فناوریهای نوین تصفیه و شیرین سازی آب

کدخبر: ۴۲۵۳۷۴
خشکسالی، کاهش منابع آب شیرین تجدید پذیر و آلودگی منابع آبی در کشور، ضرورت بهره گیری از فناوریهای نوین و پیشرفته تصفیه و شیرین سازی آب را برای دستیابی به حداکثر بهروری از منابع آب بیش از پیش مشخص می کند.
فناوریهای نوین تصفیه و شیرین سازی آب

شرکت دانش بنیان مهندسی فران با تکیه بر منابع انسانی متخصص و همگام با دانش روز مهندسی در دنیا، خدمات طراحی و ساخت واحدهای تصفیه آب، پساب و شیرین سازی آبهای شور را با بهره گیری از تجربه بیش از 15 سال به صنایع مختلف ارائه می کند.   

اقلیم گرم و خشک کشور و پایین بودن میانگین بارش نزولات آسمانی از یک طرف و افزایش جمعیت و فعالیتهای صنعتی در دهه های اخیر از طرف دیگر منجر به بروز کم آبی و پایین رفتن منابع آب زیر زمینی در برخی نقاط کشور خصوصاً در مناطق کویر مرکزی و سواحل خلیج فارس شده است. از اینرو شرکت مهندسی فران همزمان با فعالیت در زمینه طراحی و ساخت پکیج های تأسیساتی در حوزه نفت و گاز، طراحی و اجرای پروژه های آب شیرین کن صنعتی را به عنوان یکی از زمینه های اصلی فعالیت خود دنبال می کند. 

تمرکز به فناوری اسمز معکوس به عنوان اقتصادی ترین فرایند نمک زدایی و شیرین سازی آبهای شور یکی از راهبردهای شرکت مهندسی فران در حوزه شیرین سازی آبهای شور می باشد. واحدهای نمک زدایی از ظرفیت های پایین در قالب پکیج های پیش ساخته تا ظرفیتهای بالای شیرین سازی آب دریا در سواحل خلیج فارس در شرکت دانش بنیان مهندسی فران طراحی و ساخته می شوند. 

شیرین سازی آبهای شور

امروز شیرین سازی آب خلیج فارس برای جبران کمبود آب مناطق جنوبی و مرکزی کشور یک ضرورت انکار ناپذیر است. ولی جبران کم آبی مناطق مرکزی و جنوبی نیازمند سرمایه گذاری بالا به منظور اجرای پروژه های بزرگ یا مگاپروژه در زمینه شیرین سازی آب دریا است. شرکت مهندسی فران با ارائه خدمات مشاوره و انجام مطالعات امکان سنجی پروژه های بزرگ شیرین سازی آب دریا، چشم انداز فنی و اقتصادی انتهایی پروژه را برای کارفرمایان و سرمایه گذاران شفاف می کند که با لحاظ کلیه جوانب طرح نسبت به شروع پروژه اقدام کنند. 

فناوری غشایی بر مبنای فرایند اسمز معکوس، آبهای شور و آب دریا را شیرین سازی می کند. فرایند اسمز معکوس بر پایه عبور آب از غشای نیمه تراوا یا ممبران در فشار بالا انجام می شود. در این فرایند آب دریا با فشار بالا وارد غشای پلیمری شده و براساس پدیده اسمز معکوس به دو جریان آب شیرین و آب شورتر تقسیم می شود. آب شورتر به طبیعت بازگردانده شده و آب شیرین برای مصارف مختلف نظیر شرب، صنعتی یا کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. 

طراحی بخش پیش تصفیه برای حصول اطمینان از کارایی واحدهای آب شیرین کن صنعتی بسیار حایز اهمیت است. زیرا ممبرانها در برابر آلودگیهای آب ورودی نظیر ذرات معلق، آلودگیهای آلی و بیولوژیکی بسیار آسیب پذیر هستند. از اینرو کیفیت آب خام ورودی به واحد آب شیرین کن در بخش پیش تصفیه، برای ورود به غشاهای اسمز معکوس مناسب سازی شده و کدورت آن کاهش می باید. شرکت مهندسی فران با بهره گیری از فناوریهای نوین در پیش تصفیه آب شیرین کن های دریایی نظیر اولترافیلتراسیون (UF)و DAF، کارایی و عملکرد بخش اسمز معکوس را تضمین می کند. 

تأمین ممبرانهای اصلی فیلمتک

غشا یا ممبران اسمز معکوس به عنوان قلب فرایند شیرین سازی آب شناخته می شود. امروزه اکثر ممبرانهای اسمز معکوس بر پایه پلی آمید کامپوزیتی فیلم نازک (TFC) تولید می شوند که مشتمل بر یک شبکه پلی استر با ضخامت 120 الی 150 میکرومتر جهت تقویت این غشاء و یک لایه میانی متخلخل از جنس پلی سولفونیک با ضخامت 40 الی 50 میکرومتر است.

تولید کنندگان معتبر ممبرانهای اسمز معکوس صنعتی در دنیا معدود هستند. برندهای معتبر ممبرانهای صنعتی نظیر فیلمتک، هیدروناتیکس، توری و غیره به تعداد بسیار بالا در آب شیرین کن های صنعتی در اقصی نقاط دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.

متأسفانه هم اکنون در بازار تجهیزات تصفیه آب کشور، ممبرانهای تقلبی و جعلی با برند فیلمتک(Filmtec) به مقدار وسیع وجود دارد. ولی کیفیت این ممبرانهای تقلبی با نمونه اصلی(اوریجینال) قابل مقایسه نمی باشد. استفاده از این ممبرانها در آب شیرین کن های صنعتی منجر به افت کارایی ممبران و آب شیرین در کوتاه مدت می شود.

شرکت مهندسی فران در طراحی و ساخت آب شیرین کن های صنعتی، تنها و تنها از ممبرانهای اصلی(اوریجینال) استفاده کرده و کارایی و عملکرد آب شیرین کن های تولیدی را تضمین می نماید. شرکت فران با هدف حصول اطمینان از دسترسی به ممبران اصلی(اوریجینال) فیلمتک، راساً نسبت به تأمین ممبرانهای صنعتی از منابع اصلی معتبر تولید کنندگان اقدام می نماید. از اینرو خدمات مشاوره فنی و فروش ممبرانهای اوریجینال فیلمتک از مدلهای پر مصرف نظیر ممبران BW30-400 تا ممبرانهای دریایی را به مشتریان خود ارائه می کند. 

استمرار فعالیت 15 ساله شرکت مهندسی فران، ثمره اعتقاد راسخ و پایبندی به بهره گیری از دانش مهندسی در کلیه پروژه های شرکت تا کنون بوده است. یقیناً این دستاورد محصول تکریم و انگیزش مهندسان جوان ایرانی و خلق فرصتهای رشد و پژوهش برای آنها بوده است. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید