در مجمع عمومی عادی سالیانه صورت گرفت:

تشریح عملکرد بانک ملت از سوی مدیرعامل

کدخبر: ۴۲۸۸۲۵
مدیرعامل بانک ملت با قرائت گزارش هیات مدیره برای سال مالی منتهی به ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۹ اظهار داشت: خوشبختانه این بانک در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی عملکرد بسیار خوب و قابل دفاعی را به ثبت رسانده است.
 تشریح عملکرد بانک ملت از سوی مدیرعامل

به گزارش روابط عمومی بانک ملت، دکتر محمد بیگدلی در مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک برای بررسی عملکرد مالی سال گذشته با تبریک فرارسیدن عید سعید قربان و آرزوی بهره مندی از فیوضات اعیاد پیش رو، گفت: شاخص های مالی این بانک در سال گذشته با وجود تمامی فشارهای خارجی، با رشد خوبی رو به رو بوده و هم اکنون یکی از شفاف ترین صورت های مالی شبکه بانکی متعلق به بانک ملت است.

وی با اشاره به استحکام مالی بسیار بالای بانک ملت، این بانک را از بهترین و مستحکم ترین بانک های کشور و دارای بنیه مالی بسیار قوی خواند. دکتر بیگدلی به رشد ۱۱۸ درصدی ارزش بازار سهام بانک ملت در مقابل رشد ۱۰۸ درصدی ارزش شاخص کل بورس در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد:
 
جایگاه نخست در بین بانک های تجاری بزرگ در مانده سپرده های قرض الحسنه جاری، مانده سپرده های ارزی، مانده کل مصارف، سرانه شعب در جذب سپرده های ریالی، سرانه پرسنلی در جذب منابع، سرانه شعب در جذب منابع و همچنین مبلغ و تعداد تراکنش های بانکی از جمله دستاوردهای این بانک در سال 1399 است.
 
مدیرعامل بانک ملت با بیان این نکته که این بانک از ابتدای سال ۱۳۹۷ بر اساس برنامه استراتژیک چهارساله، افق ۱۴۰۰ را در ۹ محور تدوین و بر اساس آن، عملکرد خود را تنظیم کرده است، گفت:  این محورها شامل سرآمدی در سودآوری پایدار و باکیفیت، چابک سازی و مهندسی مجدد فرآیندها، بهره گیری از ظرفیت های ارزی و بین المللی، بهبود اثربخشی اعتباری، نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی، پیاده سازی بانکداری دیجیتال، ایفای مسوولیت های اجتماعی، مشتری مداری با رویکرد توسعه محصول و تعالی منابع انسانی است که برای هر محور برنامه های متنوعی تدوین شده است.
 
وی مدیریت هزینه، تجهیز بهینه منابع، مولدسازی دارایی ها و افزایش سهم درآمدهای کارمزدی را از جمله برنامه ها برای تحقق سرآمدی در سودآوری پایدار و باکیفیت دانست و ادامه داد: منابع بانک ملت بهینه شده و دارایی های آن عمدتا با فروش اموال، املاک مازاد و وصول مطالبات به دارایی مولد تبدیل شده ضمن این که درآمدهای کامزدی بانک نیز افزایش یافته است.
 
دکتر بیگدلی با اشاره به رشد ۵۷ درصدی سپرده های ریالی بانک ملت در سال گذشته در مقایسه با رشد ۴۰.۶ درصدی نقدینگی مطابق آمار بانک مرکزی، اظهار داشت: سهم درصد بانک ملت از بازار منابع بانک های تجاری با افزایش یک درصدی از ۱۹ درصد به ۲۰ درصد رسیده است و این بانک بالاترین سهم درصد منابع را پس از بانک ملی ایران در اختیار دارد.
 
به گفته وی، با وجود نوسانات شدید نرخ تورم در سال گذشته و فراربودن سپرده ها از بانک ها و همچنین بازدهی مضاعف بازارهای موازی، بانک ملت با مدیریت هوشمندانه، ضمن حفظ منابع پیشین، در سال ۹۹ بیش از ۱.۲۱۴ هزار میلیارد ریال منابع جدید جذب کرده است. وی همچنین از رشد ۶۶ درصدی سپرده های هزینه زا و رشد ۶۵ درصدی سپرده های غیرهزینه زای بانک ملت در سال ۱۳۹۹ خبر داد و تاکید کرد: این رشدها با وجود رعایت نرخ های مصوب بانک مرکزی و رعایت نشدن این نرخ ها از سوی برخی از بانک ها به دست آمده که نشانگر روان بودن فرآیندها و اعتماد عمومی به این بانک است که پایداری بیشتر سپرده ها را به همراه داشته است.
 
دکتر بیگدلی ۶۷ درصد از سپرده های بانک ملت را هزینه زا و ۳۳ درصد این سپرده ها را غیرهزینه زا عنوان کرد و افزود: قیمت بهره ای پول در این بانک نیز با کاهش ۰.۶۵ درصدی از ۱۱.۰۸ درصد به ۱۰.۴۳ درصد و قیمت غیربهره ای نیز با ۰.۶۶ درصد کاهش از ۴.۵۲ درصد به ۳.۸۶ درصد رسیده که باعث شده است که قیمت تمام شده پول بانک با کاهش ۱.۳۱ درصدی از ۱۵.۶۰ درصد به ۱۴.۲۹ درصد برسد.
 
وی جذب منابع کم هزینه زا، عدم ارائه نرخ های بالاتر از نرخ های مصوب بانک مرکزی و مدیریت هزینه های غیرعملیاتی و مطالبات را از جمله دلایل کاهش قیمت تمام شده پول در بانک ملت ذکر کرد و گفت: این بانک برای کاهش هزینه های غیرعملیاتی و مدیریت بیشتر بر هزینه ها، به راه اندازی ستاد مدیریت هزینه اقدام کرده و با وجود رشد بی رویه قیمت ها و تورم در سال گذشته، موفق به کاهش قیمت غیربهره ای خود شده که در کنار کاهش قیمت بهره ای و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده پول، باعث افزایش حاشیه سود خود شده است.
 
مدیرعامل بانک ملت، یکی از باکیفیت ترین منابع را متعلق به این بانک خواند و اظهار داشت: با اقدامات انجام شده در زمینه مولدسازی دارایی ها، نسبت دارایی های ثابت این بانک به ۲۷ درصد  رسیده و بانک از شمولیت مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید در بخش املاک خارج شده است.
 
دکتر بیگدلی از رشد ۱۴۱ درصدی مبلغ فروش املاک مازاد بانک ملت در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: بانک در سال گذشته با هدف مولدسازی دارایی ها، ۱۶ هزار میلیارد ریال از املاک مازاد خود را به فروش رسانده و موفق به دریافت لوح سپاس وزیر اقتصاد به دلیل کسب رتبه نخست در واگذار اموال مازاد شده است و در سال جاری با ورود گروه مالی ملت به بورس، در بخش فروش سهام نیز عملکرد خوبی را در این زمینه به ثبت خواهد رساند.
 
وی به رشد ۵۴ درصدی درآمدهای کارمزدی بانک ملت با وجود کاهش محسوس درآمدهای ارزی اشاره کرد و ادامه داد: نرخ موثر جذب منابع بانک نیز ۱.۴ درصد کاهش یافته که ناشی از رعایت نرخ های مصوب بانک مرکزی و همچنین افزایش سهم درصد سپرده های کوتاه مدت، بوده  که باعث افزایش یک درصد حاشیه سود بانک شده است.
 
مدیرعامل بانک ملت در عین حال اعلام کرد که مصارف ارزی این بانک در سال گذشته ۸۲ درصد، مصارف ریالی آن ۷۱ درصد و جمع مصارف ریالی و ارزی این بانک ۷۶ درصد، بیشتر شده که عمده این تسهیلات در جهت حمایت از تولید پرداخت شده که در طول ۱۰ سال گذشته بی سابقه است. به گفته دکتر بیگدلی، کل دارایی های ارزی بانک ملت از ۲۵.۲۰۱ میلیون ریال در سال ۱۳۹۸ به ۲۶.۷۲۸ میلیون دلار و خالص وضعیت باز ارزی این بانک از ۷.۲۰۰ میلیون دلار به ۷.۲۲۸ میلیون دلار افزایش یافته است.
 
وی با اشاره به رشد ۷۱ درصدی دارایی های بانک ملت در سال گذشته نسبت به سال ماقبل اشاره کرد و آن را مربوط به رشد دارایی های مولد و همچنین تسعیر دارایی های ارزی عنوان کرد و گفت: حقوق صاحبان سهام این بانک نیز ۳۹ درصد بیشتر شده است. مدیرعامل بانک ملت با بیان این نکته  که کل درآمدهای بانک به جز تسعیر ۶۶ درصد و با تسعیر ۲۱۸ درصد رشد داشته است، گفت: سود قبل از کسر مالیات بانک هم در سال گذشته ۳۰۲ درصد، سود خالص ۴۴۴ درصد و سود پیش بینی شده هر سهم ۴۴۵ درصد بیشتر شده است.
 
دکتر بیگدلی از رشد ۱۱۸ درصدی خالص تراز عملیاتی، رشد ۱۴۵ درصدی درآمد کارمزد پس از کسر کارمزد پرداختی و رشد ۵۴۸ درصدی خالص سود سرمایه گذاری های بانک ملت در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ماقبل خبر داد و افزود: این رشدها عمدتا ناشی از مدیریت بهینه جذب منابع، رعایت نرخ های مصوب بانک مرکزی و افزایش سهم درصد درآمدهای غیرمشاع بوده است.
 
وی به کسب رتبه برتر عملکرد مالی در بین تمامی بانک های دولتی و خصوصی شده بر اساس رتبه بندی وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: سرمایه پایه نافذ این بانک نیز از ۷۸.۶۵۶ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ به ۲۶۷.۲۴۴ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ و سرمایه نظارتی آن از ۲۷۱.۰۰۰ میلیارد ریال به ۴۴۷.۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته که باعث افزایش توان تسهیلات دهی آن شده است.
 
مدیرعامل بانک ملت به وضعیت مطلوب نقدینگی این بانک نیز اشاره کرد و گفت: عدم اضافه برداشت از بانک مرکزی در تمامی روزهای سال گذشته، اعطای تسهیلات شبانه بین بانکی به سایر بانک ها با میانگین ۱۴۳ هزار میلیارد ریال و شناسایی درآمد بیش از ۳۶.۳۰۰ میلیارد ریالی تسهیلات شبانه اعطایی از نتایج اقامات انجام شده در این زمینه است.
 
وی کسب عنوان داراترین شرکت، رتبه چهارم از نظر بالاترین ارزش افزوده اقتصادی، رتبه چهارم از حیث میزان اشتغالزایی  و رتبه ششم از لحاظ میزان فروش در بین شرکت های برتر کشور را از جمله دستاوردهای بانک ملت در سال گذشته برشمرد. 
 
دکتر بیگدلی استقرار نظام جامع مدیریت فرآیندهای کسب و کار، تدوین سند طرح جامع مدیریت ریسک فناوری اطلاعات و ارزیابی بلوغ و ترسیم نقشه راه معماری فناوری اطلاعات را از مهم ترین اقدامات در این حوزه عنوان کرد و گفت: در حوزه ایفای مسوولیت های اجتماعی نیز ۱۳۵.۳۹۹ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، ۷۲.۳۳۳ فقره تسهیلات آسیب دیدگان ناشی از شیوع کرونا، ۳۱۵ فقره تسهیلات آزادسازی زندانیان، ۳۰.۸۸۵ فقره تسهیلات مسکن روستایی، ۳۶.۹۵۰ فقره تسهیلات ودیعه مسکن مستاجراان، ۱۸.۳۹۳ فقره تسهیلات مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی و ۲.۶۲۸ فقره تسهیلات درمان بیماری های خاص در سال گذشته پرداخت شده است.
 
مرتضی نجف، رییس هیات مدیره و رییس مجمع بانک ملت نیز در ابتدای این جلسه به عملکرد مطلوب بانک ملت در حوزه اعطای تسهیلات به بخش تولید کشور اشاره کرد و افزود: کسب رتبه نخست در خالص تسهیلات اعطایی، دوبرابر شدن ارزش بازار بانک و کسب رتبه نهم در کل بازار سرمایه و رتبه اول در ارزش بازار صنعت بانکداری، از جمله دستاوردهای این بانک در سال گذشته است.
 
به گفته وی، بانک ملت برای سال ۱۴۰۰ برای توسعه فعالیت های ارزی خود برنامه ریزی کرده است تا در صورت برداشته شدن تحریم ها، نقشی اساسی در افزایش درآمدهای خود در حوزه ارزی ایفا کند.
 
 
 
 

 

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید