دانستنی هایی درباره محافظت اموال که باید بدانید!

کدخبر: ۴۵۰۹۵۶
همیشه افرادی هستند که با روش‌های مختلف مانند کلاهبرداری و یا سرقت، به دنبال به دست آوردن راحت و آسان اموال دیگران بودند.
دانستنی هایی درباره محافظت اموال که باید بدانید!

 زمانی راهزنان به دنبال سرقت اموال و جواهرات مردم بودند و امروز نیز روش‌های سرقت به شکل نوینی تغییر کرده و همسو با فناوری دیجیتال پیشرفته شده است.

شاید تا قبل از رشد فناوری دیجیتال و بانکداری الکترونیکی، بیشترین موضوعی که در هنگام محافظت از اموال، اهمیت پیدا می‌کرد، رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از سرقت منزل بود. البته هنوز هم این روش از سرقت میان دزدان مرسوم است؛ اما دزدان اینترنتی با روش‌های جدید و دیجیتال و گاهی بدون اینکه متوجه شوید، اموال شما را از دستتان خارج می‌کنند.

با توجه به اهمیت نگهداری و محافظت از اموال، باید تمامی روش‌های دیجیتال که کلاهبرداران برای سرقت اموال استفاده می‌کنند، یاد بگیریم. به همین دلیل در این صفحه قصد داریم، نکات مهمی درباره محافظت از اموال هنگام انتقال وجه و استفاده از بانکداری اینترنتی، آموزش دهیم. 

15 راهکار محافظت از اموال هنگام انتقال وجه

با گسترش اینترنت و فناوری دیجیتال، روش‌های انتقال وجه نیز با تغییرات بسیاری روبرو شده است. در حال حاضر برای خرید کالا و خدمات مختلف، از بستر اینترنت و روش‌های کارت به کارت کردن پول با اپلیکیشن‌های پرداخت استفاده می‌کنیم. 

اگرچه این روش‌ها موجب سهولت در پرداخت شده و می‌توانیم با سرعت بیشتری هزینه‌ها را پرداخت کرده و خریدهای خود را به‌صورت آنلاین انجام دهیم؛ اما کلاهبرداران اینترنتی نیز روش‌های جدیدی برای سرقت اموال ما یاد گرفتند. بنابراین هوشیار باشید.!

برای جلوگیری از سرقت اموال توسط سارقان اینترنتی، باید آگاهی خودتان را درباره روش‌های تشخیص ابزارهای پرداختی افزایش دهید. همچنین بتوانید تفاوت‌های میان ابزارهای پرداخت اصلی و جعلی را تشخیص دهید تا در دام کلاهبرداران اینترنتی قرار نگیرید. در ادامه چندین روش برای جلوگیری از سرقت اموال هنگام کارت به کارت و انتقال وجه بیان می‌شود.

1) همه ما حداقل یک کارت بانکی داریم که با استفاده از آن، هزینه خرید کالاها و خدمات مختلف را کارت به کارت می‌کنیم. در این میان برای محافظت بیشتر از اموالی که در حساب بانکی دارید، سعی کنید هر از چند گاهی رمز کارت را عوض کنید. درعین‌حال مراقب باشید که این رمز کاملا شخصی است و نباید آن را در اختیار دیگران‌ قرار دهید.

2) هنگامی‌که قصد دارید با دستگاه ATM  و یا پوز، مبلغ خرید را پرداخت کنید، نیاز به رمز کارت دارید. اما مراقب باشید که برای جلوگیری از فراموشی رمز، آن را روی کاغذ یادداشت نکنید.

3) اگر از وب‌سایت‌های فروشگاهی، محصولات مختلفی را خریداری می‌کنید، بعد از انتقال وجه فوری و استفاده از درگاه پرداخت آنلاین داخل سایت، سریع از سایت خارج شوید. 

4) برای خرید از سایت‌های مختلف و کارت به کارت اینترنتی مبلغ آن، به‌هیچ‌وجه از اینترنت وای فای افراد غریبه استفاده نکنید. همچنین مراقب باشید که گوشی، لپ‌تاپ و کامپیوتر افراد ناآشنا را به کار نبرید.

5) یکی از روش‌های بسیار موثر برای جلوگیری از هک شدن و کلاهبرداریهای اینترنتی، نصب نرم‌افزارهای ضدویروس و تروجان روی سیستم کامپیوتر، لپ‌تاپ و گوشی هوشمند است.

6) برای خرید روزمره کالاها و خدمات مختلف، بهتر است که کارت بانکی در اختیار داشته باشید که مبلغ کمی در آن وارد کرده باشید تا در هنگام انتقال وجه کارت به کارت، احتمال از دست دادان اموال و سرمایه شما به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند.

  انتقال وجه

7) هنگام رفتن به فروشگاه‌های مختلف، حتما خودتان تمامی مراحل پرداخت پول و انتقال وجه را انجام دهید. فراموش نکنید که فروشندگان فروشگاه‌های مختلف موظف هستند که دستگاه کارت‌خوان را در اختیار شما قرار دهند.

8) در حال حاضر تمامی بانک‌ها از رمز دوم پویا برای خدمات پرداخت استفاده می‌کنند. این موضوع موجب می‌شود که امنیت پرداخت به شکل قابل‌توجه و محسوسی افزایش پیدا کند. به همین دلیل شما نیز همسو با فناوری دیجیتال حرکت کنید و حتما روش انتقال وجه با رمز پویا را یاد بگیرید.

9) ممکن است برخی از کلاهبرداران اینترنتی با شما تماس بگیرند و شما را برنده طرح‌های مختلف معرفی کنند. در این صورت اگر قرار شد که مبلغ جایزه به‌حساب شما واریز کنند، فقط شماره شبا خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید. اگر برنده شدن شما در طرح‌های قرعه‌کشی صحت داشته باشد، انتقال وجه از طریق شبا امکان‌پذیر است و نیازی به ارائه اطلاعات روی کارت بانکی خود ندارید. فراموش نکنید که بیان اطلاعات روی کارت بانکی به معنای خداحافظی با پول موجود در حساب بانکی است؛ بنابراین هوشیار باشید!

10) برخی از درگاه‌های پرداخت جعلی هستند و موجب از دست رفتن اموال شما می‌شوند. به همین دلیل قبل از انجام عملیات پرداخت در سایت‌های فروشگاهی، حتما آدرس صفحه را چک کنید که HTTPS باشد.

11) هنگام کارت به کارت با دستگاه‌های ATM، مراقب باشید که دستگاه پرداخت در معرض دید نباشد؛ زیرا احتمال سوءاستفاده توسط کلاهبرداران افزایش پیدا می‌کند.

12) اگر قرار است که دیگران به‌حساب شما مبلغی را واریز کنند، حتما بعد از دریافت رسید بانکی از طرف شخص مقابل، موجودی حساب خود را چک کنید و از واریز مبلغ اطمینان حاصل کنید.

13) یکی از روش‌هایی که کلاهبرداران برای واریز جعلی و کارت به کارت اینترنتی از آن استفاده می‌کنند، استفاده از شماره جعلی پیامک واریز است. برای جلوگیری از این اتفاق حتما شماره پیامک واریز بانک را با شماره بقیه پیامک‌ها چک کنید.

14) اگر خدمات پیامکی موجدی حساب خود را در بانک فعال نکردید، برای چک کردن موجودی حتما از دستگاه‌های خودپرداز استفاده کنید و از انتقال وجه اینترنتی اطمینان حاصل کنید.

15) یکی از ترفندهای کلاهبرداران اینترنتی برای سرقت اموال، استفاده از واریز جعلی است. در این موارد  و برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، از خریدار بخواهید که بعد از انتقال وجه فوری، پشت فیش واریزی بنویسد که مبلغ پرداختی را برای خرید کالا از شما پرداخت کرده است و تصویر آن را در شبکه‌های احتمالی برای شما ارسال کند. در این صورت اگر شخص مقابل قصد کلاهبرداری داشته باشد، می‌توانید از این تصویر برای دفاع از خود در مراجع قضایی استفاده کنید.

در حال حاضر کلاهبرداران اینترنتی برای سرقت اموال از هر روشی استفاده می‌کنند. انتقال وجه اینترنتی و روش‌های پرداخت مانند کارت به کارت کردن اینترنتی و... موجب آسان‌تر شدن روند پرداخت شده، اما هوشمندی اهمیت بسیار بیشتری دارد؛ بنابراین هوشیار باشید!

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید