معرفی قطعات آسانسور+ قیمت اجزای اصلی

کدخبر: ۴۴۶۵۷۱
کیفیت آسانسور و ایمنی آن به کیفیت قطعات تشکیل دهنده اش وابسته است که باید در انتخاب هرکدام دقت لازم را انجام دهیم.
معرفی قطعات آسانسور+ قیمت اجزای اصلی

 در کنار اینها توجه به فاکتور قیمت هم از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله می‌خواهیم کارکرد هر کدام از این موارد را به طور خلاصه بررسی و با اعلام قیمت هر جزء، نهایتا تاثیر هرکدام در قیمت آسانسور را حساب کنیم.

لوازم و قطعات آسانسورها عبارتند از: ریل‌های آهنی کابین، ریل‌های آهنی وزنه تعادل، درب آسانسور و درب طبقات، سیم بکسل، موتور، تابلو فرمان، گاورنر، پاراشوت، تراول کابل، ضربه‌گیر، میکروسوییچ‌ها و سنسورها.

آسانسور

کابین آسانسور

کابین‌ها طراحی‌های داخلی متنوعی دارند و از جنس‌های مختلفی مانند فلز، شیشه، مواد پلیمری، چوب، ام دی اف و یا ترکیبی از این مواد، ساخته می‌شوند.

کابین آسانسور خود از یک سری قطعات تشکیل شده که مهم‌ترین قطعات آن وزنه تعادل، کفشک و یوک کابین هستند که هزینه هر کدام روی قیمت کلی کابین تاثیر می‌گذارد. قیمت کابین آسانسور در حال حاضر  بسته به نوع طراحی و اجزا و نصب آسانسور،  بین 20 تا 150 میلیون متغیر است.

ریل آسانسور (Guide Rail)

ریل آسانسور روی دیواره چاه آسانسور نصب می‌شود و به حفظ تعادل و در مسیر نگه داشتن کابین کمک می‌کند. کابین آسانسور به کمک کفشک‌ها روی ریل‌ها حرکت می‌کند. همچنین یکی دیگر از کاربردهای ریل نگه‌ داشتن کابین در مواقعی است که آسانسور به‌ خاطر نکات ایمنی از حرکت باز می‌ایستد.

برندهای موجود ریل آسانسور در ایران مونتوفرو ایتالیا - مارزی ایتالیا - سوپر ساورا اسپانیا - اس ریل ترکیه و رونفا چین می‌باشند. قیمت ریل آسانسور نیز برحسب اینکه چه نوع ضخامت تیغه‌ای را انتخاب  کنید T9) ، T5، T16 و(…، جنس فولاد آن و شرکت سازنده آن بین پانصد هزار تومان تا بالای دو میلیون تومان متفاوت است.

موتور آسانسور (elevator engine)

تابلو فرمان دستورات لازم را به موتور می‌دهد تا موتور کابین را به وسیله سیم بکسل به مقصد مورد نظر هدایت کند. متداول‌ترین انواع موتور آسانسور موتور گیربکس و گیرلس هستند.

موتور

کم شدن روغن «موتور گیربکس» که باعث خرد شدن کل «موتور گیربکس» و از بین رفتن آن می‌شود درحالیکه هزینه موتور گیربکس بسیار بالا و قابل توجه است. پس در هنگام سرویس آسانسور تنها با اضافه کردن روغن به موتور و وارسی به موقع آن می‌توان از هزینه گزاف و بی مورد جلوگیری کرد.

انواع موتور آسانسور در بازار ایران عبارتند از: شیندلر اسپانیا، ساسی ایتالیا، الکمپ ایتالیا، سیکور ایتالیا، مونتاناری ایتالیا -جم ایتالیا - آکار وآکیش ترکیه و بهران ایران.

شما می‌توانید بسته به نوع موتور، ظرفیت و توان موتور و شرکت سازنده قیمت بین ۲۵ میلیون تا بالای ۱۰۰ میلیون را در بازار پیدا کنید.

تابلو فرمان (Control Panel)

اگر موتور قلب آسانسور باشد، تابلو فرمان مغز آسانسور و محل پردازش فرمان‌ها و دستورات کاربران است. به طور کلی باید بگوییم تمامی قطعات الکتریکی و مکانیکی به کار برده شده در سیستم آسانسور به دستور تابلو فرمان آسانسور کار می‌کنند.

تابلو فرمان

تابلو فرمان مانند موتور آسانسور در قسمت بالای چاه آسانسور نصب می‌شود و از متداول‎‌ترین انواع آن می‌توان به تابلو فرمان دو سرعته و درایو دار اشاره کرد. مدل میکروپروسسوری دو دور و تک دور با اینورتر درایو  vvvf که در این مدل به تدریج دور موتور را بالا می‌برد. همچنین قیمت تابلو فرمان آسانسور بر حسب ظرفیت، نوع و شرکت سازنده بین ۱۰ تا بالای 10۰ میلیون متغیر است.

در کابین (Car Door) و در طبقات (Landing Door)

درب کابین یا درب طبقات انواع مختلف لولایی، کنار جمع شونده، کشویی از وسط باز شونده، اتوبوسی، آکاردئونی، گیوتینی و… دارند. اگر برای هر طبقه درب جداگانه نصب نشود، در هر طبقه دریچه‌ای خواهیم داشت که می‌تواند منجر به سقوط افراد یا اشیا به درون چاه آسانسور شود.

به طور کلی درب آسانسورها از لحاظ مکانیکی به 2 دسته تقسیم بندی می شوند که عبارتند از: درب لولایی (ساده)، درب اتوماتیک (تلسکوپی) 

درب اتوماتیک از دو یا سه لته تشکیل شده است که بستگی به موقعیت به سمت چپ یا راست یا به دو جهت جمع می‌شود.

گاورنر(Governor) و پاراشوت (Safety Gear)

پاراشوت یا ترمز ایمنی  قطعه ای مکانیکی است زیر یا روی کابین نصب که توسط دو فک ثابت و متحرک دو طرف ریل نصب و در مواقع اضطراری از گاورنر جهت ترمز اضطراری فرمان می‌گیرد که دو نوع تدریجی و لحظه ای دارد.

در صورتی که سرعت کابین به طرز غیر استانداردی بالا برود و از حد مجاز عبور کند، پاراشوت به کمک گاورنر که با سیم بکسل به هم متصل شده‌اند وارد عمل می‌شوند. در این مرحله گاورنر اهرم پاراشوت را توسط سیم بکسلی می‌کشد و کابین را متوقف می‌کند. در حال حاضر محدوده قیمت گاورنر آسانسور بین 900 هزار تومان تا بالای پنج میلیون تومان متغیر است.

ضربه‎‌گیر یا بافر (Buffer)

این قطعه در چاهک آسانسور نصب می‌شود و مواقعی که به هر دلیلی کابین آسانسور در طبقه آخر ترمز نکرده و به درون چاهک سقوط کند، آخرین سیستم ایمنی که باقی خواهد ماند ضربه‌گیر یا بافر است.

به بیانی دیگر اگر هیچ یک از سیستم‌های ایمنی که مانع از سقوط کابین می‌شوند، وظیفه خود را به درستی انجام نداده باشند، در هنگام سقوط آسانسور شدت ضربه را کاهش می دهد.

تراول کابل (Traveling Cable)

تراول کابل وظیفه انتقال دستورات و فرمان‌ها از دکمه‌های آسانسور به تابلو فرمان و جعبه رویزیون است. این کابل پیوسته به همراه کابین بالا و پایین می‌رود، از همین رو نام آن را تراول کابل نهاده‌اند. این کابل وظیفه مهمی دارد، به همین خاطر توصیه می‌شود از مرغوب‌ترین نوع موجود در بازار استفاده کنید.

وزنه تعادل

همانطور که از اسمش پیداست وظیفه ایجاد تعادل بین کابین وکادر وزنه را دارد که وزن کابین و قطعات موجود نصب شده روی کابین را خنثی می کند.

نتیجه گیری

هنگام خرید آسانسور انتخاب قطعات مناسب و باکیفیت اهمیت فراوانی دارد و باید به اعتبار شرکت مورد نظر توجه ویژه ای داشت. شرکت افلاک مهر حدود 10 سال در زمینه فروش آسانسور و قطعات آن فعالیت دارد. برای مشاهده رزومه شرکت، پروژه های انجام شده و گواهی نامه های این شرکت می‌توانید به سایت افلاک مهر مراجعه نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید