اهمیت انجام رتبه بندی برای شرکت ها | موسسه حقوقی و ثبتی رامونا

کدخبر: ۴۶۴۶۹۲
رتبه بندی شرکت ها برای تعیین درجه ی صلاحیت های تخصصی، علمی و فنی انجام می شود.
اهمیت انجام رتبه بندی برای شرکت ها | موسسه حقوقی و ثبتی رامونا

 رتبه بندی شرکت ها یکی از کارهای بسیار مهمی است که شرکت ها باید پس از ثبت شرکت خود انجام دهند. دریافت رتبه و گرید می تواند تاثیر بسیار زیادی در روند فعالیت شرکت و آینده تجاری، اقتصادی آن داشته باشد. 

در ادامه هر آن چه را که نیاز است در مورد رتبه بندی شرکت ها بدانید خدمت شما گفته خواهد شد. 

منظور از رتبه بندی شرکت ها چیست؟ 

منظور از رتبه بندی شرکت ها مشخص کردن میزان توانایی شرکت بر اساس معیارهایی برای دادن خدمات به مشتریان می باشد. اخذ رتبه در آینده ی شغلی کسب و کارها بسیار اهمیت دارد. 

این رتبه بندی توسط معاونت فنی و عمران استانداری ها انجام می شود. 5 سطح برای رتبه بندی اعلام شده است. عدد 1 نشان دهنده ی بالاترین رتبه و عدد 5 کمترین مقدار برای رتبه است. 

رتبه ای که شرکت اخذ می کند بر اساس مدارک ارائه داده می باشد. این رتبه لزوما ثابت نخواهد بود. می توان با برای ارتقای آن کوشش کنید. هچمنین در صورت افت فعالیت و شاخص های کیفی شرکت امکان تنزل به رتبه های پایین تر نیز وجود دارد. 

با انجام رتبه بندی بهتر می توانید جایگاه شرکت خود را در مقایسه با دیگر شرکت ها تشخیص دهید و برای بهبود شرایط خود بکوشید. اخذ رتبه برای انجام برخی از فعالیت های مشاوره ای و پیمانکاری ضرورری است. معمولا کافرمایان هنگام انتخاب شرکت ها برای انعقاد قرارداد به این موضوع توجه می کنند و کار خود را به شرکت هایی که وضعیت بهتری دارند، محول خواهند کرد. 

رتبه بندی به مانند ثبت برند به شرکت اعتبار می دهد. این عدد نشان دهنده میزان صلاحیت و شایستگی شرکت و تجربه ی آن برای انجام امور فنی، مهندسی و علمی می باشد. 

با داشتن این گواهینامه می توانید به راحتی در مناقصات و مزایدات شرکت کنید و بدین ترتیب برنده ی مناقصات شوید. داشتن رتبه بندی برای شرکت در مناقصات و مزایدات ضروری است و بدون آن قادر به شرکت در مناقصات و یا مزایدات دولتی نخواهید بود. 

رتبه بندی امکان رقابت عادلانه تر را برای فعالیت فراهم کرده است. همچنین کارفرمایان نیز می توانند بهتر شرکت مورد نظر خود را پیدا کنند و از نحوه ی انجام کارشان به نحو احسن اطمینان پیدا خواهند کرد. 

رتبه بندی با ایجاد حس رقابت در میان شرکت ها برای بهبود و ضعیتشان باعث پیشرفت و رشد و آبادانی بیشتر کشور می شود. 

چه شرکت هایی باید برای رتبه بندی اقدام کنند؟ 

شرکت هایی که که بر اساس معاونت فنی و عمران استانداری ها می توانند برای اخذ رتبه بندی اقدام کنند، به شرح زیر می باشند: 

• شرکت های مشاوره ای 

• شرکت های پیمانکاری 

• شرکت های انفورماتیک

• شرکت های فنی و مهندسی 

• و شرکت های طراحی و ساخت epc

شاخه های این شرکت ها که در صورت فعالیت در آن می توانند برای اخذ گرید و یا همان رتبه اقدام کنند نیز کاملا مشحص شده است. به عنولن مثال برای شرکت های پیمانکاری 11شاخه مشخص شده است. 

برای شرکت های مشاوره ای 9 شاخه، شرکت های انفورماتیک 15شاخه و برای شرکت های طراحی و ساخت در زیر ساخه های ساختمانی، آبی، راه ها، کشاورزی و مرمت آثار باستانی مشخص شده است. 

اگر می خواهید به طور دقیق اطلاع پیدا کنید که با توجه به نوع فعالیتتان قادر به اخذ رتبه هستید با رامونا تماس بگیرید. همچنین این موسسه می تواند شما را از مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه بهتر مطلع کنید.

توجه داشته باشید که اگر برای اولین بار است که برای اخذ رتبه بندی اقدام کنید، انتظار اخذ گرید یک را نداشته باشید. معمولا در بررسی های اولیه بیشتر شرکت ها گرید 4 و یا 5 را دریافت می کنند. 

پس از انجام چندین پروژه و افزایش سابقه ی بیمه ای تان، رتبه تان ارتقا پیدا خواهد کرد. اخذ رتبه ی یک نیازمند سابقه ی اجرایی بسیار عالی و با حضور اعضای هیئت مدیره با درجه ی علمی بالا امکان پذیر می باشد. همچنین توان مالی شرکت نیز در اخذ رتبه ی خوب بی تاثیر نخواهد بود. 

انجام رتبه بندی برای شرکت های پیمانکاری و مشاوره ای یا معیارهای متفاوتی انجام می شود. به عنوان مثال برای شرکت های پیمانکاری میزان سرمایه، توانایی مالی، مبلغ کل قراردادهای صورت گرفته و تعداد نیروهای متخصص و سوابق آن در نظر گرفته می شود. 

اما برای رتبه بندی شرکت های مشاوره ای معیارهای دیگری مانند میزان امکانات فنی و نرم افزاری، تعداد نیروهای متخصص و سوابق آن و اظهارنامه های مالیاتی آن توجه خواهد شد. 

چند نکته ی بسیار مهم در مورد رتبه بندی شرکت 

همان طور که تا به این جای مقاله متوجه شدید، اخذ رتبه مزایای بسیار زیادی برای شرکت ها خواهد داشت. در ادامه چند نکته ی اساسی که لازم است برای اخذ رتبه بندی آن ها را بدانید آورده شده است:

• برای اخذ رتبه، حتما باید در اعضای هیئت مدیره شرکت مهندسی با حداقل 7 سال سابقه ی بیمه مرتبط و یا دو مهندس با 3 سال سابقه ی بیمه مرتبط وجود داشته باشد. 

• شرکت هایی که سابقه ی اجرایی چندانی ندارند و در واقع جز شرکت های نوپا هستند، برای رتبه سوابق آن ها مد نظر قرار نخواهد گرفت. بنابراین اگر تازه شرکت خود را به ثبت رسانده اید نگران نباشید، بازهم می توانید برای اخذ رتبه اقدام کنید. 

• برای اخذ گرید یک حتما باید نیمی از اعضای هیئت مدیره مدرک کارشناسی داشته باشند. 

• حتما برای اخذ گرید باید دو سوم اعضا دارای لیسانس فنی مهندسی باشند. 

توجه داشته باشید که اعتبار این گرید 4 سال می باشد و پس از آن باید مجددا برای اخذ رتبه جدید و یا تمدید همان رتبه اقدام کنید. 

امیدواریم خواندن این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و با رتبه بندی شرکت ها و ضرورت انجام آن آشنا شده باشید. در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره ی بیشتری در این زمینه دارید می توانید از طریق شماره های اعلام شده در وبسایت با کارشناسان ما در رامونا در ارتباط باشید. 

برای بهبود رزومه ی خود برای دریافت گریدهای بالاتر و بهتر می توانید از نظرات کارشناسان رامونا بهره ببرید. موسسه رامونا می تواند تمامی امور مربوط به شرکتتان را در سریع ترین زمان ممکن و کمترین هزینه انجام دهد. 

برای انجام تمامی امور حقوقی و ثبتی در سرتاسر ایران میتوانید به وبسایت ثبت رامونا به آدرس اینترنتی sabtramona مراجعه نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید