مبل کلاسیک چیست و چه مشخصاتی دارد؟

کدخبر: ۴۵۲۵۹۵
کلمه کلاسیک صفتی است که ریشه آن واژه لاتینی کلاسیکوس (Classicus) و به معنی درجه اول است.
مبل کلاسیک چیست و چه مشخصاتی دارد؟

استفاده از این واژه به جنبشی به نام کلاسیسیسم (به انگلیسی: Classicism) در طی قرون ۱۷ تا ۱۹ میلادی بازمی‌گردد. کلاسیسیسم جنبش هنری و فرهنگی ویژه نیمه دوم قرن هفدهم در اروپاست. این جنبش مبتنی بر آفرینش آثار هنری و ادبی، با الهام از هنر باستان یونان و روم، و بازگشت به اصول و ارزش‌های زیبایی‌شناسی آنان است.

می‌توان گفت که این جنبش تعریف دقیقی ندارد و در دانشنامه‌های مختلف از آن تعاریف گوناگونی ذکر شده است، اما به طور کلی کلاسیسیسم عبارت است از عقیده طرفداران تقلید از نویسندگان و هنرمندان یونان باستان یا روم و نویسندگان قرن هفدهم فرانسه.

این واژه در ابتدا در زمنیه ادبیات و هنر به کار برده می‌شد و می‌توان آن را مکتب سنت‌گرایی در ادبیات و هنر، به ویژه تقلید از نویسندگان یونان و روم باستان دانست. از دیدگاه کلاسیک‌ها، هنر اصلی شاعر و نویسنده، و یا هر شخصی که از این سبک در کار خود استفاده می‌کند، این است که اصول و قواعدی را که پیشینیان در آثار خود آورده‌اند، به طور کامل رعایت کند تا اثر او بتواند صفت زیبا به خود بگیرد.

با توجه به این تعاریف می‌توان گفت کلاسیک اثری است با اصالت و پایبند به سنت‌های قدیمی که با زندگی امروزی هماهنگ شده و متناسب با شرایط حال است. مبلمان کلاسیک هم از این قاعده مستثنی نبوده و می‌توان آن را یک اثر هنری دانست که برای همیشه ماندگار است، گویی که زمان در آن متوقف شده و همیشه مد روز است؛ به همین دلیل نیز می‌توان این نوع مبل را مبلی برای همه عصرها دانست که همیشه می‌تواند در منازل بدرخشد.

با شنیدن واژه کلاسیک، اولین چیزی که به ذهن بسیاری از مردم خطور می‌کند، قدیمی بودن سبک می‌باشد، اما بایستی به این امر توجه داشت که طرح‌های کلاسیک به هیچ عنوان قدیمی نیستند؛ بلکه این نوع سبک برگرفته از ریشه‌ هنرهای اصیل هستند.

شاید بتوان فرش ایرانی را نمونه‌ای از قدیمی نبودن سبک کلاسیک دانست؛ با توجه به این که این نقوش ریشه در فرهنگ و هویت شناخته‌شده‌ای دارند و از طرفی نیز برای زندگی امروزی نیز مناسب هستند، می‌توان آن‌ها را کلاسیک دانست. همین نقوش زیبای فرش ایرانی نیز آن را به یکی از زیباترین فرش‌های جهان تبدیل کرده و هیچ شخصی نیز نمی‌تواند بگوید که فرش ایرانی فرشی قدیمی است.

مبلمان کلاسیک نیز با طراحی سنتی و برگرفته از تاریخ، سبکی جذاب و آرامش ‌بخش دارد که دارای شکوه و جلال مخصوصی است و از طرفی با یک هویت شناخته می‌شود؛ مثل آلمانی، فرانسوی و یا ایتالیایی. این سبک تأکید زیادی روی خطوط و فضاهای منحنی دارد. این نوع مبلمان با پیچیدگی و ریزه‌کاری‌های بسیار دقیق و با طراحی خاص خود،‌ سبکی محبوب بین تمام جوامع و به خصوص خانواده‌های ایرانی است.

سبک مبلمان کلاسیک ریشه در کشورهای اروپایی دارد و طراحان اولیه آن نیز افراد اروپایی بودند؛ ولی امروزه بیشتر در کشورهای شرقی، خصوصا عربی، خاورمیانه و برخی از کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، که خود مهد معماری و دکوراسیون است، رونق دارد.

کیفیت مبل کلاسیک

زیبایی و جذابیت بالای یک مبل کلاسیک مدیون استفاده از کلاف چوبی با کیفیت نظیر راش، نراد، گردو و ... در بدنه مبل است که باعث افزایش استحکام و طول عمر مبل می‌شود. علاوه بر کلاف چوبی استفاده از  فوم سرد و اسفنج مرغوب در نشیمن و دسته‌های مبل کلاسیک نقش تعیین کننده‌ای در راحتی و بالا بردن کیفیت مبل دارد. برای تشخیص فوم سرد از فوم گرم بر روی سطح فوم فشار وارد کنید اگر فوم با سرعت به حالت اول خود بازگردد فوم از نوع سرد بوده و در غیر این صورت فوم از نوع گرم است و کیفیت پایین تری نسبت به فوم سرد دارد.

بیشتر: خرید مبل راحتی

منبت کاری‌های مبل کلاسیک

همان‌طور که گفته شد مبل کلاسیک تلفیق مبل راحتی و مبل استیل است به طوری که خصوصیات بارز هر دو سبک مبلمان را می‌توانید در مبلمان کلاسیک ببینید. مبل کلاسیک همانند مبل استیل منبک کاری‌هایی بر روی بدنه خود دارد با این تفاوت که این منبت‌ها بر خلاف منبت های مبلمان استیل بسیار زیبا و متعادل‌اند و از ظرافت دلنشینی برخوردار هستند. نقش‌هایی که از طریق منبت کاری روی این مبل‌ها ایجاد می‌شود هنر دست طراحان است این نقش و خطوط  چنان بر روی مبلمان خودنمایی می کنند که هر بیننده‌ای را محصور خود می‌کند.

رنگ مبلمان کلاسیک

به طور کلی دو نوع رنگ براق و پوششی در رنگ آمیزی مبلمان به کار می رود. رنگ پوششی همانطور که از اسمش پیداست به طور کامل سطح چوب را می پوشاند و مانع تشخیص ترک خوردگی و اشکالات چوب می شود ولی رنگ براق همچین ویژگی ندارد و می توان با نگاه کردن بر روی سطح چوب کیفیت چوب بکار برده شده در مبل را بررسی کرد. نکته دیگر در مورد رنگ بدنه مبلمان استفاده از رنگ با کیفیت و رنگ آمیزی یکنواخت است که باعث زیبایی بیشتر مبل می شود.

پارچه مبل کلاسیک

علاوه بر موار فوق یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام خرید مبل به آن دقت شود پارچه برای روکش مبل است. انواع مختلف پارچه از جمله پارچه‌های ترک، چینی و ایرانی در بازار موجود است که دارای کیفیت و قیمت متفاوتی هستند. معمولا پارچه ترک به خاطر کیفیت بالایی که دارد انتخاب اول افرادی است که به دنبال پارچه‌ای شکیل هستند ولی به تبع آن قیمت بالاتری هم دارند. پارچه‌های تولید شده در ایران هم از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و یکی از محبوب‌ترین آن‌ها پارچه یزد است که با توجه به کیفیت بالایی که دارد از قیمت مناسبی هم برخوردار است.

فروشگاه اینترنتی هومینه، کالای چوب خوب اینه :))

مجموعه بزرگ هومینه تمام تلاش خود را انجام می دهد تا شما عزیزان به راحتی و از منزل خود تمامی لوازم چوبی منزل مانند: سرویس خواب بزرگسالان، سرویس خواب نوزاد و نوجوان، مبلمان منزل، میز تلویزیون، میز جلو مبلی (عسلی)، انواع میز و مبل اداری، میز نهارخوری، میز کنسول، ساعت، جاکفشی، بوفه، کتابخانه و انواع لوازم تزئینی دیگر را انتخاب، بررسی و خریداری نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید