگیری می‌کند.

• ایجاد تعادل در هورمون‌ها

ایجاد تعادل در غدد درون‌ریز و برقراری تعادل هورمونی در بدن، از دیگر مزایایی است که با مصرف منظم ویتامین E می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.

• کمک به بیماران آلزایمری

یکی از بهترین ویتامین‌هایی که سرعت ازدست‌رفتن حافظه در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد و تاثیر مستقیمی نیز در عملکرد این بیماران برجای می‌گذارد، توکوفرول است. پزشکان با تجویز این ویتامین به بیماران آلزایمری، شرایطی را فراهم می‌آورند تا این افراد، دیرتر استقلال خود را از دست بدهند و به کمک دیگران نیاز پیدا کنند.

• حفظ سلامت موها

برای داشتن موهایی سالم و درخشان، حتما باید مصرف منظم ویتامین E را در اولویت‌های خود قرار دهید. این ویتامین، با افزایش سرعت خون‌رسانی به پوست سر، امکان داشتن موهایی سالم و درخشان را برای شما فراهم می‌آورد.

• مبارزه با رادیکال‌های آزاد

از دیگر مزایای منحصربه‌فرد توکوفرول می‌توان به نقش آن در خنثی‌کردن اثرات منفی رادیکال‌های آزاد در بدن و جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های مختلف اشاره کرد.

ویتامین E مورد نیاز خود را از این منابع تامین کنید

منابع Eویتامین

بهترین و مورد تاییدترین راه برای تامین ویتامین E مورد نیاز بدن، مصرف مواد غذایی سرشار از این ویتامین است. روغن‌های آفتابگردان غنی‌ شده با توکوفرول، کلم بروکلی، اسفناج، بادام، روغن زیتون، فندق، کیوی، آووکاردو، انبه، تخمه آفتابگردان، بادام هندی، بادام زمینی و سویا، از جمله موادی هستند که مقادیر زیادی توکوفرول در خود دارند و می‌توانند نیاز بدن شما را به این ویتامین تامین کنند. برای بهره‌بردن از خواص ویتامین E و درامان‌ماندن از شر بیماری‌های مختلف، موادی غذایی حاوی توکوفرول را به برنامه‌ی غذایی خود اضافه کنید و در مسیر سلامتی گام بردارید.

توکوفرول یا همان ویتامین E معروفی که همه می‌شناسند، یک ریزمغذی بسیار مفید است و حضور آن در رژیم غذایی هر انسانی ضروری به‌شمار می‌رود. همان‌طور که دیدید، این ویتامین مزایای متعددی برای بدن دارد و قادر است شما را از شر بیماری‌های مختلف در امان نگه دارد؛ اما باید بدانید که مصرف این ویتامین، مخصوصا اشکال دارویی آن، نیز درست مانند هر ماده‌ی مغذی دیگری، اگر بیشتر از حد مجاز باشد، ممکن است خطراتی جدی برای سلامتی شما‌ به‌همراه داشته باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید