آماده سازی گلخانه کاکتوس برای زمستان

کدخبر: ۴۴۹۸۴۵
یکی از مهمترین نکات در نگهداری از گیاهان در گلخانه های گل های زینتی، توجه به گذر فصول و فراهم کردن شرایط مناسب برای گیاهان در هر فصل می باشد.
آماده سازی گلخانه کاکتوس برای زمستان

 کاکتوس از جمله گیاهان زینتی بسیار پرطرفدار می باشد که به دلیل تنوع بسیار بالا خریدار زیادی نیز دارد. در این نوشتار به روش های مورد نیاز برای آماده سازی گلخانه کاکتوس برای نگهدارای گیاهان در فصول سرد سال خواهیم پرداخت.

شرایط مناسب پرورش کاکتوس در زمستان:

در گلخانه های میوه، سعی میشود گلخانه به گونه ای احداث شود که در فصول سرد سال نیز امکان میوه دهی داشته باشد و بازار خالی از میوه یا سبزی مدنظر نشود. این مورد ولی برای گیاهان زینتی و بخصوص کاکتوس متفاوت می باشد. در چرخه ی زندگی کاکتوس 3 تا 4 ماه برای خواب گیاه در نظر گرفته میشود. خواب در نظر گرفته شده در رشد هر چه بهتر گیاه در ابتدای سال بعد و گلدهی و باروری آن بسیار تاثیر گذار است.

در این دوره گیاه باید در دمایی کمتر از 17 درجه قرار گیرد . برخی از کاکتوس ها امکان قرار گیری در دمای کمتر از 8 درجه را نیز دارند ولی عموما حداقل دمای ممکنه 8 درجه در نظر گرفته میشود. اگر دما از این 8 درجه کمتر شود احتمال آسیب جدی به گیاهان افزایش می یابد.

به منظور کنترل دما می توان از انواع بخاری گلخانه ای استفاده کرد و با استفاده از ترموستات و سنسورهای مختلف دمای یکنواختی را در داخل گلخانه بوجود آورد. بخاری های گلخانه ای در محلی مخصوص از گلخانه قرار میگیرند، سپس ترموستات ها یا کنترلرهای دمایی در قسمت های مختلف سالن قرار گرفته و دما سنجیده می شود. میانگین دمای مدنظر سالن در کنترلر یا ترموستات تنظیم شده و بخاری گلخانه ای بر اساس این دما روشن و خاموش میشود.

چه نکاتی در آماده سازی شرایط نیاز است ؟

نکته ی مهم همانطور که اشاره شد دما می باشد. علاوه بر نیاز مبرم به استفاده از ابزارهایی همچون بخاری گلخانه، نیاز به چک کلی سالن نیز وجود دارد. بدین منظور میتوان موارد زیر را اشاره کرد :

- چک کردن سازه : سازه ی سالن باید به دقت و با حساسیت بسیار بالایی چک شود. این مورد بخصوص در موقعیت هایی که امکان بارش برف به میزان بالایی وجود دارد با دقت بیشتری باید درنظر گرفته شود چرا که امکان ریزش سقف در صورت عدم توجه به این نکته وجود داشته و آسیبی بسیار زیاد به گیاهان و خود گلخانه وارد خواهد کرد.

- بررسی درز و شکاف ها : چک کردن کامل پوشش ساختمان و درز و شکاف های آن به منظور جلوگیری از ورود هوای سرد بسیار اهمیت دارد. هرچقدر هم که شما دمای سالن را بالاتر ببرید ، اگر ورود غیرقابل کنترلی در داخل سالن وجود داشته باشد، سوز هوا با سرعت بالایی وارد سالن شده و مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد.

از این رو بهتر است پیش از آغاز بوران هوا، تمامی درزهای سالن و محل اتصال پوشش با چهارچوب سالن بررسی شده و تمامی مشکلات رفع گردد.

نکته : دمای بسیار بالا نیز برای گیاهان مناسب نخواهد بود. چرا که کاکتوس ها برای رشد مناسب نیاز به نور زیاد و دمای بالا دارند، چون در زمستان مدت زمان حضور افتاب در آسمان کوتاهتر شده و زاویه ی آن نیز بیشتر شده است، در نتیجه شدت آفتاب کاسته شده و نور کافی به گیاه نخواهد رسید. از سویی دیگر اگر گیاه در چنین شرایطی به حالت خواب نرود و در محیطی با دمای بالا قرار گیرد، اقدام به رشد کرده و چون نور کم است رشد به صورت علفی خواهد بود و در نتیجه آن گیاه ارزش مادی خود را از دست خواهد داد !

- انتخاب و خرید سیستم گرمایشی مناسب : اگر قصد خرید سیستم گرمایشی برای گلخانه را دارید، با توجه به شرایط گلخانه ، قسمت و راندمان بخاری ها اقدام به خرید دستگاه مدنظر کنید. چنانچه قصد خرید جت هیتر برای گلخانه را دارید باید به این نکته توجه کنید که جت هیتر خریداری شده حتما باید دارای دودکش دارد و هزینه ای برای خرید جت هیتر دودکش دار برای گلخانه نکنید چراکه سبب نابودی تمامی گیاهان شما خواهد بود.

جت هیتر

- سرویس سیستم گرمایشی : اگر سیستم گرمایشی دارید ، پیش از آغاز فصل سیستم را سرویس کنید. همچنین از کارکرد سصحیح ترموستات ها نیز مطلع شده و کامل موراد مورد نیاز را چک کنید.

- آبیاری کنترل شده : با کاهش دمای سالن ، آبیاری نیز باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد، عدم توجه به این نکته سبب خرابی حتمی تمامی انواع گیاهان زینتی و بخصوص کاکتوس ها خواهد شد.

نکات مهم در انتخاب بخاری برای گلخانه :

موارد کلی درباره اقدامات لازم پیش از شروع فصل سرد برای گلخانه کاکتوس در بالا بیان شد. حال پرسش اینجاست که چه نوع بخاری ای برای گلخانه ی ما مناسب است.

- راندمان بالایی داشته باشد : بخاری خریداری شده به منظور اینکه صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد، باید از راندمان بالایی برخوردار بوده و هدررفت انرژی توسط آن حداقل مقدار ممکنه باشد.

- بدنه دستگاه : دستگاه باید از بدنه ای برخوردار باشد که در محیطی با رطوبت بالا دچار زنگ زدگی نشود .

- فن های قدرتمند : در سالن های گلخانه ای نیاز به فن در موارد بسیاری ضروی است که یکی از همین موارد استفاده از فن در هیتر گلخانه ای می باشد. فن گرمای تولیدی توسط بخاری یا هیتر را با سرعت بالایی به داخل دستگاه منتقل میکند.

سوخت مناسب : سوخت های معمول مورد استفاده در هیترهای گلخانه ای، گازی، گازوئیلی و برقی می باشند. نمونه های گازی نسبت به نمونه های گازوئیلی الاینده های کمتری داشته و از این نظر مشکلات کمتری در داخل سالن ایجاد خواهند کرد. نمونه هیترهای برقی بیشتر برای استفاده در سالن های کوچک مناسب است چراکه قدرت آنها برای تولید گرما زیاد در نظر گرفته نمیشود.

- سیستم امنیتی : داشتن سیستم امنیتی از دیگر موارد می باشد که عدم توجه به آن امکان ایجاد خسارتی با ابعاد بسیار زیاد را ممکن خواهد کرد. در نتیجه به دقت به سیستم امنیتی دستگاه توجه کنید و از وجود فازهای مختلف در آن اطمینان حاصل کنید.

نتیجه گیری :

همانطور که اشاره شد اماده سازی سالن های گلخانه ای کاکتوس برای فصول سرد سال نیازمند توجه به نکات ی می باشد تا از آسیب به گیاهان به صورت کامل جلوگیری شود. داشتن یک سیستم گرمایشی مناسب نیز از جمله نکاتی است که داشتن آن برای سالن های پرورش گیاهان زینتی بسیار ضروری بوده و نبود آن سبب آسیب حتمی به گیاهان خواهد شد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید