اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده

کدخبر: ۴۳۳۹۶۱
اجزای تشکیل دهنده ی برج خنک کننده (cooling tower parts) تشکیل شده از قطعات اصلی برج خنک کننده می‌باشند که هرکدام وظیفه انجام یک کار را در دستگاه کولینگ تاور برعهده دارند.
اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده

که شناخت هر چه دقیق تر و بهتر این قطعات و لوازم برج خنک کننده می‌تواند کمک شایانی به مصرف کنندگان این دستگاه کند و همچنین اهمیت بسیار بالایی در بررسی کیفی کارکرد دستگاه برخوردارند از آن جهت که در هنگام برخورد با مشکل در زمینه برج های خنک کننده شناسایی راحت تر و بهتر این دستگاه کمک بسیار فراوانی به مصرف کنندگان خواهد کرد. در این مطلب می‌خواهیم به توضیح درباره ی قطعات و لوازم یدکی کولینگ تاور بپردازیم.

قطعات و اجزای اصلی کولینگ تاور

بخش های اصلی کولینگ تاور بطور معمول در تمامی انواع مختلف برج های خنک کن مدار باز و مداربسته استفاده می‌شوند و عدم استفاده از این قطعات اصلی در برج های خنک کننده ممکن نمی‌باشد. بطور مثال بکار نبردن پروانه ها در کولینگ تاور امری غیر ممکن می‌باشد. به این دلیل که پروانه ها معمولأ کار خنک کردن فضای داخلی کولینگ تاور و رد و بدل کردن هوا را برعهده دارند که به همین دلیل وجود فن یا پروانه ها در کولینگ تاور ها امری بسیار حیاطی می‌باشد. 

قطعات تشکیل دهنده بدنه کولینگ تاور فایبرگلاس

• پنل یا دیواره:

دیواره ها یا در تعریفی دیگر پنل های کولینگ تاور از اجزای برج خنک کن تشکیل می‌دهند، بدنه سیستم می‌باشد که وظیفه محافظت از برج خنک کننده را در مقابل باد و جلوگیری از ورود گرد و غبار را برعهده دارد. متریال استفاده شده در این دیواره ها و پنل ها توسط کارشناسان معمولأ از جنس فایبرگلاس می‌باشد که دارای الیاف حصیری و سوزنی هستند.

دلیل استفاده از این الیاف در ساخت دیواره های کولینگ تاور مستحکم تر کردن این پنل ها می‌باشد که این استحکام زیاد به دلیل استفاده از رزین های چسبیده ایروفتالیک می‌باشد. ضخامت دیواره های برج خنک کننده از بین 4 تا 8 میلی‌متر در نظر گرفته شده است. حال برای عایق بندی هر چه بهتر در مقابل هوا و آب در قسمتهای میانی دیواره ها از چسب پلی اورتان استفاده می‌شود. محل قرارگیری پنل ها در کولینگ تاور در قسمت بالای لوورها می‌باشد که بطور معمول فلنچ های ورودی بر روی آنها نصب می‌شود.

دما

• بیسین یا حوضچه آب سرد:

استفاده از این قطعه معمولأ برای صنایعی مورد نیاز می‌باشد که حجم آب در گردش آنها بالا است. بطور کل این حوضچه آب خنک یا اصطلاحا تشتک (basin) یکی از مهمترین اجزای اصلی هر نوع کولینگ تاور بحساب می‌آید. کولینگ تاور ها معمولأ ساختاری از جنس فایبرگلاس کامپوزیتی و یا بتنی دارند. وظایف حوضچه آب سرد در برج خنک کن به دو بخش بسیار مهم دسته بندی می‌شود که وظیفه اصلی آن جمع آوری کردن آب خنک تولیدی خروجی از پکینگها بشمار می‌آید و دومی وظیفه آن تشتک ذخیره آب در مسیر تشکیل ساختار نگهدارنده قطعات به یکدیگر می‌باشد.

• ستونی نگهدارنده:

در بسیاری از انواع کولینگ تاور های مکعبی فایبرگلاس و یا حتی در برج های مخروطی این قطعه مانند به شکل اتصالی است که بسیاری از بخشهای بدنه را به یکدیگر متصل می‌کند. این ستونی ها با شکل ظاهری عمودی همانند نبشی با اندازه های بزرگ با بالهای 25 سانتی می‌باشند. این قسمت دارای ضخامت زیادی می‌باشد که دلیل این ضخامت تحمل وزن بالای قطعاتی همچون فن دک است که همچنین ای بخش باید با تمرکز و حساسیت فراوانی تولید شود. این قطعه بطور معمول از متریال فایبرگلاس ساخته شده است و ضخامت آن بیشتر از 5 میلی‌متر می‌باشد و همچنین ارتفاع این قسمت معادل مجموع ارتفاع پنل و لوور ها است.

• گلویی پروانه یا فن استک:

می‌توانیم بگوییم این قطعه جز یکی از مهمترین اجزای اصلی در بدنه فایبرگلاس برج خنک کننده بحساب می‌آید. فن دک همانند یک دودکش در قسمت بالایی دستگاه قرار می‌گیرد که برخلاف ظاهری بسیار ساده ای که دارد یکی از وظایف حیاتی را در برج خنک کننده انجام می‌دهد بطوری که هوای اشباع و داغ را از همان قسمت بالایی برج خارج می‌کند. وظیفه جانبی این قطعه همانند دیواره ها نقش محافظتی از اجزای اصلی هوادهی مانند پروانه، کاهش سرعت و سایر قطعات را نیز برعهده دارد.

• لوور ها یا بخش ورودی هوای تازه:

وظیفه اصلی این بخش مکش اندازه مشخصی از هوای خشک و خنک محیط اطراف برج به داخل می‌باشد. در ساختار ظاهری این لوور یا کرکره ها از متریال فایبرگلاس یا گالوانیزه و یا حتی شکلی مشابه لانه زنبوری داشته و در میان فریمی فایبرگلاس یا فلزی نصب می‌شوند. در هر صورت کرکره ها به شکل واسطه در میان تشتک و پنلها نصب شده است و پنلها نصب شده از طرفین به ستونی ها مهار می‌شوند.

• پکینگ یا پرکن های ایجاد سطح:

پکینگ کولینگ تاور(cooling tower packing) در برج خنک کننده با وظیفه ایجاد سطح تبادل انرژی استفاده می‌شود. پکینگ مدیا یا به اصطلاح سطوح خنک کننده کار ایجاد سطح مقطع تماس در میان آب و هوا را نیز برعهده دارند. در تعریفی ساده تر می‌توانیم بگوییم پکینگ ها همانند یک نعلبکی خنک کردن چای داغ را دارند که موجب کاهش دمای آب در برج می‌شوند.

کارخانه دما گستر

• قطره برگردان یا المیناتور:

قطره گیر(drift eleminator) قسمتی از برج خنک کننده می‌باشد که قطره هایی که به سمت پروانه مکش می‌شود را به بخش پایینی برج خنک کننده هدایت می‌کند. قطره گیر کولینگ تاور از اجزای برج خنک کننده که در نقش محافظتی دستگاه بحساب می‌آید که در بالای سیستم پاشش و قبل از فن نصب می‌شود. قطره گیر ها عمدتا دارای دو تیپ لانه زنبوری و تیغه ای هستند و از متریال های مختلف همانندPVC، PP و HDGS تولید می‌شوند.

• نازل پاششی اسپری آب:

اسپری نازل ها اغلب در انواع برجهای خنک کن تیپ مکعبی فایبرگلاس یا فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف اصلی نازل یا افشانک ها در برج خنک کن پاشیدن آب داغ بر روی پکینگها و تماس آنها با جریان هوای مکشی یا دهشی فن محسوب می‌شود. قطعه نازلهای پاششی به دو دسته تحت فشار و تقلی تقسیم بندی می‌شوند و معمولأ سیستم پاششی ثابتی را به همراه دارند.

• اسپرینکلر یا آبگردان:

سیستم پاشش آب در کولینگ تاور های مخروطی فایبرگلاس از نوع چرخان یا دورانی می‌باشد که می‌توان گفت قطعه ای است که هدف رساندن آب به نقاط مختلف کولینگ تاور با چرخش و پاشش می‌باشد. به دلیل تحت فشار بودن این قطعه توسط آب، این تجهیز از جنس متریال فلزی همانند آلومینیوم یا برنج طراحی و به بازار عرضه می‌گردد.

• پروانه یا فن سیستم هوادهی:

تشکیل تلاطم در هوا و جابجایی آن در میان اجزای مختلف کولینگ تاور وظیفه این قطعه می‌باشد. فن برج خنک کننده در دو تیپ محوری و حلزونی طراحی و تولید می‌شود و که وظیفه اصلی آن ایجاد فشار نسبی در هوا و انتقال آن به بخش پکینگ ها موجب خنک تر شدن آب می‌شوند.

مصرف کنندگان می‌توانند در جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره اجزای اصلی و جانبی برج خنک کننده و لوازم یدکی کولینگ تاور به سایت رسمی دما گستر و همچنین می‌توانند با کارشناسان مجموعه دماگستر تماس حاصل فرمایند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید