هزینه تحصیل در ایران چقدر است؟ قیمت کتاب را جدی بگیریم!

کدخبر: ۴۳۰۶۷۴
به راستی هزینه تحصیل در ایران برای هر مقطع تحصیلی چقدر است؟
هزینه تحصیل در ایران چقدر است؟ قیمت کتاب را جدی بگیریم!

امروزه اهمیت به درس خواندن و ادامه تحصیلات بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه خانواده‌ها قرار دارد. همه پدر و مادرها دوست دارند بهترین شرایط را برای آموزش فرزندشان به وجود آورند. تنوع مدارس و دانشگاه‌ها در ایران بی‌شمار است و از پایه پیش دبستانی تا دانشگاه، مراکز دولتی و غیرانتفاعی آماده پذیرش سوادآموز هستند. در نگاه اول به‌نظر می‌رسد که تحصیل در یک مرکز آموزشی دولتی هزینه بسیار کمی در پی خواهد داشت. اما واقعا هزینه تحصیل در ایران کم است؟ آیا می‌توان با هزینه کم و بدون نیاز به لوازم و کتاب‌های کمک آموزشی به نتیجه مطلوب رسید؟ در این مقاله این موضوع را از همه جوانب برای سه مقطع مدرسه، کنکور و دانشگاه بررسی خواهیم کرد. 

هزینه تحصیل در ایران؛ آیا مخارج در مدارس و دانشگاه‌های دولتی کم است؟

تکلیف میزان هزینه مدارس غیرانتفاعی و دانشگاه‌های آزاد، پردیس و غیرانتفاعی کاملا مشخص است. در مقاطع تحصیلی قبل از دانشگاه بسیاری از والدین ترجیج می‌دهند که فرزندشان برای بهره بردن از امکانات و آموزگاران برتر، به مدارس غیرانتفاعی بروند. هزینه تحصیل در چنین مراکزی بسیار بالا است و قشر اعظمی از جامعه توانایی پرداخت آن را ندارد. این مسئله را درباره دانشگاه آزاد و دیگر مراکز دانشگاهی غیرانتفاعی نیز باید عنوان کرد.

اما وقتی صحبت از تحصیل در مدرسه و دانشگاه دولتی می‌شود، اکثریت جامعه فکر می‌کنند که هزینه در چنین مراکز پایین است. اما جدا از مبالغی که مدارس دولتی تحت عناوین مختلف از اولیا می‌گیرند، هزینه‌های جانبی دیگری نیز وجود دارد. خرید کتاب کمک درسی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل موفقیت دانش‌آموزان در دوران تحصیل است که نمی‌توان از صرف هزینه برای آن چشم‌پوشی کرد. بسیاری از معلمان برای طرح موضوعات مختلف و برپایی امتحانات از همین کتاب‌های کمک می‌گیرند. 

در دانشگاه‌های دولتی نیز وضع به همین منوال است. اساتید در هر ترم کتاب‌های مختلفی را به دانشجویان معرفی می‌کنند. طبیعتا دانشجو نیز نمی‌تواند بدون داشتن آن کتاب به نتیجه مطلوبی برسد. به‌طور کلی قیمت کتاب‌های کمک درسی دوران مدرسه، کنکور و دانشگاه به‌هیچ‌عنوان کم نیست. بنابراین هزینه تحصیل در ایران در همه مقاطع تحصیلی پایین نبوده و جدا از مخارج آموزشی، هزینه‌های رفت‌و‌آمد، پوشاک و غیره نیز وجود دارد.

تحصیل

میزان هزینه تحصیل در دوران مدسه چقدر است؟

معمولا زمانی که از هزینه تحصیل در دوران مدرسه صحبت می‌شود، ذهن بیشتر مردم به سمت سال‌های منتهی به کنکور می‌رود. اما در چند سال گذشته سیستم آموزشی تغییرات قابل توجه‌ای داشته است. به‌گونه‌ای که رقابت میان دانش‌آموزان از همان مقطع ابتدایی آغاز شده است. جدا از هزینه‌های لباس، رفت‌و‌آمد و خوراک، والدین باید به پرداخت شهریه‌های کلاس‌های خصوصی نیز فکر کنند.

در کنار همه این‌ها خرید کتاب کمک درسی را نیز باید در نظر گرفت. دانش‌آموز شاید بتواند بدون کلاس تقویتی در یک درس پیشرفت کند، اما نداشن منبع آموزشی معتبر روند یادگیری او را کند خواهد کرد. دانش‌آموزان تا قبل از کنکور نیازمند انواع کتاب کمک درسی خواهند بود که شامل:

• کتاب‌ مهارت‌های زندگی ( مناسب پیش دبستانی‌ها)

• کتاب‌های کار 

• کتاب‌های تمرین 

• کتاب‌های تیزهوشان و IQ

• کتاب‌های سوالات امتحانی و آزمون

این لیست مهم‌ترین انواع کتاب کمک درسی دوران مدرسه تا قبل از کنکور است که تاثیر بسیار خوبی روی یادگیری دانش‌آموز می‌گذارد. اما در کنار این مزیت باید به مبلغ کتاب‌ها و هزینه‌های آن‌ها نیز توجه کرد.

کنکور

هزینه تحصیل در ایران برای کنکور؛ کلاس‌، آزمون و کتاب‌ کنکور

سیستم آموزشی در ایران به شکلی است که همه ماحصل تلاش دانش‌آموز باید در آزمون کنکور مشخص شود. پس نباید از حساسیت والدین و دانش‌آموزان نسبت به این آزمون تعجب کنیم. همان‌طور که می‌شود حدس زد، میزان هزینه‌های آماده شدن دانش‌آموز برای کنکور بسیار بالا است. 

فارغ از اینکه محل تحصیل یک مراکز دولتی یا غیردولتی باشد، مسیر آموزش تا روز کنکور یک فرآیند پر هزینه است. کلاس‌های مختلف، آزمون‌های آزمایشی و از همه مهم‌تر کتاب کمک درسی و کنکور یک مجموعه پر هزینه را شامل می‌شوند. اما از میان این ابزارهای آموزشی باید به اهمیت کتاب کنکور توجه نشان داد.

این کتاب‌های کمک درسی به بهترین نحو و با هزینه کم‌تر داوطلب را برای آزمون آماده می‌کنند. البته این کتاب‌ها نیز هزینه کمی ندارند، اما نمی‌توان موفقیت در کنکور را بدون آن‌ها متصور بود. بنابراین اگر به دنبال بهترین منابع آموزشی برای کنکور هستید، بدون شک به سراغ کتاب کنکور رفته و از انوع آن بهره ببرید. کتاب‌های کنکور در دسته‌بندی‌های زیر وجود دارند:

• کتاب‌های جامع

• کتاب‌های تست (طبقه‌بندی شده)

• کتاب‌های نکات طلایی

• کتاب‌های جمع‌بندی

این لیست مهم‌ترین انواع کتاب کمک درسی کنکور است که نمی‌توان از خرید آن‌ها برای داوطلبین چشم‌پوشی کرد.

هزینه خرید کتاب‌های دانشگاهی در ایران؛ کتاب تالیفی و زبان اصلی

داوطلب کنکور حتی اگر در بهترین دانشگاه دولتی کشور نیز پذیرفته شود، خرید کتاب دانشگاهی اجتناب‌ناپذیر است. اساتید در کنار آموزش و جزوات خود معمولا انواع رفرنس‌های متفاوت را به دانشجویان معرفی می‌کنند. بسیاری از این کتاب‌ها به‌صورت زبان اصلی بوده و قیمت بالاتری نیز دارد. از طرفی نمی‌توان از خرید این منابع آموزشی صرف‌نظر کرد.

دانشجویان

دانشجویان دانشگاه‌های معتبر کشور بیشتر با مسئله تهیه کتاب مواجه‌ هستند و همیشه به دنبال یک بانک کتاب دانشگاهی معتبر می‌گردند. بدون کتاب‌های دانشگاهی در روند آموزش دانشجویان اختلال به وجود خواهد آمد. بنابراین تصور اینکه تحصیل در دانشگاه دولتی کم هزینه است یک نتیجه‌گیری اشتباه و دور از واقعیت است. 

خرید بهترین و معتبرترین کتاب‌ کمک درسی، کنکور و دانشگاهی در مارکا کتاب

در این مقاله درباره هزینه تحصیل در ایران صحبت کردیم تا به چشم‌انداز شفاف‌تری در مورد مخارج تحصیل برسیم. هزینه تحصیل فقط محدود به مدرسه یا دانشگاه دولتی و غیر دولتی نمی‌شود. امروزه برای موفقیت دانش‌آموز، داوطلب کنکور و دانشجو باید مخارجی را متحمل شد. کتاب‌های کمک درسی مهم‎ترین و اولین گام یادگیری دانش‌آموز خواهند بود. بنابراین در هنگام خرید کتاب کمک درسی باید به یک فروشنده معتبر مراجعه کرد.

خانواده‌ها، دانش‌آموزان، داوطلبان کنکور و دانشجویان می‌توانند بهترین و معتبرترین کتاب‌های کمک درسی و دانشگاهی را از بانک کتاب مارکا خریداری کنند. مارکا کتاب بهترین منابع آموزشی درس‌های عمومی و تخصصی را با تخفیف‌های ویژه برای دانش آموزان به فروش می‌رساند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02166400400 تماس بگیرید و سوالات و نظرات خودتان را مطرح کنید. همکاران ما در مارکاکتاب آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید