تکلیف مهریه های سنگین در طلاق از طرف مرد چه میشود؟

کدخبر: ۴۵۷۶۱۹
در سال ۹۹ بر طبق قانون حمایت از خانواده مجازات حبس برای مهریه تا ۱۱۰ عدد سکه تعیین شد اما این بدین معنی نیست اگر مهریه بالای ۱۱۰ عدد سکه باشد قابل مطالبه نمی باشد.
تکلیف مهریه های سنگین در طلاق از طرف مرد چه میشود؟

بلکه به این معناست که مجازات حبس برای زوج در صورت عدم پرداخت همان ۱۱۰ عدد سکه است و قانونگذار برای باقیمانده آن اثبات توانایی و استطاعت زوج و وجود اموال از جانب زوج را شرط مطالبه مهریه از سوی زوجه تعیین کرده است.

در واقع اگر درخواست طلاق از طرف مرد در دادگاه مطرح شود مطابق با ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده مکلف است که ضمن حکم طلاق تمامی حقوق مالی زن از جمله مهریه را نیز تعیین تکلیف نماید و زوجه در یک صورت آن هم زمانی که زوج با وجود استطاعت مالی از پرداخت مهریه تمام و کمال امتناع میکند میتواند علاوه بر آن ۱۱۰ عدد سکه اموال او را برای اجرای احکام معرفی کند تا پرداخت مهریه از فروش این اموال صورت بگیرد. 

حدود قانونی مهریه

بنابراین حدود قانونی مطالبه مهریه از جانب زن تا ۱۱۰ عدد سکه است و نیازی به اثبات زوجه مبنی بر توانایی مالی مرد نمی‌باشد بلکه این مرد است که میبایست عدم استطاعت را در پرداخت مهریه در دادگاه نزد قاضی اثبات نماید

"اما توجه داشته باشید که اگر مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه باشد زن باید در دادگاه توانایی مرد را برای پرداخت مابقی مهریه اثبات نماید."

حال سوال بسیاری از مخاطبان این است که اگر مرد تمایل به ادامه زندگی مشترک نداشته باشد و تصمیم بر طلاق همسر خود بگیرد اما زن تمایل به طلاق نداشته باشد در اینجا تکلیف چیست ؟

با توجه به اینکه در کشور ما طلاق در اختیار شوهر است او می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده ضمن مطرح نمودن دادخواست طلاق همسرش را طلاق دهد بدون اینکه زن رضایتی در این امر داشته باشد. اما در طی مراحل طلاق این حقوق مالی زن است که از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد و مطابق با تعیین تکلیف این حقوق مالی است که دادگاه مبادرت به صدور رای مینماید.

مواردی مثل شرط تصنیف دارایی، مهریه، اجرت المثل، نفقه، نحله، حضانت فرزندان و موارد بسیاری دیگر . در واقع این اصل طلاق است که برای شوهر راحت میباشد اما مطالبات مالی ناشی از آن مشکل ساز خواهد بود یعنی مطالبه مهریه و اجرت المثل و سایر حقوق مالی زن که‌ اگر زن طلاق نخواهد ولی مرد اصرار بر طلاق داشته باشد باعث طولانی شدن موجبات روند دادرسی و رسیدگی به پرونده خواهد بود.

یکی از دفاتر وکالت خوب تهران دادفر وکیل می باشد که با راهنمایی و کمک به زوجین در روند جدایی و طلاق می تواند برای جلوگیری از مشکلات و آسیب های ناشی از طلاق و روند آن در دادگاه ها به شما کمک کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید