ساماندهی بازار مسکن به اجرای تصمیمات کارشناسی شده نیازدارد؛

اطلاعات یکپارچه،‌ جاده خروج از رکود را نشان می‌دهد

کدخبر: ۴۲۹۲۸۷
وضعیت فعلی اقتصاد کشور، شرایطی ایجاد کرده که تمام اقشارجامعه‌ با مشکلات اساسی در تامین نیازهای خود روبرو شده‌اند.
اطلاعات یکپارچه،‌ جاده خروج از رکود را نشان می‌دهد

 این مهم همزمان شده با تشدید رکود چند ساله این بخش و در نهایت با افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن، خرید خانه به سخت‌ترین چالش مردم و جوانان تبدیل شده است. به طوری که دیگر خرید آپارتمان 50 متری در تهران، برای بسیاری از متقاضیان امکان پذیر نیست و باید از تمام ظرفیت و انرژی موجود در کشور، برای ساماندهی سریع این بخش استفاده شود.  

شرایط رکودی بازار مسکن با وجود عمق بسیارش،‌ با سیاست‌گذاری و مدیریت کارآمد می‌تواند بهبود یابد و به سمت توسعه پیش رود. این مهم با عارضه‌یابی، کارشناسی هزینه و روشهای ساماندهی و عملیاتی کردن برنامه ها با استفاده از تمام ظرفیت های موجود در کشور می‌تواند ایجاد شود. 

فقط نیاز است تا مدیران تصمیم‌گیر این بخش بتوانند نظارت دقیقی روی تمام نوسانات روز بازار مسکن داشته باشند و برمبنای واقعیات، سیاست‌های محرک یا بازدارنده اتخاذ کنند. به این صورت که با کاهش یا افزایش قیمت خرید آپارتمان در فرمانیه،‌ در صدور مجوزهای تولید در این منطقه تغییراتی اعمال کنند و به سیاستگذاری محله‌ای روی بی آورند.

استفاده از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی،‌ کیلید توسعه بازار مسکن است؛

یا در بخش تولید مسکن که نقش مهمی در نوسانات قیمت املاک دارد،‌ سیاستها به سمت تحرک بخش خصوصی پیش رود و استفاده از تمام ظرفیت‌های داخل کشور برای بهبود شرایط ساخت و ساز در دستور کار قرار گیرد. این امر نیز باید هدفمند شده و حمایت‌ها با توجه به نیاز بازار صورت گیرد. به طوری که با افزایش تقاضای خرید آپارتمان 50 متری در تهران، صدور مجوز ساخت واحدهایی در این بازه متراژی تسهیل شده و برای تولیدکنندگانی که با برنامه سیاستگذاران، ساخت و ساز می‌کنند معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شود. 

 این مهم در مرحله نخست به رصد بازار و اطلاعات دقیق نیاز دارد که با بکارگیری تکنولوژی در تمام بخش‌های تولید تا عرضه، می‌توان بستری برای دریافت،‌ پردازش و طبقه بندی اطلاعات ایجاد کرد. گفتنی است شرکت‌های دانش بنیان زیادی طی سالهای اخیر توانسته اند محصول یا خدماتی ایجاد کنند تا سرعت و کیفیت ساخت افزایش یافته و در هزینه تمام شده آن کاهش چشمگیری ایجاد شود. 

دروس

آگاهی‌، ساماندهی را به همراه می‌آورد؛

گفتنی است این امر در بخش عرضه مسکن که سالها به روش سنتی توسط مشاورین املاک ایجاد می‌شد روی داده و مجموعه‌ای دانش‌بنیان به نام کیلید این مهم را به بازارمسکن کشور افزوده است. کیلید در مرحله نخست نقش بسیار مهمی در کاهش قیمت و سوء‌استفاده سوداگران داشته و خوشبختانه مالکان سوداگر دیگر نمی‌توانند نرخی بیش از ارزش واقعی، روی ملک خود قیمت‌گذاری کنند. 

این مهم با افزایش شفافیت در معاملات و ارتقا آگاهی مردم روی داده است. به این صورت که متقاضی خرید آپارتمان در دروس با یک بار مراجعه به بخش اطلاعات بازار مسکن کیلید، می‌تواند قیمت و نوسانات آن را در 8 سال گذشته مشاهده کرده و با آگاهی کامل به جستجو بپردازد. 

لازم به ذکر است ابزارهای فوق در مرحله نخست به مردم و مشاورین املاک کمک می کند؛ در حالی که شرایط فعلی بازار مسکن نیازمند تغییر نگرش و افزایش آگاهی متولیان تصمیم گیری در این بخش است تا بتوانند با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی شده، بازار مسکن را روی ریل توسعه بی اندازند. 

گام اول توسعه، آموزش است؛

گفتنی است بیشتر عارضه‌های موجود در بازارمسکن مشخص هستند و راه حل ساماندهی اکثرشان در گرو بهبود شرایط اقتصاد کلان نهفته است. به طوری که با رونق اقتصادی در کشور،‌ میزان ساخت و ساز با تقاضای مصرفی در بازار همسو می‌شود و در نهایت فعالیت تولیدکنندگان افزایش یافته و چرخه تولید تا مصرف در بخش خصوصی به حرکت درمی‌آید.

اما نمی‌توان منتظر ماند تا شرایط سیاسی و اقتصادی کشور متحول شود و پس از ساماندهی بازار مسکن را آغاز کرد. پس نیاز است تا در این زمان زیادی که در اختیار هست، سایر بخش‌های این حوزه را با تکنولوژی و دانش روز دنیا همسو کرد تا برای توسعه چند گام جلوتر باشیم. این مهم نیز با آموزش و افزایش آگاهی مردم و فعالان بازار مسکن به صورت مداوم و همیشگی اتفاق می افتد. می‌توان گفت کارهایی که کیلید برای بخش عرضه و مشاورین املاک انجام داده را باید در تمام بخش‌ها همچون تولید،‌ تامین مالی برای سازنده و خریدار و بهره‌برداری ایجاد کرد.  

دراین راستا نیز خوشبختانه شرکت های زیادی در کشور ما فعال هستند که میتوانند مرحله ساخت و ساز را بهبود بخشیده و از روش‌های نوین برای این مهم بهره ببرند. در بخش تامین مالی نیز باید ایجاد اعتماد عمومی به استفاده از ابزارهایی همچون پیش فروش، لیزینگ مسکن و آسان کردن شرایط و قوانین راه اندازی شرکت های فعال در این زمینه،‌ تولید و خرید خانه را آسان تر کرد. 

تکنولوژی، دست سوداگران را از بازار مسکن کوتاه کرد؛

اما همانطور که اشاره شد بخش عمده ای از اختلاف قیمت تمام شده تولید تا مصرف را سالها فعالان سوداگر این بخش ایجاد می‌کردند که خوشبختانه سامانه کیلید با ایجاد شفافیت و ایجاد ارتباط یکپارچه بین مالک، خریدار و مشاورین املاک، از ورود واسطه گران سوداگر جلوگیری کرده و سه ضلع اصلی یک معامله ملکی را در کنار هم قرار داده است. 

این مهم زمان خرید و فروش املاک را هم به حداقل رسانده و پروسه جستجو در بین انبوهی از فایل ملکی را به امری جذاب تبدیل کرده است. به این صورت که متقاضی خرید آپارتمان در فرمانیه به راحتی از روی نقشه کیلید منطقه مورد نظر خود را انتخاب کرده و پس از مشخص کردن فیلترهای مهم جستجو همچون بازه قیمتی، متراژ و ... فایلهای متناسب با نیاز خود را مشاهده می‌کند.

 از سوی دیگر افرادی که تمایل دارند در منطقه مورد نظرشان برای انتخاب خانه حضور داشته باشند نیز،‌ میتوانند از طریق سیستم واقعیت افزوده کیلید، از دوربین گوشی همراه خود خانه های آماده عرضه را مشاهده کنند. به زبان ساده متقاضی خرید آپارتمان در دروس با قدم زدن در محله موردنظرش و روشن کردن (AR) کیلید در گوشی همراه خود،‌ تمام خانه هایی که تا شعاع 500 متری واقع شده و آماده عرضه هستند را مشاهده می‌کند. 

کیلید، ‌سامانه‌ای برای رفع تمام نیازهای ملکی؛

بدین صورت می توان سامانه کیلید را بهترین راهنمای فعالیت های ملکی دانست که ابزارهایش سرعت و کیفیت را این بخش افزوده است. از طرفی این سامانه هوشمند ملکی، بسترساز افزایش آگاهی ملکی مردم و توسعه روش‌های معاملات املاک کشور است که اعتماد مردم را به استفاده از بسترهای هوشمند این حوزه افزایش داده است. 

همچنین اطلاعات بروز، شفاف و دقیق کیلید، سیاستگذاری ها را هدفمند کرده و مسیر خروج از رکود را به متولیان تصمیم گیری این بخش نشان می‌دهد. پس برای انجام یک معامله ملکی موفق و روشن شدن مسیر توسعه در بازار مسکن، فقط کافی است کیلید کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید