تحلیل گران تکنیکال چقدر باید تحلیل بنیادی بدانند؟

کدخبر: ۴۵۷۰۴۸
موفقیت در بازار سرمایه ساده به دست نمی‌آید بلکه نیازمند صرف زمان، هزینه و تلاش زیادی است.
تحلیل گران تکنیکال چقدر باید تحلیل بنیادی بدانند؟

 به طور طبیعی فعالان در بازار سرمایه باید توانایی تحلیل بازار و سپس پیداکردن موقعیت‌های مناسب را داشته باشند تا در میان رقبای بسیاری که در این مسیر وجود دارند، قدرت‌نمایی کنند.

حال روش‌های زیادی برای تحلیل بازار بورس وجود دارد که می‌توان از تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی به‌عنوان دو مورد از مهم‌ترین این روش‌ها نام برد. در ادامه قصد داریم این دو روش تحلیل بازار را به همراه شناخت موقعیت‌های استفاده از آن‌ها خدمت شما عزیزان معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

تحلیل تکنیکال و کاربرد آن در بازار سرمایه

اساس روش تحلیل تکنیکال https://ebidar.com/education/articles/technical-analysis/ ، استفاده از اعداد و ارقام گذشته برای رسیدن به‌پیش بینی مناسبی در آینده است. براین‌اساس تحلیل گران تکنیکال از رنج قیمتی گذشته، نمودارها و نوسانات پیشین استفاده می‌کنند تا در نهایت از تحلیل آن‌ها بتوانند به یک پیش‌بینی برای آینده برسند؛ حال در این زمان می‌توان برحسب پیش‌بینی‌های به‌دست‌آمده اقدام به تصمیم‌گیری‌های درست و منطقی کرد.(منبع)

تحلیل گران حرفه‌ای بازار سهام به‌خوبی به این مسئله واقف هستند که تمامی اطلاعات گذشته و تغییرات قیمتی خود را با نمودارها و شاخص‌های مربوطه نشان می‌دهد به همین دلیل باتکیه‌بر این اطلاعات می‌توان روند قیمتی را هم در آینده پیش‌بینی کرد. توجه داشته باشید تلاش تحلیل گران تکنیکال، تشخیص موقعیت‌های طلایی بازار است؛ یعنی جایی که سیگنال خرید و یا فروش صادر می‌شود؛ بنابراین در مجموع می‌توان گفت که تحلیل تکنیکال حول بررسی اتفاقات گذشته به‌منظور رسیدن به یک نتیجه منطقی در آینده می‌گردد.

تحلیل بنیادی و کاربرد آن در بازار سرمایه

اساس کار تحلیل گران در تحلیل بنیادی بر پایه اطلاعات مالی شرکت‌های حاضر در بورس است؛ به این معنا که هر شرکت دارای یک سری اطلاعات مالی اعم از حساب سود، حساب زیان، جریان وجوه نقد و... است که بررسی آن‌ها می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار تحلیل‌گر قرار دهد.

تحلیل گرانی که در حیطه تحلیل بنیادی فعالیت می‌کنند به‌خوبی به این مسئله واقف هستند که با تحلیل شرایط اقتصادی بازار می‌توان به فرصت‌های مناسبی معاملاتی رسید. در مجموع می‌توان گفت که تحلیل گزارش‌های مالی شرکت‌های هدف و در نهایت پیداکردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری، هدفی است که سرمایه‌گذاران در تحلیل بنیادی دنبال می‌کنند؛ البته توجه داشته باشید که اصول بهره‌گیری از تحلیل بنیادی بر پایه اطلاعات واقعی است.

تحلیل تکنیکال بهتر است یا تحلیل بنیادی؟

همان‌طور که پیش‌ازاین بیان کردیم در تحلیل بنیادی شرایط اقتصادی شرکت‌ها و نیز عوامل خارجی تأثیرگذار بر وضعیت اقتصادی آن‌ها بررسی می‌شود. در این روش بر پایه اطلاعات مالی و واقعی شرکت‌های مختلف اقدام به دستیابی به نتایج منطقی می‌شود.

از طرفی دیگر تلاش سرمایه‌گذار در تحلیل تکنیکال، پیش‌بینی روند آینده سهم بر اساس عوامل روان‌شناسی بازار است. در واقع در تحلیل تکنیکال نیازی به پیداکردن ارزش واقعی سهام نیست بلکه سرمایه‌گذار تنها به دنبال پیش‌بینی صعودی و یا نزولی بودن روند سهم در آینده است.

 در یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان گفت که تحلیل بنیادی به دنبال یافتن سهم مناسب است اما تحلیل تکنیکال به دنبال زمان‌بندی مناسب برای خرید و یا فروش سهم است؛ بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که برای موفقیت در بازار سرمایه به هر دو روش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی به نوبه خود نیاز است.

به‌منظور دستیابی به سهم مطمئن بر پایه اطلاعات واقعی از تحلیل بنیادی کمک گرفته می‌شود اما زمان‌بندی آن برای ورود یا خروج از معامله را تحلیل تکنیکال مشخص می‌کند به همین دلیل می‌توان گفت که تحلیل گران تکنیکال به‌منظور رسیدن به یک‌زمان بندی مناسب برای حضور در بازار به تحلیل بنیادی نیاز دارند.

چرا تحلیل گران تکنیکال باید تحلیل بنیادی را هم بدانند؟

تحلیل تکنیکال جزء آن دسته از تحلیل‌هایی است که برخی‌ها صفر تا صد معاملات خود را در بازار بر مبنای آن انجام می‌دهد و برخی دیگر هیچ استنادی به آن نمی‌کنند اما واقعیت این است که تحلیل تکنیکال در کنار تحلیل بنیادی ارزش پیدا می‌کند. همان‌طور که گفتیم تحلیل تکنیکال زمان خریدوفروش معامله را به تحلیل‌گر نشان می‌دهد اما آیا این تحلیل به‌تنهایی کافی است؟

قطعاً پاسخ به این سؤال، خیر است چرا که به‌منظور دستیابی به موقعیت‌های معاملاتی پربازده بر پایه اطلاعات واقعی نیاز به تحلیل بنیادی احساس می‌شود؛ بنابراین تنها کسانی در بازار سرمایه موفق می‌شوند که بتوانند تحلیل تکنیکال را در کنار تحلیل بنیادی پیش ببرند؛ جایی که تحلیل بنیادی مسیر را نشان می‌دهد و تحلیل تکنیکال زمان‌بندی می‌کند!

شاید این سوال هم برای شما پیش بیاید که چگونه می­توان به آموزش و یادگیری تحلیل تکنیکال و بنیادی پرداخت؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که واحد آموزش کارگزاری اقتصاد بیدار آماده است تا با برگزاری کلاس های آموزشی بورس، به روز­ترین اطلاعات تخصصی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

اقتصاد

چند عامل مهم در انتخاب تحلیل بنیادی یا تحلیل تکنیکال

معامله یا سرمایه‌گذاری؟

معامله و سرمایه‌گذاری دو هدف کامل مجزا هستند. معامله به معنای خرید یک سهم در قیمت مشخص و سپس فروش آن بر حسب قیمت روز و بالاتر از قیمت خرید است به‌طوری‌که سود مثبتی عاید سرمایه‌گذار شود. از طرفی هم تحلیل گران تکنیکال به دنبال تعیین ارزش واقعی و قیمت سهم هستند به همین دلیل می‌توانیم بگوییم برای کسانی که در پی کسب سود و معامله هستند، تحلیل تکنیکال بهترین گزینه خواهد بود.

در مبحث سرمایه‌گذاری، تحلیل‌گر در پی بررسی روند سهم درگذشته و سپس آینده است تا در نهایت بتواند با شناخت فرصت‌های پیشروی سهم، سرمایه‌گذاری سودمندی را در آینده داشته باشد. ازآنجایی‌که تحلیل گران بنیادی دارای نگرش کلی برای آینده هستند، بهترین انتخاب برای سرمایه‌گذاران به‌حساب می‌آید.

بلندمدت یا کوتاه‌مدت

سرمایه‌گذاران بلندمدت همان کسانی هستند که برای آینده خود برنامه‌ریزی دارند و با تحلیل روند نوسانات شرکت موردنظر قصد کسب سود در درازمدت دارند؛ طبیعتاً این ویژگی‌ها متناسب با تحلیل گران بنیادی خواهد بود.

در طرف مقابل هم سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت در پی سودهای آنی هستند؛ آن‌ها با معاملات روزانه و هفتگی قصد دارند که به‌سرعت صاحب سرمایه شوند؛ بنابراین برای این افراد تحلیل بنیادی پاسخ‌گو نیست بلکه باید به سراغ تحلیل تکنیکال به‌منظور کسب سودهای لحظه‌ای بروند.

احساسی یا منطقی

معمولاً شرایط بازار سرمایه در دو حالت احساسی یا منطقی قرار می‌گیرد. زمانی که جو بازار احساسی می‌شود، معمولاً روند قیمتی سهم نادیده گرفته می‌شود و تنها سرمایه‌گذاران به دنبال رصد لحظه‌ای قیمت‌ها هستند. در این حالت قیمت واقعی سهم‌ها نادیده گرفته می‌شود که نشان از گرایش سهام‌داران به تحلیل تکنیکال دارد.

زمانی که تحلیل گران، تصمیمات احساسی را کنار می‌گذارند و با بررسی شرایط قیمتی و نوسان شرکت‌ها در پی رسیدن به یک پیش‌بینی منطقی برای آینده هستند، بر تحلیل‌های بنیادی تکیه می‌کنند؛ در واقع در این حالت سهام‌داران به بلوغ کافی برای اخذ نتایج درست و منطقی رسیده‌اند.

و در پایان

باتوجه‌به مطالب گفته شده باید گفت که تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال مکمل یکدیگر هستند به این معنا که به‌منظور موفقیت در بازار سرمایه باید بتوان از هر تحلیل در فرصت‌های مناسب استفاده کرد. تحلیل گران تکنیکال که در پی شکار لحظه‌های طلایی برای کسب سود بالاتر هستند قطعاً بر حسب تحلیل بنیادی اقدام به بررسی شرایط اقتصادی شرکت‌ها و نوسانات حاکم بر آن‌ها می‌کنند؛

بنابراین در یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان گفت که موفقیت در بازار سرمایه نیازمند دانش کافی برای پیداکردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب بر حسب تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی است. لازم به ذکر است که در هر سطحی که با بورس آشنایی دارید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی اقتصاد بیدار شرکت نمایید و مسیر موفقیت در این بازار پر پیچ‌وخم را برای خود هموار کنید. آشنایی با تمامی تحلیل‌های تکنیکال، بنیادی و ... به دو صورت حضوری و آنلاین از مهارت‌هایی هستند که با شرکت در این کلاس‌ها به شما آموزش داده می‌شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید