جزیره پنانگ مالزی را بشناسید

کدخبر: ۴۴۱۴۵۳
جزیره پنانگ جایی در ساحل غربی شبه‌جزیره مالزی در منطقه شمالی است.
جزیره پنانگ مالزی را بشناسید

جزیره‌ای که می‌توانیم به‌جرات به شما بگوییم یکی از مکان‌هایی است که قبل از مرگ باید حتماً از آن دیدن کنید! اگر مسافر مالزی شدید، شلوغی و زندگی شهری کوالالامپور شما را خسته کرد، بی‌درنگ راهی پنانگ شوید. راه جزیره‌ای که هیچ شباهتی با کوالالامپور ندارد و می‌تواند بهترین مقصد برای طبیعت‌گردی و استراحت باشد.

بی‌راه نیست که پنانگ را با نام مروارید شرق می‌شناسند. جزیره‌ای که می‌توان دلایل بسیاری برای دیدن و لذت بردن در آن پیدا کرد. این مطلب از فلایتیو قرار است ۱۰ دلیل برای دیدن جزیره پنانگ و شناخت بیشتر از آن را برای شما بازگو کنیم. دوست دارید تجربه دیدن مجازی این جزیره را قبل از رفتن به آن تجربه کنید؟ پس تا انتها با ما بمانید. 

خوشمزه‌ترین غذاها در پنانگ

پنانگ‌گردی را با خوشمزه‌ترین بخش سفر آغاز کنیم. نام پنانگ را به معنی واقعی کلمه با عنوان داشتن بهترین غذا در مالزی و آسیای شرقی می‌شناسند! هرکسی خلاف این موضوع را بگوید می‌توانیم به‌راحتی به شما بگوییم که این جزیره را از نزدیک ندیده و غذاهای این منطقه را نچشیده است! غذاهای زیادی در این جزیره میل خواهید کرد که هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنید. غذاهایی از آسیا شرقی که به‌خاطر طعم و مزه بی‌نظیری که دارند لقب لذیذترین غذاهای آسیا دارند. 

غذا و فرهنگ آشپزی این منطقه تا حد زیادی تأثیر گرفته از حضور جمیعت عظیم مسلمان هند جنوبی که یک جامعه بزرگ ماماک را تشکیل می‌دهند، است. همچنین تأثیرات طولانی‌مدت ادغام فرهنگ غذایی تایلند از شمال هم در غذاهای این جزیره بی‌دلیل نبوده است.

از طرفی، طعم محلی و سیر تکاملی غذا در این جزیره واقعاً شبیه هیچ‌جای دیگری نیست. ادویه‌ها، روش‌های پخت و غذاهای پنانگ آن‌قدر خاص و متفاوت است که نظیر ندارند. چند مورد از غذاها و خوراکی‌های لذیذ و معروف این منطقه شامل موارد زیر است: 

• نودل سرخ‌شده (Mee Goreng)

• چار کوآی تئو (char kuey teow) 

• دسرهای خوشمزه روتی کانای (Roti Canai)

• اوه چین یا امیل صدف (Oh Chien) 

• لوک لوک (Lok Lok) 

• روجاک (Rojak)

• بیسکویت (tau sar peah)

• سوپ کاری سفید (curry mee)

میراث تاریخی 

جزیره پنانگ سرشار از تاریخ غنی و میراث به‌جامانده مهمی است که می‌تواند بیانگر تاریخ و هنر این منطقه باشد. عمارت‌ها، کلیساها، گورستان‌ها و مغازه‌‌های بسیاری از فرهنگ‌های مختلف در طول قرن‌ها که آثار آن‌ها تا امروز باقی‌مانده است. شاید جالب باشد بدانید که تعداد کمی از این مکان‌های تاریخی هنوز در حال استفاده و فعال هستند.

زیرا از زمان ساخت و فعالیت موردتوجه بودند و هنوز هم پابرجا و زنده هستند. بسیاری از خانه‌های طایفه چینی که به‌عنوان میراث‌فرهنگی در یونسکو ثبت شده است امروز به‌صورت معبد درآمده یا تبدیل به هتل بوتیک شده‌اند. یکی از برجسته‌ترین آن‌ها عمارت چئونگ فت تسه (Cheong Fatt Tze mansion) است. بقایای آثار و بناهای باقی‌مانده از دولت بریتانیا به‌وفور در پنانگ یافت می‌شود. مثل قلعه کورنوالیس که بزرگ‌ترین قلعه حفظ شده در کل مالزی است.

جشنواره ادبی جورج تاون

جزیره پنانگ آن‌قدر غنی و خاص است که از همه چیز آن می‌توان دلیلی برای سفر پیدا کرد! یکی از همین دلایل هم جشنواره‌ها و مراسم‌های مهمی است که در این جزیره برگزار می‌شود. جشنواره ادبی جورج تاون تنها رویداد بزرگ که استعدادهای محلی و بین‌المللی در آن گرد هم می‌آیند نیست اما مهم‌ترین آن‌ها است.

شرکت‌کنندگان در این جشنواره عشق به مطالعه و هنر را جشن می‌گیرند. یک گردهمایی سالانه که هنرمندان در آن برای لذت بردن و به نمایش گذاشتن استعدادهای جدید و قدیمی دورهم جمع می‌شوند. از دوست‌داشتنی‌ترین صحنه‌های مستقل که هنر و ادبیات کشور را ستایش می‌کند. بسیاری از شرکت‌کنندگانی که در جشنواره حضور دارند خودشان سازنده و گردآورنده هنرهای زیبا هستند؛ بنابراین اگر زمان برگزاری این جشنواره مسافر پنانگ بودید، مراقب آثار و یادگاری‌های به‌نمایش‌درآمده باشید.

همچنین به یاد داشته باشید که یکی از حیرت‌انگیز‌ترین جشنواره‌های هنری را دارید زندگی می‌کنید! برخی از آثار احتمالاً آثار تاریخی نیونیا، زبان کرستانگ باستان و نسخه‌های کمیاب از آثار کلاسیک بین‌المللی هستند. این فستیوال هرسال در ماه نوامبر برگزار می‌شود؛ بنابراین اگر دوست داشتید عضوی از این گردهمایی هنری باشد، زمان سفر خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که این جشنواره را از دست ندهید.

جایی که تپه‌ها با اقیانوس‌ها ملاقات می‌کنند

این جزیره یکی از معدود مکان‌هایی در مالزی است که هم طبیعت سبز و جنگلی دارد و هم مجاور دریا است. جایی که می‌توانید از تپه‌های بلند پنانگ تا سواحل شنی ساحل میمون در آن پیاده‌روی کنید و جذاب‌ترین طبیعت و صحنه‌های طبیعی را ببینید.

پارک ملی پنانگ ممکن است کوچک‌ترین پارک در سراسر کشور باشد اما محیط طبیعی پیچیده آن، کوه‌های عجیبش و رفتن به یپاده‌روی به سمت سواحل خلوت آن باعث می‌شود یکی از جذاب‌ترین و ناب‌ترین مکان‌ها و جزیر‌ه‌های دیدنی دنیا باشد. علاوه بر این پارک ملی پنانگ جایی است که در هر پیچ‌وتاب آن یک ماجراجویی جدید منتظر شماست.

جذابیت دنیای قدیم

بسیاری از ساکنان پنانگ از نسل قدیمی این منطقه هستند. افرادی که اشغال ژاپن در ۱۹۴۰ را در کودکی دیده‌اند یا افرادی که مدت کوتاهی بعدازاین اتفاق به دنیا آمدند. با چنین توصیفی، پنانگ یکی از مناطق بسیار قدیمی و محلی برای شناخت زندگی سنتی این منطقه محسوب می‌شود.

برخلاف دیگر مناطق مالزی که تحت تأثیر توسعه سریع شهرهای پرجمعیت قرار گرفتند، مردم جزیره پنانگ هنوز هم شیوه قدیمی زندگی خود را حفظ کرده و به آن پای بندند. این شیوه زندگی به‌وفور در دکه‌ها و بازارهای جزیره مشهود است.

امکانات لازم برای سفرهای جدید

پنانگ مدت‌‌هاست به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد تعطیلات در آسیا است. جایی که توانسته برای نسل‌ها و سبک‌های جدید سفر مثل سفر با کوله‌پشتی (بک پکینگ) نیازهای لازم برای استراحت و مسکن را فراهم کند. بسیاری از هتل‌‌ها و کافه‌هایی که به‌تازگی در سراسر جزیره آغاز به کار کردند به این سبک از سفر بسیار اهمیت می‌دهند.

اولویت آن‌ها در ارائه خدمات هزینه کم، امکانات خوب و متنوع است و درعین‌حال تلاش می‌کنند تا ویژگی‌های قدیمی محیطی و منطقه‌ای خود را هم حفظ کنند. یکی از این موارد هتل هریتیج (Heritage) ۱۹۶۲ است که در خانه‌های مستعمره قدیمی ساخته شده. هتل تونه (Tune) هم هتلی با همین ویژگی است.

هتلی مدرن‌تر که طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای مشتریان با سلیقه‌های مختلف ارائه می‌دهد و در تلاش است تا امکانات رفاهی خانگی یا اساسی یک سفر را برای مسافران و مهمانان خود در هزینه‌ها و قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر داشته باشد.

معماری جذاب و خاص

پنانگ را می‌توانیم یکی از مناطق مملو از بناهای قدیمی و میراث فرهنگی بشناسیم. بناهایی که از یک قرن پیش باقی‌مانده‌اند و تاریخ آن‌ها به زمان توسعه جزیره پنانگ توسط دولت بریتانیا و شهرک‌های آسیایی آن منطقه برمی‌گردد. ساختمان‌های استعماری و همچنین خانه‌ها و مغازه‌های تزئین شده چینی و هندی هنوز جزء بناهای سرپا و مهم جزیره است.

در جنوب این جزیره، شهرک‌های مالایی شبیه به یک جامعه روستای واقعی هستند که ساختمان‌ها معماری و ویژگی منحصر‌به‌فردی دارند. همچنین، علاوه بر پیچیده‌ترین معابد این منطقه دیدنی‌های و میراث متفاوت دیگری هم وجود دارند.

میراثی مثل معبد مار و جاده‌های با گچ مشخص شده توسط تایپوسام (Thaipusam)، آثار دیگری مثل برج ساعت در میدان اصلی شهر و آثار محلی مثل کومتار معروف (KOMTAR) که همگی چشم‌اندازهای بسیار جالبی از معماری و هویت شهری این جزیره به مسافران نشان می‌دهند.

زبان محلی مردم منطقه

چیزی که منحصر به منطقه و جامعه پنانگ است، نوع زبانی است که آن‌ها صحبت می‌کنند. اگر گویش هوکین چینی (مین) را قبلاً از این گوش داده باشید، روش صحبت هوکین پنانگ حسابی شما را متعجب خواهد کرد. اگرچه بخش‌هایی از زبان مالایی در واژگان معمولی زبان این منطقه پیدا می‌شود اما هیچ بخش دیگری از مالزی شبیه به مردم جزیره پنانگ صحبت نمی‌کنند.

متأسفانه این گویش خاص در حال از بین رفتن است زیرا نسل‌‌های فعلی تصمیم می‌گیرند با گویش جهانی ماندارین صحبت کنند و گویش محلی این منطقه دیگر فقط توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های جزیره صحبت می‌شود. اما خوشبختانه اخیرا تلاش‌های زیادی برای حفظ این زبان در حال انجام است.

هنر خیابانی بی‌نظیر

دوست‌داران هنر خیابانی قطعاً تصاویری از هنر خیابانی زیبای پنانگ را قبلاً دیده‌اند. مجموعه‌ای از پروژه‌های پرشور و هنرمندانه که توسط هنرمندان شهری بین‌المللی و محلی انجام شده‌اند. این پروژه‌ها زندگی در پنانگ را از طریق ثبت نقاشی‌های دیواری زیبا از مردم و حیوانات آن نمایش می‌دهند. مجموعه‌ای از سازه‌های فلزی درهم در نقشه گردشگری تعاملی پایتخت جورج تاون ادغام شده و بازدیدکنندگان را تشویق می‌کند تا شهر را در جست‌وجوی نشانگر بعدی که معمولاً در سایر نقاط دیدن بزرگ است، جست‌وجو کنند.

قومیت‌های ریشه‌دار

کوالالامپور جایی است که حضور مداوم افراد تازه‌وارد و مهاجران جدیدی که از مناطق مختلف به آن آمده‌اند به چندفرهنگی شدن آن کمک می‌کند. اما چندفرهنگی پنانگ را می‌توان در نسل‌های توسعه‌یافته و جوان این منطقه دید. نسل‌هایی که از زمان رونق تجارت کشتی‌های تجاری و عبور آن‌ها از غرب به شرق مسیرشان به این منطقه پیوند خود و کم‌کم در آن ساکن شدند.

همین باعث افزایش ازدواج‌های مختلط بین فرهنگ‌های جدید و قدیمی شد، نژادهای جدیدی مانند شمال پیرانکان، مخلوط برمه‌ای، عرب - چینی و اوراسیایی را ایجاد کردند که نتیجه زادوولد اجتناب‌ناپذیر سفید و آسیایی بود.

شکل گرفتن چنین خانواده‌هایی باعث شد نسل جدیدی در پنانگ پا بگیرند اما با‌این‌حال، پنانگ هنوز هم یکی از قدیمی‌ترین مناطق و ریشه‌دارترین قومیت‌ها را در خود دارد. جمعیتی که به وضوح به سنت‌ها، آیین و فرهنگ گذشته خود وفادارند.

آخرین نکات سفر به پنانگ

در این مطلب از فلایتیو تلاش کردیم تا اطلاعات مفید و جامعی از پنانگ را با شما به اشتراک بگذاریم. اطلاعاتی درباره فرهنگ، هنر، تاریخ، معماری و سنت‌های قدیمی و غذایی مردم این منطقه چیزهایی بود که از آن‌ها صحبت کردیم. پنانگ جزیره‌ای شگفت‌آور، خاص و رویایی است.

جایی که نه فقط به خاطر محیط طبیعی و زیستگاه‌های زیستی‌اش شهرت پیدا کرده بلکه از هر نظر که سراغ بگیرید، یکی از محبوب‌ترین‌ها است. در سفر به پنانگ دیدن از روستاهای ماهیگیری، موزه‌های مختلف جزیره، خوردن غذاهای محلی منطقه و سواحل بی‌نظیر آن را فراموش نکنید. 

شما چه مطلبی درباره پنانگ می‌دانید که با ما به اشتراک بگذارید؟ آیا تا قبل از این اطلاعاتی درباره این جزیره جذاب داشتید؟

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید