خطای ردیاب خودرو چقدر است؟ بررسی کامل درصد خطای جی پی اس خودرو و معرفی بهترین انواع آن

کدخبر: ۴۳۱۳۰۶
جی پی اس‌ها یا ردیاب خودرو هر روز بیشتر از قبل در حال گسترش و توسعه هستند.
خطای ردیاب خودرو چقدر است؟ بررسی کامل درصد خطای جی پی اس خودرو و معرفی بهترین انواع آن

 این قطعات کوچک به لطف پیشرفت فوق‌العاده تکنولوژی و فناوری بکار رفته در آن‌ها، کاربرد بسیاری پیدا کرده‌اند. اما مانند هر وسیله دیگری امکان خطا یا عملکرد نادرست نیز در جی پی اس وجود دارد. به‌طور کلی زمانی که درباره ابزار تکنولوژی صحبت می‌کنیم باید به خطاها یا ایرادات احتمالی هم توجه داشته باشیم.

در این مقاله ابتدا به تعریف جی پی اس خواهیم پرداخت، سپس میزان دقت و خطای ردیاب‎ خودرو را بررسی می‌کنیم و بعد از آشنایی با معایب و مزایای جی پی اس‌ها، 2 تا از بهترین انواع آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

 جی پی اس یا ردیاب خودرو چیست؟

به‌ اختصار به سامانه موقعیت یابی جهانی (Global Positioning System) جی پی اس گفته می‌شود که در دهه 80 میلادی با هدف نظامی اختراع شد. از جی پی اس ها برای ردیابی موقعیت مکانی استفاده می‌شود که امروزه کارکرد بسیار وسیعی در حوزه‌های مختلف  پیدا کرده‌اند.

یکی از بهترین کاربردهای جی پی اس‌‌ها زمانی مشخص شد که وارد صنعت خودروسازی شدند. با کمک جی پی اس خودرو موقعیت مکانی ماشین به‌طور لحظه‌ای در دسترس است. ردیاب‌ها به کمک ماهوره‌های دور مدار زمین جزئی‌ترین اطلاعات خودرو را در اختیار کاربر خود می‌گذارند و یک ابزار امنیتی مدرن محسوب می‌شوند.

میزان خطا ردیاب خودرو چقدر است؟

بدون شک ردیاب‌ها در کنار کاربرد و کارایی خود امکان خطا نیز خواهند داشت. اساس کار جی پی اس‌ها در اتباط از طریق امواج با ماهوره‌های دور مدار زمین است. هرگونه اختلال میان این ارتباط باعث بروز مشکلات متعددی شده و روی عملکرد ردیاب تاثرگذار است. اما در شرایط طبیعی که اختلالی وجود ندارد، معمولا درصد خطا ردیاب خودروها 2 تا 5 متر خواهد بود. به این معنی که ردیاب‌های خودرو حداکثر تا 5 متر احتمال دارد محل قرارگیری ماشین را اشتباه تشخیص دهند.

ردیاب‌ها به سادگی دچار اختلال یا بروز خطا نخواهند شد و عواملی مانند خارج شدن از شهر یا مسیرهای دور دست از آبادی‌ها، چندان روی عملکرد آن‌ها تاثیر ندارد. اما در موارد و مکان‌هایی خاص، امکان خطا یا از دسترس خارج شدن برای ردیاب خودرو وجود دارد. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

شرایط اتمسفری

شرایط اتمسفری یا آب و هوای بد روی عملکرد ردیاب خودرو تاثیرگذار است

جی پی اس‌ها برای مخابره اطلاعات خود به شدت به ارتباط از طریق سیگنال‌ها با ماهوارها وابسته‌ هستند. شرایط بد اتمسفری که به دلیل برخی پدیده‌ها جوی به وجود می‌آید، فرآیند این اتصال را دچار اختلال می‌کند. در کنار بهم ریختگی شرایط اتمسفر، گاهی آب و هوای خیلی بد مانند طوفان‌ها نیز ممکن است روی عملکرد ردیاب تاثیر منفی بگذارند. هرچند به‌طور کلی ردیاب‌ها و فناوری آن‌ها در مقابل آب و هوای بسیار بد مقاومت بالا و خوبی دارد.

این فقط امواج ماهواره‌ای نیستند که در چنین شرایطی از دسترس خارج می‌شوند، بلکه آنتن دهی دستگاه جی پی اس برای امواج رادیویی هم کاملا از دسترس خارج خواهد شد. احتمالا می‌دانید که gprs چیست و تا چه میزان برای انتقال داده به صورت نقطه به نقطه کارایی دارد. ردیاب‌ها از آنتن‌هایGSM  وGPRS  به‌طور همزمان بهره می‌برند که این نوع از ارتباط هم با یک شرایط جوی بد مختل خواهد شد تا درصد خطا ردیاب بالا برود.

در نقاط زیرزمینی یا زیر آب احتمال از کار افتادن جی پی اس بسیار بالا است

هر چند بعید است یک خودرو شخصی در نقاط زیرزمینی یا چنین موقعیت‌های قرار بگیرد، اما باید دانست که ردیاب‌ها در چنین شرایطی به احتمال زیاد قادر به تبادل اطلاعات نخواهند بود. البته برخی از جی پی اس‌های نظامی قدرت بالاتری داشته و توانایی مخابره اطلاعات در اکثر نقاط کره زمین را دارند. اما درباره ردیاب خودرو موضوع متفاوت است و این نوع از جی پی اس‌ها در زیر زمین یا آب دچار اختلال می‌شوند.

عملکرد ردیاب خودرو

تاثیر ساختمان‌های بلند و آسمان خراش‌ها روی عملکرد ردیاب خودرو

در بعضی از مواقع وجود چند ساختمان بلند یا آسمان خراش در قسمتی از شهر یا منطقه‌ای خاص، باعث بروز اختلال در عملکرد جی پی اس خودرو خواهد شد، هرچند این مشکل به ندرت پیش خواهد آمد. در این وضعیت اطلاعات ارسالی توسط ماهواره دیر یا کند به دریافت‌کننده جی پی اس می‌رسد. البته بروز این مشکل به قدرت و نوع جی پی اس خودرو نیز بستگی دارد و معمولا جی پی اس‌های که از آنتن پچ اکتیو استاندارد Gilsson بهره می‌برند کمتر دچار این نوع اختلال می‌شوند.

باتری و شارژ کم منجر به خطا ردیاب خودرو می‌شود

یکی از مواقعی که امکان افت عملکرد یا از دسترس خارج شدن جی پی اس در آن بالا است، کمبود شارژ باتری یا تمام شدن آن است. باتری با شارژ کم، فشار زیادی به دستگاه آورده و منجر به بروز خطا در جی پی اس می‌شود.

ردیاب‌های سیمی کمتر با این مشکل مواجه می‌شوند و احتمال بروز چنین مشکلی در آن‌ها پایین است. اما ردیاب‌های آهن‌ربایی که از باتری شارژی دارند، بهتر است هر چند وقت یکبار چک شده تا با چنین مشکلی مواجه نشوند. البته اکثر ردیاب‌های آهن‌ربایی با یکبار شارژ حداقل 2 تا 3 سال کارایی خواهند داشت.

مزایا و معایب ردیاب‌های خودرو

صحبت درباره مزایای جی پی اس خودروها بسیار ساده است. مهم‌ترین مزیت ردیاب خودرو، حفظ امنیت ماشین به مدرن‌ترین شکل ممکن است. اینکه به‌طور مداوم از موقعیت مکانی خودرو با خبر باشیم، امکان سرقت آن را به حداقل خواهد رساند. ردیاب‌های شنوددار که در رده‌ پرفروش ترین ردیاب‌های خودرو قرار دارند، امکان داشتن صدای محیط داخل ماشین را نیز فراهم می‌کنند تا کنترل خودرو از راه دور به بهترین شکل در دستان مالک باشد. 

مانند هر وسیله دیگری، ردیاب‌ها هم ممکن است معایبی را به همراه داشته‌ باشند. محققان عقیده دارند، مواجه بیش از حد با امواج ردیاب برای سلامتی مغز مناسب نیست. البته زمان حضور افراد در ماشین چندان طولانی نبوده و این مشکل بیشتر برای ردیاب‌های شخصی مطرح است. استفاده غیر قانونی از ردیاب و برای کارهای خلاف قانون یکی دیگر از معایب آن خواهد بود. هر چند این عیب بیشتر به عملکرد مصرف‌کنندگان برمی‌گردد و نمی‌توان دستگاه ردیاب خودرو را مقصر دانست! 

ردیاب های خودرو

معرفی 2 تا از بهترین ردیاب‌های خودرو قیمت مناسب

در چند سال گذشته ردیاب‌ها گسترش بسیاری داشتند و تولیدکنندگان نیز تنوعی بالایی از آن‌ها را روانه بازار کردند. مشتری شاید هنگام خرید جی پی اس خودرو کمی سردرگم شده و دچار تردید شود. اما از بهترین جی پی اس‌های خودر می‌توان به ردیاب خودرو IR69 اشاره کرد که پرفروش‌ ترین ردیاب خودرو در ایران نیز است. جی پی اس IR69 یک دستگاه ارزان قیمت ولی باکیفیت است که سایز بسیار مناسبی دارد و همه نیازهای کاربر را به‌عنوان یک ردیاب برطرف خواهد کرد.

یک ردیاب بسیار خوب دیگر که مجهز به دستگاه شنود نیز است، ردیاب مغناطیسی خودرو IR180 نام دارد. این ردیاب با اندازه کوچک و داشتن خاصیت مغناطیسی، نیاز به سیم‌کشی نداشته و به راحتی در خودرو جاساز می‌شود. 

خرید بهترین ردیاب‌ خودرو در ایران رهیاب

در این مقاله به‌طور کامل به بررسی درصد خطا جی پی اس‌ها یا ردیاب خودرو پرداختیم. جی پی اس‌ها به سختی دچار اختلال شده و از دسترس خارج می‌شوند. با خرید و نصب یک ردیاب خودرو به راحتی درجه امنیت ماشین را می‌توان به حداکثر رساند.

فروشگاه ایران رهیاب بزرگ‌ترین عرضه‌کننده ردیاب اتومبیل و انواع جی‌پی‌اس‌ها در بازار ایران است. همکاران ما در ایران رهیاب آماده گفتگو و راهنمایی شما عزیزان هستند. برای آشنایی با محصولات ایران رهیاب و خرید انواع جی‌پی‌اس ماشین با شماره 22410328-021 و 22171062 -021 تماس حاصل کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید