۹ مکان ثبت شده یونسکو در اسپانیا که باید حتماً ببینید

کدخبر: ۴۴۱۶۹۵
کشور خارق‌العاده اسپانیا چیزهای زیادی برای کشف دارد، از سواحل نفس‌گیرش گرفته تا شاهکارهای معماری و سنت‌‌های فرهنگی که در سفر به این کشور نمی‌توان آن‌ها را از دست داد.
۹ مکان ثبت شده یونسکو در اسپانیا که باید حتماً ببینید

 تنوع دیدنی‌ها و جذابیت‌های این کشور آن‌قدر زیاد است که اگر بخواهیم بشماریم زمان کم خواهد آمد! از طبیعت شگفت‌انگیزش تا غذاها، کارناوال‌ها، فرهنگ‌ها، آداب‌ورسوم، تاریخ و معماری پررمزوراز آن که حرف بزنیم، ساعت‌ها می‌توان گفت و شنید اما چیزی که کمتر مسافری درباره اسپانیا می‌داند جایگاه این کشور بین کشورهای صاحب تاریخ و آثار ثبت شده جهانی است.

اسپانیا را با ۴۸ مکان ثبت شده در لیست آثار یونسکو، می‌توان در ردیف دومین کشور با بیشترین آثار ثبت شده جهانی پیدا کرد. این بار بیایید در فلایتیو دیداری به ۹ مکان ثبت شده یونسکو در اسپانیا داشته باشیم. جایی که نه فقط برای یک کشور، بلکه سرمایه‌ای برای مردم کل جهان است. آماده سفر هستید؟ همراه ما تا پایان بمانید. 

میراث جهانی ثبت شده اسپانیا 

میراث جهانی به معنی میراث و سنت‌هایی است که دارای ارزش‌های جهانی استثنایی هستند. ارزش‌هایی که هرکدام می‌توانند بخشی از فرهنگ، تاریخ و پیشینه تمام بشریت باشد. جایی که زلف تاریخ به زلف هویت انسانی در تمام نقاط جهان گره می‌خورد و حفظ نگه‌داری آن‌ها برای تمام مردم ضروری و واجب است.

هرگونه مکان احتمالی که می‌توانند کاندید ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو باشد باید حداقل یکی از ۱۰ معیار این سازمان را داشته باشد. تنها در این صورت است که می‌تواند افتخار نام‌گذاری در فهرست میراث جهانی را دریافت کند.

این فهرست گنجینه‌های فرهنگی و طبیعی تحت حفاظتی هستند که باید نسل به نسل و سال‌به‌سال حفظ شوند. آثاری که باید به نسل‌های بعدی برسد و در سال‌های آینده، کودکان و فرزندان ما بتوانند از دیدن آن‌ها لذت ببرند و قدردان چنین تاریخ و هویتی باشند. 

معماری

غیرممکن است به اسپانیا فکر کنید بدون اینکه معماری خاص و معروف آن در ذهن شما نیاید. به‌جز از آثار نمادین بارسلونا از آنتونی گائودی که یکی از مشهور‌ترین آن‌ها ساگرادا فامیلیا (Sagrada Familia) است، اسپانیا شگفتی‌های معماری زیادی برای کاوش دارد. با‌توجه‌به کثرت اسامی میراث جهانی اسپانیا در لیست میراث یونسکو، بیایید نگاهی به برترین‌ها و جادویی‌ترین معماری‌های اسپانیا بیندازیم:

نخلستان الچه در آلیکانته، عربی‌ترین شهر اسپانیا 

نخلستان آلچه (Palmeral de Elche) در الیکانته یک ساختمان یا سازه نیست، یک چشم‌انداز از نخلستان‌های تنومند و بلند نخل‌های خرما است. جایی که حدود ۲۰۰ هزار درخت نخل دارد و توسط رومیان کاشته شده است. این نخلستان با لقب بزرگ‌ترین نخلستان اسپانیا در دنیا و اروپا جایگاه بی‌نظیری به خود اختصاص داده است.

قدمت این منطقه به بیش از ۱۰۰۰ سال قبل از دوره اعراب در الچه می‌رسد. زمانی که سیستم آبیاری از فرهنگ اندلس به ارث برده شد و برای ساخت این نخلستان از آن استفاده کردند. وقتی به این منطقه می‌روید فکر می‌کنید مسافر یکی از شهرهای عربی شده‌اید و با‌ورتان نمی‌شود اینجا، شهری در قلب اروپا است! در سفر به الچه، می‌توانید از دو مکان تاریخی و فرهنگی دیگر به نام‌های موزه مدرسه پوسول (Museo Escolar de Pusol) و سرزمین رازآلود الچه (Mystery Play of Elche) هم دیدن کنید. 

سگوویا، شهری قدیمی در مرکز اسپانیا

سگوویا (Segovia) شهری قدیمی در مرکز اسپانیا است که قنات معروف رومی آن در سال ۱۹۸۵ به‌عنوان میراث جهانی ثبت‌شده در یونسکو اعلام شد. در دوران قدیم، ۱۶۰ طاق ساخته شده این منطقه آب آشامیدنی را به مردم سگوویا می‌رساند. این منطقه هنوز هم یکی از بهترین ارتفاعات و مناطقی است که در بهترین و کامل‌ترین شکل خود حفظ ‌شده است. طاق‌های رومی امروزه با بیش از ۲۰۰۰ سال عمر، زنده مانده‌اند. این اثر تاریخی شگفت‌انگیز با معماری قرون وسطایی و معماری شهری خود در آلکازار سگوویا (Alcázar of Segovia) میزبان شما خواهد بود. 

آلبایزن، الحمرا و گنرالایف در گرانادا، قصرها و باغ‌های افسانه‌ای

اگر طرف‌دار دیدن فیلم‌های خارجی و تاریخی باشید، حتماً تابه‌حال قصرهایی بزرگ، شگفت‌انگیز و رنگارنگ این فیلم‌ها توجه شما را به خود جلب کرده است. می‌خواهید این قصرها را از نزدیک ببینید؟ گراندا با داشتن قصرها، چشمه‌ها و باغ‌های نفس‌گیر مثل آلبایزن (Albayzín)، الحمرا (Alhambra) و گنرالایف (Generalife) یکی از مناطقی است که حتماً با راهنمایی یک راهنمای محلی به دیدن آن‌ها بروید. در همین نزدیکی، زمانی برای پیاده‌روی در پیچ‌وخم مسحورکننده آلبایکان اختصاص دهید تا از شکوه و جلال مورها لذت ببرید و گنجینه‌های باستانی را که در کلیسای سلطنتی نگهداری می‌شود ببینید.

کازا باتول در بارسلونا، خانه اژدها

اگر هدف شما این است که همه معماری‌های خیره‌کننده‌ای را که در اسپانیا وجود دارد ببینید، بدون شک بارسلونا اولین اسمی است که در لیست خود باید سراغ آن بروید. نمی‌توان از بارسلونا گذشت و چشم روی دیدن معماری‌های شگفت آن بست. هفت اثر از آنتونی گائودی، معمار شناخته‌شده اسپانیایی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد که قصر باتلو (Casa Batlló) یکی از این آثار است. شاهکاری که گاهی تحت‌الشعاع طرح‌های مشهورتر گائودی قرار می‌گیرد و به‌خوبی درباره اهمیت و معماری خاص آن صحبت نمی‌شود. اما به همان اندازه قابل‌توجه است و قطعاً ارزش بازدید و زمان‌گذاشتن دارد.

اماکن تاریخی و میراث

اگر طرف‌دار تاریخ و هنر باستانی باشید، اسپانیا جایی است که حتی در این مورد هم شما را ناامید نخواهد کرد. این کشور غنی است از تاریخ پرفرازو‌نشیبی که به‌خوبی تا امروز نگه‌داری و مراقبت شده‌اند. فرهنگ‌هایی که هرکدام داستان‌های فراموش‌نشدنی خود را دارند. اجازه دهید یکی از متفاوت‌ترین و خاص‌ترین آثار باستانی این کشور را با هم بررسی کنیم:

غار آلتامیرا و هنر غار پارینه‌سنگی، جایی برای تولد اولین هنرهای بشریت

در شمال اسپانیا سفری به گذشته داشته باشید و از غار آلتامیرا (Cave of Altamira and Paleolithic Cave Art) دیدن کنید. تاریخ آلتامیرا به دوران پارینه‌سنگی می‌رسد و اغلب با عنوان کلیسای سیستین و هنر ماقبل تاریخ معرفی می‌شود. جایی که ردپای اولین هنرهای بشر در آن شناخته شده است. اینجا جایی است که آن‌قدر اطلاعات و داده‌های مختلفی درباره آن وجود دارد که اگر بخواهید گردشی درست و کامل در آن داشته باشید لازم است یک راهنمای محلی شما را همراهی کند. می‌توانید اطلاعات تکمیلی، جزئیات و اهمیت تاریخی این مکان را از راهنمای محلی منطقه بپرسید. 

محیط‌های طبیعی

فراتر از مکان‌های تاریخی، معماری و آثار هنری باقی‌مانده که از نظر فرهنگی جایگاه خاصی در اسپانیا و لیست آثار تاریخی یونسکو دارند، این کشور چندین مکان طبیعی قابل‌توجه دارد. از رشته‌کوه‌های جادویی اسپانیا گرفته تا پارک‌های ملی خیره‌کننده. اگر می‌خواهید سفر خود را به طبیعت‌گردی هم گره بزنید، محیط‌های طبیعی ثبت شده در لیست آثار یونسکو اسپانیا ارزش دیدن دارند! جایی که شما را مهمان تجربه‌های متفاوت، خاص و نامتعارف می‌کند. 

جنگل‌‌های راش، طبیعت‌گردی در مادرید

تقریباً یک ساعت رانندگی در خارج از مادرید شما را به جنگل‌های قدیمی راش و مناطق راپای کارپاتها (Ancient and Primeval Beech Forests of the Carpathians) و سایر بخش‌های اروپایی این کشور می‌رساند. مناطق بکر، زیبا و خارق‌العاده‌ای که در منطقه مونتهو دلا سیرا (Montejo de la Sierra) قرار گرفته‌اند. درخت‌های راش را تنها در شش منطقه خارج از اسپانیا می‌توانید پیدا کنید.

رسم ‌و رسوم 

فرهنگ‌های اسپانیایی کاملاً منحصربه‌فرد است و ریشه گرفته از چندین آداب‌ورسوم باستانی است. سنت‌ها و آدابی که هنوز در این کشور زنده و پابرجاست و هرساله مردم زیادی در اسپانیا و سراسر جهان آن‌ها را جشن می‌گیرند. از جشنواره‌ها گرفته تا غذاهای معروف و محلی این منطقه، جشن معروف Dive Into Culture، مراسم‌ها و گردهمایی‌های همگانی در میدان ترافالگار اسپانیا، همه‌وهمه جزء مشهور‌ترین و محبوب‌ترین مراسم‌های ثبت شده در آثار ناملموس اسپانیا است. 

فلامنکو، رقص در دل آتش و بداهه‌نوازی

شهر سویا اسپانیا، محلی برای رقص نمادین فلامنکو (Flamenco) است که با شعله‌های آتشین، نمایش و هنر بداهه‌نوازی برگزار می‌شود. می‌توانید این رقص را در کافه‌ها یا رستوران‌های این منطقه پیدا کنید. رقص فلامنکو حتی ممکن است در شهرها و مناطق بیشتری از اسپانیا هم برگزار شود اما سالن‌های تئاتر ویژه فلامنکو در شهر سویا، واقعاً صحنه و فضای کاملی را برای برگزاری این مراسم دارند. این سنت خود یک شگفتی فرهنگی است و ژانر و سبک رقص آن توسط یونسکو به‌عنوان گنجینه فرهنگی تلقی شده است. جادوی فلامنکو را در سویا تجربه کنید و خوردن غذاهای لذیذ و خوشمزه این منطقه را چاشنی شب فراموش‌نشدنی خود کنید. 

مراسم پاسیوس دکوردوبا، جشنی از گل و آواز  

مرکز شهر تاریخی کوردوبا و مسجد بزرگ آن برای قرن‌ها روی فرهنگ و طراحی معماری در منطقه تأثیر گذاشته است. اگر بخواهید نگاهی به این مناطق داشته باشید، در سفر به ترافالگار به‌راحتی در دسترس هستند. اگر در دوهفته اول ماه می به اسپانیا سفر کردید می‌توانید در جشن Patios de Córdoba  هم شرکت کنید. این جشن یکی دیگر از آثار ناملموس ثبت شده اسپانیا است.

از سال ۱۹۲۱ هرسال مسابقه‌ای در حیاط کوردوبا برگزار می‌شود. در این مراسم ساکنان این شهر و منطقه خانه‌های خود را با گل‌های تزئینی آویخته از دیوارها، گل‌ها کاشته شده در گلدان‌ها و فضای سبز نزدیک خانه تزئین می‌کنند تا در نهایت بتوانند جایزه اول این جشنواره را به خود اختصاص دهند. این جشنواره علاوه بر نمایش زیبایی حیاط‌های تزئین شده، اجراهایی از خوانندگان و رقاصان درجه یک به همراه نوشیدنی و موسیقی رایگان و ... دارد.

فالاس در والنسیا، مهمانی شروع بهار 

والنسیا محل دو میراث جهانی یونسکو اسپانیا است. گروهی از ساختمان‌‌ها که به طور رسمی به‌عنوان ساختمان‌های مدنی La Lonja de la  Seda de Valencia شناخته می‌شوند میزبان جشنواره فالاس در والنسیا هستند. این جشنواره در اواسط ماه مارس به مدت یک هفته برگزار می‌شود و جشن آغاز بهار است.

علاوه بر این؛ غذای سنتی paella جزء خوراکی‌ها و غذاهای سنتی والنسیا است که طرف‌داران و هواداران بسیار زیادی دارد. حتماً در سفر خود به سومین شهر بزرگ اسپانیا؛ والنسیا، هم از زیبایی‌های طبیعی و دیدنی این منطقه لذت ببرید و هم عیش‌ونوش خوردن غذاهای خوشمزه و دیدن جشنواره‌‌ها و مراسم‌های مختلف را به تجربه‌ها و جذابیت‌های سفر به این منطقه اضافه کنید. 

شما تجربه سفر به این ۹ مکان دیدنی و جذاب را تابه‌حال داشته‌اید؟ چه دیدنی‌های دیگری از اسپانیا مقصد شده بود و اطلاعاتی از آن‌ها دارید؟ نظرها، سؤالات و تجربه‌های خود را درباره دیدنی‌های اسپانیا به اشتراک بگذارید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید