نهال گردو پیوندی چه تفاوتی با نهال گردو بذری دارد؟

کدخبر: ۴۴۹۸۱۹
گردو به دلیل داشتن مواد مغذی سرشار، محصولی پر طرفدار در ایران می باشد.
نهال گردو پیوندی  چه تفاوتی با نهال گردو بذری دارد؟

 این مغز سرشار از امگا۳، آنتی اکسیدان و چربی مفید است که این املاح، نهال گردو را به درختب مناسب برای سود دهی در باغداری و کشاورزی تبدیل کرده است. در وصف سود دهی درخت گردو همین یک جمله بس که خرید نهال گردو مثل دلار سود دارد.

این محصول هم داخل و هم خارج از ایران به راحتی به فروش می‌رسد و قیمت بالای آن منجر به سودآوری برای باغداران شده است.آریا نهال به همین دلیل معتقد است که خرید نهال گردو پیوندی، از بازار پر رونقی هر ساله برخوردار است. حال در این مقاله به مقایسه ی دو نهال گردوی، بذری و پیوندی خواهیم پرداخت پس از شما دعوت می کنیم تا انتها همراه ما باشید.

نهال گردو پیوندی و نهال گردو بذری چیست؟ 

نهال گردو از جمله نهال‌هایی است که کشاورزان زیادی علاقمند به پرورش آن هستند. دلیل این تمایل، این است که انواع نژادهای گردو برای شرایط آب و هوایی گوناگون مناسب است و نگهداری از این درخت شرایط چالش برانگیزی ندارد. درخت گردو، نهالی زود بازده است که محصول آن قیمت بسیار مناسبی داشته و مورد استقبال خریداران قرار می‌گیرد. 

به علاوه این گیاه با آب و هوای نقاط گوناگون ایران سازگار است و حتی برخی انواع گونه‌های آن به صورت بومی در ایران کشت می‌شوند. اگر قصد خرید نهال گردو پیوندی از آریا نهال یا سایر نهالستان های گردو را دارید، لازم است اطلاعاتی درمورد انواع نهال‌ها، نحوه تولید آن‌ها، نژادهای گوناگون گردو و شرایط آب و هوایی، باردهی و نگهداری آن‌ها داشته باشید تا بتوانید بهترین خروجی را از باغ خود به دست آورید. 

نهال گردو

 در ابتدا لازم است بدانید که نهال گردو، در دو نوع پیوندی و بذری تولید می‌شود.

همانطور که از نام آن‌ نهال گردو پیوندی مشخص است، از راه پیوند زدن و گونه‌ی دیگر از طریق کشت بذر تولید می‌شود. پیشتر، نهال ‌های پیوندی کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت اما امروزه استفاده از نهال ‌های گردو پیوندی مانند نهال درخت گردو چندلر پیوندی بسیار متداول است زیرا درخت گردو چندلر با باردهی فوق العاده ی خود، توانسته بازار قابل توجه ای را به خود اختصاص دهد.

نحوه تولید نهال گردو پیوندی

برای پیوند زدن نهال، جوانه سالم نهال گردو را در اسفند ماه جدا نموده و تا فصل بهار که زمان پیوند است، در یخچال در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری می‌شود تا در فصل بهار به چوب تنه پیوند بزنند. ابتدا چوب گردو و جوانه را برش زده و جوانه را به چوب نهال بذری متصل می‌کنند؛ برش‌ها به شیوه‌های گوناگون مانند اریب، ساده و پاشنه دار زده می‌شود و اتصال نیز متناسب با این برش‌ها انجام می‌گیرد. 

اگر به نهال‌های پبوندی نگاه کرده باشید، عموما رنگ قسمت پایینی با جوانه متفاوت است. روش‌های گوناگونی برای پیوند زدن نهال گردو، وجود دارد. از جمله روش وصله‌ای، شکمی، اسکنه‌ای، امگا، زبانه‌ای، قاشی نمونه‌ای از روش‌های پیوند زنی هستند. در هنگام خرید نهال گردو؛ باید به کیفیت این پیوند توجه کنید. پیوند نهال باید منظم باشد و ریشه‌ها از جای خود پراکنده نشده باشند. 

گردو بذری

نهال گردو بذری معمولا تنه صاف و یکنواخت و ریشه‌های عمیق و مستقیم دارد. در نهال‌های پیوندی یک برآمدگی در محلی که پیوند انجام شده، مشاهده می‌گردد. کیفیت این پیوندگاه در کیفیت و باردهی نهال موثر است. قیمت نهال گردو بذری مانند نهال گردو ژنوتیپ آریا نهال، بسیار کمتر از نوع پیوندی است. چون در نهال پیوندی نوعی اصلاح نژاد انجام شده که بر کیفیت درخت گردو تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه در مورد مزایای نهال گردو پیوندی، نسبت به بذری صحبت خواهیم کرد.

مقایسه نهال گردو پیوندی با نهال گردو بذری

نهال‌های پیوندی در واقع نوع اصلاح شده درخت گردو، هستند. این پیوند می‌تواند عملکرد گیاه را در باردهی بهبود دهد. نهال گردو پیوندی و نهال گردو بذری در زمان باردهی، ارتفاع نهال و درخت، تفاوتی ندارند. هر دو نوع درخت می‌توانند از سال اول وارد مرحله باردهی شوند. با این حال مسئله اصلی عدم تعادل در باردهی نهال بذری است. 

مزایای نهال گردو پیوندی

اما نهال پیوندی به دلیل اصلاحی که در آن انجام شده، خیلی زود باردهی مناسبی خواهد داشت و محصول نهایی یک دست و باکیفیت است. به علاه از آنجا که زمان گل دهی نهال پیوندی چند روزی بیشتر از سایر درخت‌ها است، شکوفه‌های این درختان دچار آسیب سرمایی نمی‌شوند و می‌توان انتظار داشت که پربارتر باشند. 

از انواع نهال گردو پیوندی متداول و پرفروش در بازار می‌توان به گردو پیوندی چندلر، گردو فرنور پیوندی و گردو پدرو اشاره کرد.‌ در هنگام خرید نهال گردو؛ لازم است به مسائل گوناگونی توجه نمایید. شرایط آب و هوایی، ارتفاع و نوع خاک باغ در تعیین گیاه مورد کشت بسیار اهمیت دارد. در مناطقی که بهار سردی دارد بهتر است از انواع نهالی استفاده شود که تحمل سرمایی بیشتری دارد. 

درخت گردو پیوندی به دلیل اصلاح نژادی که بر روی نهال آن صورت گرفته، مقاومت بیشتری در برابر آفات و سرما از خود نشان می‌دهد. فصل گل دهی این درخت‌ها دیرتر است و یخبندان‌های ابتدای بهار مناطق سردسیر، باردهی آن‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. این اصلاح نژاد، منجر به افزایش کیفیت محصول نهایی و یکدست بودن تولیدات باغ طی سالیان برداشت می‌شود. 

خرید نهال گردو از نهالستان آریا نهال

با اینکه قیمت نهال گردو پیوندی، تقریبا دو برابر گردو بذری است، باغداران نسبت به این نهال‌ها استقبال بیشتری دارند. چون هزینه‌ای که در ابتدا برای باغ خود صرف می‌کنند، سرمایه گذاری با بازده بیشتری است که در سال‌های برداشت به دست می‌آید. با این حال نهالستان آریا نهال سعی می‌کند تا نهال‌های پیوندی را با قیمت کمتری به باغداران عرضه کند. 

علت این اقدام این است که مهندسین نهالستان آریا نهال به دنبال تولید محصول باکیفیت و نگهداری آن‌ها در شرایط استاندارد هستند و نگهداری این نهال‌ها در طولانی مدت، پر‌هزینه و سخت است. لذا با فروش زودتر نهال گردو، کیفیت نهال‌های موجود را حفظ می‌کنند و همواره محصول تازه و شاداب را در اختیار باغداران محترم قرار می‌دهند. شما با مراجعه به وب سایت ariyanahal  می توانید به مشاهده و خرید بیش از 200 نهال میوه ی پرطرفدار بپردازید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید